Nowa technologia
laserowa pozwoli zrezygnować z tradycyjnie stosowanych, toksycznych
środków antyporostowych na kadłubach statków.
Ultraszybkie
lasery o dużej mocy są coraz powszechniej używane w różnych
zastosowaniach przemysłowych, ponieważ usuwają niemal każdy materiał.
Dzięki umożliwieniu płynnego cięcia bez śladów stopienia nawet w skali
mikronowej ultraszybkie lasery są szczególnie popularne w obszarach
takich jak produkcja narzędzi, gdzie twardy materiał trzeba obrobić z
ogromną precyzją. Taka obróbka może być jednak czasochłonna. Projekt MultiFlex rozwiązuje
ten problem, oferując system laserowy o ultrakrótkich impulsach z
matrycą punktową, który pozwala na nawet stokrotnie szybszą obróbkę
materiałów niż w wypadku dostępnych systemów ultraszybkiego obrabiania
laserowego.
Naukowcy uczestniczący w projekcie opracowali dla
sektora żeglugi nową laserową technikę walki z porastaniem. Nowa metoda
polega na nadawaniu właściwości hydrofobowych (zdolność do odpychania
wody), powierzchniom, zarówno metalowym jak i plastikowym, poprzez
grawerowanie. Pozwoli to zrezygnować ze stosowania toksycznych środków,
którymi pokrywa się statki, by do kadłuba nie przywierały glony, nie
porastały pąkle i inne niechciane organizmy powodujące uszkodzenia.
Kadłub jak skóra rekina
–
Wykorzystując nowe osiągnięcia fotoniki, grupa europejskich naukowców
pracuje obecnie nad ultraszybkim laserem o mocy 1 kW z »matrycą
punktową«, który pozwoli na nadawanie metalowym i plastikowym
powierzchniom formy optymalizującej przepływ wody, by imitowały
niesamowicie skuteczną pod tym względem skórę rekinów – opisano
działanie technologii w komunikacie prasowym.
– Poprzez wycinanie
w arkuszach metalu lub plastiku niewielkich, zaostrzonych struktur,
nowy system laserowy pozwala uzyskać szorstką powierzchnię na
mikroskopowym poziomie. Takie nierówności mogą ograniczyć przyciąganie
lub rozwój bakterii, glonów, a nawet pąkli – podsumowano.
Właściwości
przeciwporostowe pozwolą zredukować nie tylko koszty związane z naprawą
i konserwacją statków, ale w szerszej perspektywie obniżając
jednocześnie emisję CO2 i wydatki na paliwo, i nie wprowadzając do
środowiska morskiego szkodliwych substancji zawartych w środkach
antyporostowych.
Zielona alternatywa dla szkodliwych powłok
Cytowany
w tym samym komunikacie prasowym koordynator projektu MultiFlex, dr
Johannes Finger z Instytutu Frauhofera ds. Technologii Laserowej (ITL),
zaznacza, że oprócz sektora morskiego technologia może też znaleźć
zastosowanie w lotnictwie czy w obszarze energetyki morskiej –
szczególnie w przypadku turbin.
Struktury powierzchniowe mogą
powstrzymywać kawitację, wydłużając w ten sposób okres eksploatacji
śmigieł, układów napędowych lub turbin wodnych. Układ fotoniczny może
też służyć do tworzenia tekstury konstrukcyjnej lub »mikroubytków« w
powierzchni.
Technika ta, stosowana jako alternatywa dla
wytrawiania chemicznego, może przynieść korzyści środowisku naturalnemu.
Opracowany przez uczestników projektu MultiFlex system laserowy –
wysyła niezwykle szybkie impulsy skoncentrowanej energii, które odcinają
– lub tną – materiały sprawiające zazwyczaj przy obróbce problemy –
podano w dalszej części komunikatu.
– System przypomina ogromną
szachownicę. Dzieli pojedynczą wiązkę na siatkę 64 mniejszych wiązek, z
których każdą można włączyć, wyłączyć, ustawić i indywidualnie
»dostroić« – komentuje dr Finger.
Według naukowca technika
MultiFlex „pozwoli na usuwanie ponad 150 mm3 na minutę. Realizacja
projektu MultiFlex potrwa do grudnia 2021 roku.
Źródło: europa.eu
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Magazynowanie energii z fotowoltaiki pozwoli uniknąć jej marnotrawienia
H2POLAND and NetZero Forum – dekarbonizacja i technologie wodorowe na europejskiej agendzie
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Respect Energy i Eurowatt podpisały umowę PPA
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |