Paliwa syntetyczne napędzą samochody osobowe? Zdania są podzielone

Patrycja Rapacka

12.05.2021 18:15 Źródło: Własne
Strona główna Zrównoważony Transport, Zielona Logistyka, Elektromobilność Paliwa syntetyczne napędzą samochody osobowe? Zdania są podzielone
Paliwa syntetyczne napędzą samochody osobowe? Zdania są podzielone - ZielonaGospodarka.pl
Fot. AUDI AG

W coraz donośniejszej dyskusji o dekarbonizacji sektora transportu pojawia się temat produkcji „sztucznych”, ekologicznych paliw. Jeden z producentów samochodów opracował już kilka lat temu syntetyczny olej napędowy e-diesel, ale nie wszyscy są przekonani do jego skuteczności w segmencie pojazdów osobowych.

W 2015 roku światowy producent samochodów osobowych – Audi – wyprodukował pierwszą partię e-diesla w współpracy z firm Global Bioenergies. Jest to paliwo wytworzone bez użycia ropy naftowej, natomiast składa się w całości z izooktanu, co daje mu wysoką wartość oktanową – ROZ 100. Spalanie paliwa syntetycznego nie emituje żadnych trujących zanieczyszczeń. E-diesel to nie jedyny projekt producenta samochodów. Współpracuje on także z różnymi podmiotami w obszarze badań nad e-etanolem czy e-benzyną.

Paliwo powstaje w ramach kilku etapów, jednak główną metoda jest elektroliza wysokotemperaturowa. Jest ono produkowane w ośrodku badawczym Audi w Dreźnie we współpracy z podmiotem Sunfire. Stosowana jest metoda Power-to-Liquid (PtL), w ramach które wykorzystywana jest energia pochodząca z OZE. W tym procesie surowce to woda i dwutlenek węgla, którego dostawcą jest biogazownia. Wkrótce jednak, część CO2 pozyskiwana będzie z powietrza metodą opracowaną przez innego partnera technologicznego koncernu z Ingolstadt, firmę Climeworks z Zurychu.

 Potencjał e-paliw

Istnieją także inne inicjatywy mające na celu wyprodukowanie syntetycznego paliwa z CO2 i wody, jednak nie są one częścią inicjatywy Audi, a paliwa nie są zawsze nazywane e-dieslem. Różnią się rodzajem rozkładu wody. Produkcja paliw syntetycznych nie jest więc dużą nowością, obecnie trwa dyskusja na temat ich implementacji w poszczególnych sektorach. 

Brukselska organizacja Transport & Environment (T&E) przeanalizowała w 2020 roku potencjał e-paliw, w tym e-diesli. Jak czytamy w analizie,  zasilanie zaledwie 10 proc. samochodów osobowych, dostawczych i lekkich pojazdów ciężarowych wodorem, a kolejnych 10 proc. e-dieslem, wiąże się z koniecznością produkcji 41 proc więcej energii z OZE w 2050 roku. Z nawet odsetka pojazdów e-paliwami w 2050 roku wymagałoby budowy nowych morskich elektrowni wiatrowych o łącznej powierzchni równej wielkości Danii. E-paliwa sprawdzą się w przypadku statków i samolotów, czyli tam, gdzie elektromobilność jest nieefektywna i trudna do adaptacji.  


Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35101,00 $ tona 1,01% 23 lip
 Cynk 2944,00 $ tona 0,82% 23 lip
 Aluminium 2492,00 $ tona 1,76% 23 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.