Port lotniczy Groningen-Eelde nawiązał współpracę z organizacją ekspertów sektora energetycznego New Energy Coalition. W planach władz lotniska jest stworzenie najbardziej zrównoważonego portu lotniczego w Europie. Istotną rolę odegra w tym procesie wodór.
Lotnisko znajduje się w miejscowości Eelde, 11 kilometrów od Groningen. Umieszczenie wodoru w centrum dekarbonizacji działalności portu lotniczego nie wynika tylko z kwestii praktycznych, ale faktu że lotnisko jest położone na terytorium pierwszej w Europie Doliny Wodorowej. Współpraca idealnie wpisuje się w plany rozwoju gospodarki wodorowej w Holandii.
– Oprócz transportu drogowego, wodnego i kolejowego, możemy teraz uwzględnić transport lotniczy w Dolinie Wodorowej. Jest to bardzo cenny dodatek, który wzmacnia pozycję Doliny będącej poligonem doświadczalnym w północnej Holandii. Będziemy wykorzystywać naszą wiedzę i sieć ekspertów, aby pomóc lotnisku w Groningen Eelde osiągnąć ambicję zostania najbardziej ekologicznym lotniskiem w Europie „napędzanym” wodorem – powiedziała Marieke Abbink-Pellenbarg, dyrektor zarządzająca New Energy Coalition,
Inicjatywa NXT Airport ma na celu rozwój współpracy z instytucjami edukacyjnymi, biznesem i rządem w zakresie innowacji i zrównoważonego rozwoju. Port lotniczy Groningen Eelde koncentruje na technologii wodorowej, która będzie stosowana na terenie portu jak i w powietrzu – przez samoloty.
Pomoże elektroliza i zielony wodór
Na terenie lotniska powstała już farma fotowoltaiczna o mocy 21,9 MW, która została wybudowana przez GroenLeven. Instalacja słoneczna jest zlokalizowana w okolicach pasu startowego. Wyprodukowana energia będzie niezbędna do produkcji tzw. zielonego wodoru na terenie lotniska w procesie elektrolizy. Otrzymany produkt będzie dostępny na wielopaliwowej stacji, na której będzie można zatankować samochody osobowe, ciężarowe oraz lokalne autobusy. Wodór napędzi przede wszystkim pojazdy obsługi naziemnej, drony wodorowe oraz co najważniejsze – samoloty na wodór.
Władze lotniska szacują, że obsługa portu lotniczego będzie bezemisyjna do 2030 roku. We współpracy firmą Holthausen Clean Technology port lotniczy stara się przerobić istniejącą infrastrukturę i opracować innowacyjny sprzęt naziemny, który będzie mógł być zasilany wodorem.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |