Dyskusja nad proponowanym nowym europejskim podatkiem od importu emisji powinna być okazją do dyskusji nad całym dotychczasowym systemem handlu uprawnieniami do emisji – powiedziała w poniedziałek na konferencji „Śląski Ład” minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Minister Moskwa na konferencji „Śląsku Ład” odniosła się do dyskusji nad wprowadzeniem nowego unijnego rozwiązania – podatku od importu emisji (tzw. CBAM – Carbon Border Adjustment Mechanism). Ma to być jeden z ważniejszych instrumentów regulacyjnych, jakie Unia Europejska chce zastosować w celu utrzymania konkurencyjności unijnej gospodarki w dobie Europejskiego Zielonego Ładu.
Szefowa MKiŚ zastrzegła, że CBAM może się wydawać pojedynczym dokumentem, pojedynczym rozwiązaniem - w pierwszym wrażeniu: „pozytywnym podatkiem”.
„Nie możemy patrzeć na to rozwiązanie z perspektywy pojedynczego narzędzia, ale z perspektywy całej reformy ETS (systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 – PAP) i z perspektywy całego (pakietu klimatycznego – PAP) +Fit for 55+ - z całą świadomością, że to jest jedno kompleksowe rozwiązanie” – podkreśliła.
„Patrząc już dzisiaj na to, co się kryje w drugim dnie CBAM, to o ile oczywiście mobilizacja pozostałych państw, które w sposób absolutnie niesprawiedliwy w wymiarze ekonomicznym i klimatycznym wykorzystują to, co mogą pozyskać w państwach uboższych i wolniej rozwijających się – to wymaga wyrównania” – przyznała Moskwa.
„I takie rozwiązania będziemy na pewno popierać, o ile nie wpłyną one na zmniejszenie konkurencyjności naszych przedsiębiorstw” – zadeklarowała.
„Natomiast drugim tłem tego rozwiązania jest pomysł automatycznego wycofania bezpłatnych uprawnień do emisji. One nam się po prostu należą. Więc nie możemy się w taki prosty sposób zgodzić, żeby coś, co na dzisiaj nie jest gotowe, nie jest wypracowane w szczegółach, zastąpiło to już istniejące rozwiązanie” – stwierdziła minister.
Podkreśliła konieczność zachowania świadomości, że CBAM jest elementem całego ETS-u, czyli całego systemu handlu uprawnieniami do emisji, który funkcjonuje od lat w Unii Europejskiej, a który obecnie również coraz bardziej wymaga dyskusji.
„Na dzisiaj sam system ETS stał się pewnym rodzajem waluty, która funkcjonuje w UE w sposób absolutnie niekontrolowany: instytucje finansowe zwiększyły swój udział (w nim) w ciągu roku z 21 proc. do 27 proc., co pokazuje, że instytucje europejskie nie mają wystarczającej kontroli nad tym systemem” – zaznaczyła szefowa MKiŚ.
„Jako Polska złożyliśmy wniosek z prośbą o sprawdzenie tego rynku potencjalnych spekulacji i sprawdzenie ew. mechanizmów kontroli, które są albo niewystarczające, albo ich nie ma. Jeżeli ten system dalej będzie się w ten sposób rozwijał, nasze firmy będą uzależnione od kupowania uprawnień po cenach nieakceptowalnych od zupełnie nieznanych nam podmiotów” – przestrzegła.
„Także CBAM może być okazją do dyskusji nad całym systemem uprawnień, nad naszą rolą w tym systemie, nad naszymi uprawnieniami i nad miejscem naszych przedsiębiorstw w tym systemie, tak samo, jak i w całym systemie +Fit for 55+” – zreasumowała minister.
„Ambicją, zadaniem naszego ministerstwa jest to, żeby cały ten dialog prowadzić w sposób odpowiedzialny, w sposób wnikający w głębokie szczegóły tak, aby każde rozwiązanie było sparametryzowane w czasie, ale też i w dobrych instrumentach finansowych, które we wprowadzaniu nowych ambicji zawsze powinny towarzyszyć” – zaakcentowała Anna Moskwa.
W najbliższych miesiącach w Brukseli i unijnych stolicach będą toczyć się negocjacje nad pakietem klimatycznym "Fit fo r55". Nowe przepisy mają sprawić, że UE zrealizuje ambitny cel ograniczenia emisji o co najmniej 55 proc. do 2030 roku.
Elementem pakietu jest propozycja wprowadzenia nowego podatku – opłaty od importu emisji (tzw. CBAM – Carbon Border Adjustment Mechanism). Jego celem jest opodatkowanie produktów importowanych do UE z krajów, w których standardy ochrony środowiska są niższe niż w UE, aby nie były one tańsze od ich odpowiedników wytwarzanych w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ma to przeciwdziałać "ucieczce emisji" poza UE.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Hitachi nagrodzona pieczęcią Terra Carta 2023 Inicjatywy na rzecz Zrównoważonych Rynków
Linia bezpośrednie w świetle dyrektywy 2019/944 i polskiego prawa energetycznego
Ministrowie energii państw G20 nie osiągnęli porozumienia w sprawie redukcji zużycia paliw kopalnych
Ekstremalna pogoda powoduje coraz większe straty majątkowe [WIDEO]
Rząd zapowiada kontynuację programu odkwaszania gleb
UKNF: brak zawieszenia obrotu akcjami EC Będzin jest uzasadnioną decyzją
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |