Paliwa syntetyczne napędzą samochody osobowe? Zdania są podzielone

12.05.2021 18:15 Źródło: Własne
Strona główna Transport, Elektromobilność Paliwa syntetyczne napędzą samochody osobowe? Zdania są podzielone

Partnerzy portalu

Paliwa syntetyczne napędzą samochody osobowe? Zdania są podzielone - ZielonaGospodarka.pl
Fot. AUDI AG

W coraz donośniejszej dyskusji o dekarbonizacji sektora transportu pojawia się temat produkcji „sztucznych”, ekologicznych paliw. Jeden z producentów samochodów opracował już kilka lat temu syntetyczny olej napędowy e-diesel, ale nie wszyscy są przekonani do jego skuteczności w segmencie pojazdów osobowych.

W 2015 roku światowy producent samochodów osobowych – Audi – wyprodukował pierwszą partię e-diesla w współpracy z firm Global Bioenergies. Jest to paliwo wytworzone bez użycia ropy naftowej, natomiast składa się w całości z izooktanu, co daje mu wysoką wartość oktanową – ROZ 100. Spalanie paliwa syntetycznego nie emituje żadnych trujących zanieczyszczeń. E-diesel to nie jedyny projekt producenta samochodów. Współpracuje on także z różnymi podmiotami w obszarze badań nad e-etanolem czy e-benzyną.

Paliwo powstaje w ramach kilku etapów, jednak główną metoda jest elektroliza wysokotemperaturowa. Jest ono produkowane w ośrodku badawczym Audi w Dreźnie we współpracy z podmiotem Sunfire. Stosowana jest metoda Power-to-Liquid (PtL), w ramach które wykorzystywana jest energia pochodząca z OZE. W tym procesie surowce to woda i dwutlenek węgla, którego dostawcą jest biogazownia. Wkrótce jednak, część CO2 pozyskiwana będzie z powietrza metodą opracowaną przez innego partnera technologicznego koncernu z Ingolstadt, firmę Climeworks z Zurychu.

 Potencjał e-paliw

Istnieją także inne inicjatywy mające na celu wyprodukowanie syntetycznego paliwa z CO2 i wody, jednak nie są one częścią inicjatywy Audi, a paliwa nie są zawsze nazywane e-dieslem. Różnią się rodzajem rozkładu wody. Produkcja paliw syntetycznych nie jest więc dużą nowością, obecnie trwa dyskusja na temat ich implementacji w poszczególnych sektorach. 

Brukselska organizacja Transport & Environment (T&E) przeanalizowała w 2020 roku potencjał e-paliw, w tym e-diesli. Jak czytamy w analizie,  zasilanie zaledwie 10 proc. samochodów osobowych, dostawczych i lekkich pojazdów ciężarowych wodorem, a kolejnych 10 proc. e-dieslem, wiąże się z koniecznością produkcji 41 proc więcej energii z OZE w 2050 roku. Z nawet odsetka pojazdów e-paliwami w 2050 roku wymagałoby budowy nowych morskich elektrowni wiatrowych o łącznej powierzchni równej wielkości Danii. E-paliwa sprawdzą się w przypadku statków i samolotów, czyli tam, gdzie elektromobilność jest nieefektywna i trudna do adaptacji.  


Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.