21 krajów basenu Morza Śródziemnego zobowiązało się w piątek w Antalyi w Turcji do zmniejszenia zawartości siarki w paliwach, wykorzystywanych przez statki na Morzu Śródziemnym, których zrzuty mają niszczycielski wpływ na środowisko morskie - poinformowała agencja AFP.
Decyzja
o ograniczeniu zawartości siarki w paliwie żeglugowym, używanym na
Morzu Śródziemnym, do 0,1 proc., w porównaniu z obecnie 0,5 proc.,
zostanie teraz przedłożona do zatwierdzenia przez Międzynarodową
Organizację Morską (IMO). W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia,
ograniczenie to wejdzie w życie w styczniu 2025 roku.
AFP
przypomina, że podobne środki podjęto już w ostatnich latach. Od 1
stycznia 2020 r. zawartość siarki w paliwie żeglugowym została
ograniczona do 0,5 proc. w porównaniu z 3,5 proc., które obowiązywało
wcześniej. Spod regulacji tych wyłączone były obszary wrażliwe, gdzie
istniało już ograniczenie do 0,1 proc.
Według ekspertów
zawartość siarki w paliwach żeglugowych stanowi poważny problem,
ponieważ przyczynia się do zakwaszenia oceanów, co ma szkodliwe
konsekwencje dla organizmów morskich. Według szacunków specjalistów są
one również przyczyną 60 tys. przedwczesnych zgonów rocznie na całym
świecie.
"Mamy nadzieję, że wdrożenie tej decyzji doprowadzi
do znacznego zmniejszenia zanieczyszczenia, pochodzącego ze statków” –
powiedziała Tatjana Hema, koordynatorka Programu Środowiskowego ONZ
(UNEP).
Porozumienie, mające na celu obniżenie poziomu siarki w
paliwie żeglugowym, jest "dużym postępem" - ocenił ze swojej strony
Patrick Child, zastępca dyrektora generalnego departamentu ds.
środowiska w Komisji Europejskiej. Podkreślił przy tym, że Morze
Śródziemne jest "jednym z mórz, których bioróżnorodność jest najbardziej
zagrożona".
"Jest to obszar zagrożony zmianami
klimatycznymi”, region "szczególnie narażony" na zanieczyszczenia -
powiedział Carlos Bravo, konsultant ds. polityki środowiskowej w
organizacji pozarządowej OceanCare z siedzibą w Szwajcarii.
Bravo
podkreślił, że ruch na Morzu Śródziemnym jest jednym z najgęstszych na
świecie, co implikuje inne problemy, jak np. kolizje statków z morskimi
ssakami. Jego zdaniem potrzebne są także dalsze działania w celu
wyeliminowania przypadków wpadania w sieci rybackie innych zwierząt
morskich, jak żółwie czy rekiny, a także zredukować trzeba hałas ze
statków, który ma negatywny wpływ na życie ponad 150 gatunków.
AFP
podkreśla, że Turcja, która była gospodarzem spotkania, miała ostatnio
wiele problemów, związanych z zanieczyszczenia mórz. Całe odcinki Morza
Marmara, położone na południe od Stambułu, pokryte były wiosną grubą
warstwą śluzu i lepkiej piany. Według naukowców było to wynikiem
wieloletnich zaniedbań w utylizacji odpadów rolniczych i przemysłowych
przez władze tureckie.
Według badań przeprowadzonych przez
Grecki Instytut Oceanograficzny (HCMR), opublikowanych w październiku
br., na Morzu Śródziemnym unosi się obecnie 3760 ton odpadów z tworzyw
sztucznych. Jednymi z ofiar tego zanieczyszczenia są rzadkie mięsożerne
żółwie karetta, występujące na południowym wybrzeżu Turcji, które mają
tendencję do mylenia plastikowych toreb z meduzami.
Yakup
Kaska, dyrektor instytutu zajmującego się badaniami żółwi morskich w
Mugli, w południowo-zachodniej Turcji, alarmuje, że na tych gadach ciąży
także inne zagrożenie - ocieplenie Morza Śródziemnego prowadzi do
wzrostu liczby samic żółwi, gdyż ciepło wpływa na płeć jaja. "Mamy teraz
prawie 90 proc. żółwich noworodków, które są samicami. Potrzebujemy
samców. Jeśli temperatura morza wzrośnie tylko o jeden stopień, za 50 do
100 lat będziemy mieć same samice" - powiedział Kaska.
Źródło: PAP
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Miasta łapią oddech z Nextbike podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności
Podczas InnoTrans 2024 Alstom zaprezentuje innowacje będące odpowiedzią na globalne wyzwania dekarbonizacji kolei
Pierwsze przegubowe autobusy wodorowe Solaris już we flocie RVK z Kolonii
Wyborcza: 240 nowych elektryków
Tomasz Kędzierski nowym prezesem ElectroMobility Poland
Tauron Nowe Technologie ma już 200 stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |