PKN Orlen w ramach "Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I)", jednego z największych krajowych projektów produkcji wodoru, zbuduje dwie stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Koncern otrzymał prawie 2 mln euro unijnego wsparcia na ten cel.
Informując o przedsięwzięciu PKN Orlen podał, iż bezzwrotne dofinansowanie inwestycji przez Komisję Europejską, w kwocie blisko 2 mln euro, będzie pochodziło z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych. Koncern zapowiedział, że "prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 r."
"PKN Orlen, zgodnie ze strategią, konsekwentnie inwestuje w przyjazne środowisku technologie wodorowe. W ramach +Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I)+, jednego z największych krajowych projektów pod względem wielkości produkcji wodoru, koncern zbuduje dwie ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku" - oznajmił w czwartkowym komunikacie koncern. Wspomniał jednocześnie, iż do 2030 r. planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.
"Jesteśmy nowoczesnym koncernem, wpisującym się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest technologia wodorowa. To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie" - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w informacji koncernu.
Obajtek przypomniał, iż w ramach grupy Orlen w Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku, powstaną huby wodorowe, przy czym koncern podejmuje równolegle współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. "Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów" – podkreślił prezes PKN Orlen.
Koncern zapowiedział, że jego pierwsze ogólnodostępne, całodobowe stacje, na których można będzie zatankować wodór, zostaną zbudowane w Poznaniu i Katowicach, z kolei we Włocławku powstanie stacja modułowa. "Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu" - zaznaczono w informacji. Jak podano, "planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi".
PKN Orlen wyjaśnił, że zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km, a np. pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwia pokonanie blisko 600 km. Koncern wskazał jednocześnie, że "zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach".
W środę w Płocku ponad 20 podmiotów, instytucji i uczelni podpisało list intencyjny na rzecz utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej, której liderem będzie PKN Orlen. Wśród sygnatariuszy dokumentu, oprócz samego koncernu, znaleźli się m.in. przedstawiciele Politechniki Warszawskiej i Politechniki Łódzkiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Agencji Rozwoju Przemysłu, Urzędu Dozoru Technicznego, Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego i Toyoty Motor Poland.
Według PKN Orlen, zaangażowanie w rozwój paliw alternatywnych wpisuje się w jego strategię i dążenie do osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 r.
Na świecie działa obecnie 36 dolin wodorowych w 20 krajach, w tym ponad 20 w Europie. Poziom inwestycji w obszarze istniejących już tego typu struktur to ponad 32 mld euro. Mazowiecka Dolina Wodorowa ma powstać do końca pierwszego kwartału 2022 r. Uczestniczące w niej podmioty, instytucje i uczelnie mają współpracować nad rozwojem i wdrażaniem technologii wodorowych, koordynować projekty badawcze oraz stworzyć system rozwiązań dla kształcenia i szkolenia w kierunku niskoemisyjnych technologii wodorowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |