Prawie 60 proc. polskich firm realizuje działania w ramach przyjętej
strategii CSR-owej – pokazuje opublikowany na początku lipca raport „100
polskich, dobrych praktyk z obszaru CSR/ESG, które mogą Cię
zainspirować do działania”, którego pomysłodawcą jest Tomasz Smorgowicz.
Wynika z niego również, że po wybuchu pandemii CSR-owa aktywność
przedsiębiorstw była ukierunkowana głównie na pomoc związaną z COVID-19.
Jednak w ubiegłym roku firmy zaczęły już przekierowywać swoją uwagę na
inne tematy. I tak w 2021 roku ponad połowa działań realizowanych przez
firmy dotyczyła tematów społecznych, widoczny był też duży wzrost liczby
inicjatyw podejmowanych na rzecz ekologii. Coraz powszechniejszy jest
również wolontariat pracowniczy – prawie połowa przebadanych firm (46
proc.) umożliwiała swoim pracownikom zaangażowanie się w tę formę
pomocy.
– Są liderzy rynku, którzy już od wielu lat wiedzą, że
jakiekolwiek systemy zarządzania działają wtedy, kiedy są zaplanowane i
weryfikowane. Oni mają strategię, działają roztropnie i wiedzą, po co to
robią. Ale z drugiej strony jest też mnóstwo firm, które działania
odpowiedzialne społecznie traktują ad hoc, jako działalność charytatywną
czy filantropijną, często również jako sposób na budowanie swojego
pozytywnego wizerunku – mówi ekspert ds. CSR/ESG.
Czynniki ESG są
już dziś głównym kryterium zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Mają
też coraz większe przełożenie na ich rentowność, bo inwestorzy,
ubezpieczyciele i banki szukają informacji o pozafinansowych aspektach
działalności danej firmy. Dzięki nim mogą ocenić, czy działa ona w
zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju i czy opłaca się udzielić jej
finansowania. Firmy, które nie przyłożą do ESG odpowiedniej wagi, muszą
się więc liczyć z utrudnionym i droższym dostępem do kapitału. Coraz
częściej będą z tego rozliczane także przez swoich konsumentów,
pracowników czy akcjonariuszy.
– Unia Europejska i całe otoczenie
biznesowe zaczynają przymuszać przedsiębiorstwa do tego, aby stawały
się organizacjami coraz bardziej dostosowanymi społecznie i
środowiskowo. Ale nie wolno też zapominać, że zmieniają się trendy
społeczne, klienci i pracownicy mają dziś inne oczekiwania. Zatem
nowoczesny i mądry biznes to taki, który potrafi się dostosować i
uwzględnić te potrzeby swoich interesariuszy w sposobie zarządzania –
mówi Tomasz Smorgowicz.
Jak podkreśla, dziś najczęściej
popełniane błędy przez firmy przy tworzeniu strategii ESG wynikają z
braku wiedzy na ten temat. Trudność sprawia im ocena własnego
oddziaływania i znalezienie odpowiedzi, jak je ograniczać. Z błędnego
rozumienia tych trendów bierze się również zjawisko greenwashingu. To
strategia firm nakierowana na to, by za wszelką cenę przekonać
konsumentów o jej proekologicznym podejściu, niezależnie od tego, czy
ono takie jest w rzeczywistości.
– Zjawisko greenwashingu jest
bardzo silne na rynku. Głównym nurtem, który możemy zauważyć, jest
kwestia marketingu i promocji. Wszyscy ci, którzy tworzą produkty i
usługi, wiedzą, jak dzisiaj konsumenci zwracają uwagę na ten aspekt,
zatem bardzo często używają tego typu mariaży właśnie po to, żeby
spróbować przyciągnąć uwagę na konkretny produkt czy usługę. Wchodząc do
jakiegokolwiek sklepu spożywczego czy kosmetycznego, widzimy na wielu
produktach na półkach informacje komunikujące, że jesteśmy prozieloni,
proekologiczni czy prośrodowiskowi – mówi ekspert WSB w Gdyni. –
Greenwashing jest negatywnym sposobem uwypuklania swojego pozytywnego
wpływu i jest czymś, z czym jako eksperci staramy się walczyć i negować
tego typu zachowania.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Berlińczycy wypowiedzą się w referendum, czy stolica powinna stać się neutralna klimatycznie już w 2030 roku
Polski Kongres Klimatyczny 2023 - podsumowanie
Zbliża się Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków
Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej
Już niedługo nowe obowiązki raportowania dla firm w zakresie ESG
Optymalizacja wpływu działalności firm na środowisko - wyzwania i możliwości
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 23825,00 $ | tona | 2,27% | 23 mar |
Cynk | 2893,00 $ | tona | 0,21% | 23 mar |
Aluminium | 2264,00 $ | tona | 1,48% | 23 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |