Rośnie liczba stacji paliw w sieciach niezależnych sprzedawców. Mniejsze stacje będą wchodzić na rynek ładownia pojazdów elektrycznych, w ślad za dużymi rynkowymi graczami - oceniła Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
W 2021 r. liczba stacji paliw ogółem w Polsce wzrosła do 7852 z 7739 w roku 2020 r. - wynika z corocznego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Najwięcej stacji przybyło operatorom niezależnym, którzy powiększyli ich liczbę z 3659 do 3753. W tym liczba stacji w sieciach operatorów niezależnych, działających pod wspólnym logo wzrosła z 1181 do 1339.
Sieci operatorów niezależnych zwiększyły udział w rynku z 14,6 proc. w 2019 r. do 17 proc. w 2021 r., pozostali operatorzy niezależni mieli 30,8 proc.(w 2019 r. 32,2 proc.).
"Zmiana udziału stacji operatorów niezależnych w rynku stacji paliw w Polsce wynika głównie z faktu doregulowania rynku w ramach bazy infrastruktury paliwowej prowadzonej przez Urząd Regulacji Energetyki (weryfikacja koncesji). Po prostu, coraz więcej wiadomo o stacjach działających w Polsce" - powiedział PAP dyrektor ds analizy rynku paliw POPiHN Krzysztof Romaniuk.
Dodał też, że dodatkowo, części z tych stacji kończą się umowy patronackie lub franczyzowe z dotychczasowymi operatorami i zaczyna działalność pod własnym logo lub pod logo któregoś z większych operatorów niezależnych, czyli innych niż koncerny krajowe czy międzynarodowe działające na polskim rynku. Realizowane są też inwestycje w nowe obiekty.
Biorąc pod uwagę sieci stacji paliw tylko największych operatorów niezależnych to podczas gdy w 2019 r. Anwim miał 244 stacji marki Moya, Pieprzyk 86, Slovnaft Partner 82, Huzar 72, a Avia 50, to już 2021 r. Anwim dysponował 368 stacjami marki Moya, Pieprzyk 114, Slovnaft Partner 81, Huzar 63, a Avia 85 - wynika z danych POPiHN.
Według raportu POPiHN koncerny zagraniczne operujące na polskim rynku paliw także powiększyły sieci swoich stacji z 1569 do 1581.
Swój stan posiadania poszerzył również PKN Orlen z 1811 w 2020 r. do 1819 stacji paliw w 2021 r. oraz Lotos odpowiednio z 513 stacji do 520. Spadła natomiast liczba stacji paliw Orlenu pod marką Bliska (z 25 do 23) oraz Grupy Lotos pod marką Optima (ze 186 do 183). W 2021 r. koncerny krajowe miły 29,8 proc. udziału w rynku stacji paliw, czyli mniej niż w 2019 r. Wówczas było to 30,2 proc.
POiHN podał także, że jeśli chodzi o stacje zagranicznych koncernów to mniej ich w 2021 roku niż rok wcześniej miało BP (spadek z 570 do 563) oraz Total (spadek z 43 do 38. Liczbę stacji na niezmienionym poziomie utrzymał AMIC (dawniej Łukoil)-116. Koncerny zagraniczne objęły więc w 2021 r. 20,1 proc., w 2019 r. było to 20,2 proc.
Maleje też liczba stacji paliw należących do sieci sklepowych ze 196 w 2019r., 187 w 2020 r. do 179 w 2021 r. w ubiegłym roku w sieciach sklepowych znajdowało się 2,3 proc. rynku podczas gdy w 2019 r. było to 2,6 proc.
"Spadek ilości stacji sklepowych spowodowany jest zakończeniem działalności w Polsce firmy Tesco, która dysponowała pokaźną ilością stacji przy swoich supermarketach. Cześć tych stacji została przejęta przez innych operatorów rynkowych, a w stosunku do pozostałych trwają działania nad zmianą operatora" - powiedział Krzysztof Romaniuk.
Co ciekowe według danych POPiHN przedstawionych w raporcie istotnie wzrosła liczba ładowarek do samochodów elektrycznych ogółem z 1364 w 2020 r. do 1932 w 2021 r.
"Ilość ładowarek w kraju będzie się zwiększała systematycznie wraz z rozwojem elektromobilności. Służyć temu mają też nowe zasady dopłat do prac inwestycyjnych w tej dziedzinie. Zwiększać się też będzie ilość i moc ładowarek instalowanych na stacjach paliw. Najwięksi operatorzy rynkowi w swojej strategii mają tego typu działania" - stwierdził Krzysztof Romaniuk.
Jego zdaniem taką usługę będą też coraz częściej oferować operatorzy niezależni, aby nie stracić swojego znaczenia na rynku stacji paliw.
"Część z nich już tego typu prace adaptacyjne prowadzi" - informuje Krzysztof Romaniuk.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |