W odpowiedzi na inwazję Rosji na Ukrainę, Port Elbląg postanowił wstrzymać transport towarów z Rosji i do Rosji.
– Nasi operatorzy i zarządcy ładunków zdecydowali, że nie będą obsługiwać transportu importu rosyjskiego węgla, czyli jego zakupu – mówi Arkadiusz Zgliński, prezes Portu Elbląg. – W pełni popieram decyzję operatorów, pomimo że wiąże się to z konsekwencjami ekonomicznymi, zarówno dla importerów, jak i zarządu portu. Solidaryzujemy się z narodem ukraińskim.
Wstrzymanie transportu towarów z Rosji i do Rosji w Porcie Elbląg obowiązuje od początku minionego tygodnia. – Do Elbląga miały spłynąć dwie barki z węglem, natomiast zostały one odmówione – informuje.
Do tej pory przeładunki rosyjskiego węgla w elbląskim porcie kształtowały się na poziomie około 50 tys. ton węgla rocznie.
– To stanowiło około 50 procent. przeładunku węgla – mówi. – Te operacje z rosyjskimi kontrahentami wstrzymujemy do odwołania, nie wiemy, ile potrwa ta sytuacja. Nasuwa się jednak pytanie, jak dalej potoczy się rosyjska ekonomia. Obecnie przelewy bankowe są zablokowane, rosyjski rubel jest praktycznie bez wartości.
Mierzeja kluczowa. Kierunek na Zachód i Skandynawię
Okazuje
się również, że zarząd Portu Elbląg chce dodatkowo zerwać umowę o
współpracy z portami z obwodu kaliningradzkiego, jednak ostateczne słowo
ma tu prezydent Elbląga.
Prezes Zgliński podkreśla wzrost rolę przekopu Mierzei Wiślanej. – Obecnie chyba nikt nie ma już kontrargumentów, że to była słuszna decyzja – mówi. – Już wielokrotnie podkreślaliśmy, że partner rosyjski jest partnerem nieobliczalnym, nie ma tu gwarancji spokojnej współpracy. Nikt jednak nie spodziewał, się konfliktu na taką skalę. Kanał przez Mierzeję Wiślaną był jedynym wyjściem do tego by mieć otwarty, suwerenny i niczym niezakłócony dostęp do innych portów bałtyckich i skandynawskich.
Z kim teraz Port Elbląg teraz współpracować?
– Materiały budowlane wciąż są w obrocie handlowym, jednak ich większość była eksportowana do Rosji. Nasuwa się pytanie, czy Rosjanie teraz je kupią. Przy tym kursie rubla - nie sądzę – prognozuje.
W rozmowie z portalem Gospodarka Morska, Arkadiusz Zgliński informuje, że Port Elbląg już teraz prowadzi zaawansowane rozmowy z firmą polską w zakresie importu i eksportu pasz i zbóż przez Mierzeję Wiślaną.
– W maju chcemy podpisać list intencyjny, a jesienią umowę, pomiędzy Port Elbląg a duńskim portem Vordingborg – mówi. – Myślimy również o współpracy z innymi portami. W ramach projektu Pętla Południowego Bałtyku współpracowaliśmy również portami szwedzkimi i niemieckimi. Liczymy, że ukończenie prac na Mierzei, pozwoli na spokojną wymianę handlową.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Hitachi nagrodzona pieczęcią Terra Carta 2023 Inicjatywy na rzecz Zrównoważonych Rynków
Linia bezpośrednie w świetle dyrektywy 2019/944 i polskiego prawa energetycznego
Ministrowie energii państw G20 nie osiągnęli porozumienia w sprawie redukcji zużycia paliw kopalnych
Ekstremalna pogoda powoduje coraz większe straty majątkowe [WIDEO]
Rząd zapowiada kontynuację programu odkwaszania gleb
UKNF: brak zawieszenia obrotu akcjami EC Będzin jest uzasadnioną decyzją
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |