Rządowy projekt nowelizacji ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo
żeglugi został w czwartek skierowany do dalszych prac parlamentarnych.
Projektowana zmiana umożliwi również administracji morskiej budowę portu
do obsługi morskich farm wiatrowych.
Jak zaznaczył w Sejmie
wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, projekt ustawy o zmianie
ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw, ma
poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań
administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony
żeglugi i portów.
"Chodzi także o umożliwienie budowy portu do
obsługi morskich farm wiatrowych" - dodał. Jak wyjaśnił, nowelizacja
umożliwi wybudowanie przez administrację morską takich portów.
Według
Witkowskiego najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to:
doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych
organów administracji morskiej; wprowadzenie obowiązkowych audytów i
inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na
uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów
życia i pracy marynarzy; wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do
armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.
Wyjaśnił,
że projekt przewiduje ponadto zmiany dotyczące inspekcji i audytów,
które mają umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich
bardziej efektywnego nadzoru zmierzającego do zapewnienia, że statek
spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz
standardów życia i pracy marynarzy.
Dodał, że Morska Służba
Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu
wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek),
produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone
zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i
ratownicze na morzu.
Witkowskie zwrócił ponadto uwagę, że
projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie
zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych,
nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad
przeprowadzania takich testów.
Wskazał, że projektowana
nowelizacja pociąga za sobą zmiany 11 ustaw, co - jak ocenił - ma
zwiększyć efektywność przepisów i poprawy działalności żeglugi morskiej i
śródlądowej.
Kluby i koła parlamentarne wyraziły w czwartek
poparcie dla dalszych prac na tym projektem w komisji Gospodarki
Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Złożono również wniosek o dodatkowe
rozpatrzenie projektu w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów
Państwowych.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Hitachi nagrodzona pieczęcią Terra Carta 2023 Inicjatywy na rzecz Zrównoważonych Rynków
Linia bezpośrednie w świetle dyrektywy 2019/944 i polskiego prawa energetycznego
Ministrowie energii państw G20 nie osiągnęli porozumienia w sprawie redukcji zużycia paliw kopalnych
Ekstremalna pogoda powoduje coraz większe straty majątkowe [WIDEO]
Rząd zapowiada kontynuację programu odkwaszania gleb
UKNF: brak zawieszenia obrotu akcjami EC Będzin jest uzasadnioną decyzją
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |