AquaDuctus to projekt budowy rurociągu, który będzie transportował zielony wodór z Morza Północnego w stronę kontynentu. Wyzwania podjęło się konsorcjum firm GASCADE, Gasunie, RWE i Shell, które podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy projekcie budowy infrastruktury wodorowej.
Dzięki nowej infrastrukturze przesyłowej będzie można przetransportować do mln ton zielonego wodoru rocznie do 2035 r. Niemiecki projekt jest częścią inicjatywy AquaVentus, w ramach której planowana jest instalacja 10 GW mocy w elektrolizerach w celu produkcji zielonego wodoru z energii pochodzącej z morskich farm wiatrowych. Deweloperzy liczą, że zsynchronizowanie projektów przyśpieszy rozwój sektora wodorowego w Europie oraz pozwoli na dekarbonizację produkcji tego źródła energii.
Dlaczego firmy postawiły na rurociąg podmorski? Projekt przynosi przede wszystkim korzyści ekonomiczne. Rurociąg może zastąpić pięć linii przesyłowych wysokiego napięcia prądu stałego (HVDC), które musiałyby być zainstalowane do eksportu energii z morskich farm wiatrowych na rzecz elektrolizerów zainstalowanych na lądzie. Firmy przekonują, że jest to zdecydowanie najbardziej opłacalna opcja transportu dużych ilości energii na odległość ponad 400 kilometrów.
Pierwszą fazą realizacji projektu AquaDuctus będzie przygotowanie studium wykonalności. RWE informuje, że projekt budowy rurociągu wodorowego AquaDuctus uwzględniono w mechanizmie wsparcia IPCEI z poziomu niemieckiego ministerstwa gospodarki i energii. Dwanaście firm utworzyło stowarzyszenie Hamburg Hydrogen Network (Wasserstoffverbund Hamburg), składając wniosek w ramach ogólnounijnego programu finansowania. IPCEI (ang. Important Projects of Common European Interest) to jeden z kluczowych mechanizmów polityki gospodarczej UE, który ma na celu wspierać europejski przemysł. Celem jest budowa łańcucha wartości wodoru w UE, który umożliwi wykorzystanie go w transporcie, energetyce i przemyśle.
8 lipca 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła strategię wodorową UE. Zielony wodór wymieniany jest jako jeden z kluczowych nośników energii w dobie transformacji energetycznej. W pierwszej fazie realizacji planu, czyli od 2020 do 2024 r., celem jest zainstalowanie co najmniej 6 GW w elektrolizerach do produkcji do 1 mln ton zielonego wodoru. W drugiej fazie, od 2025 do 2030 r., wodór powinien stać się nieodłączną częścią zintegrowanego systemu energetycznego UE, którego celem strategicznym jest zainstalowanie co najmniej 40 GW w elektrolizerach do 2030 r. i produkcja do 10 mln ton zielonego wodoru. Eksperci wskazują, że znaczącym źródłem energii dla produkcji ekologicznego wodoru będą morskie farmy wiatrowe.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
W ub.r. rekordowa liczba zrzutów nieoczyszczonych ścieków do wód w Anglii
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |