Rządowy projekt nowelizacji ustawy, która ma poprawić bezpieczeństwo
żeglugi został w czwartek skierowany do dalszych prac parlamentarnych.
Projektowana zmiana umożliwi również administracji morskiej budowę portu
do obsługi morskich farm wiatrowych.
Jak zaznaczył w Sejmie
wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, projekt ustawy o zmianie
ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw, ma
poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań
administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony
żeglugi i portów.
"Chodzi także o umożliwienie budowy portu do
obsługi morskich farm wiatrowych" - dodał. Jak wyjaśnił, nowelizacja
umożliwi wybudowanie przez administrację morską takich portów.
Według
Witkowskiego najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to:
doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych
organów administracji morskiej; wprowadzenie obowiązkowych audytów i
inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na
uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów
życia i pracy marynarzy; wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do
armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.
Wyjaśnił,
że projekt przewiduje ponadto zmiany dotyczące inspekcji i audytów,
które mają umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich
bardziej efektywnego nadzoru zmierzającego do zapewnienia, że statek
spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz
standardów życia i pracy marynarzy.
Dodał, że Morska Służba
Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu
wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek),
produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone
zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i
ratownicze na morzu.
Witkowskie zwrócił ponadto uwagę, że
projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie
zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych,
nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad
przeprowadzania takich testów.
Wskazał, że projektowana
nowelizacja pociąga za sobą zmiany 11 ustaw, co - jak ocenił - ma
zwiększyć efektywność przepisów i poprawy działalności żeglugi morskiej i
śródlądowej.
Kluby i koła parlamentarne wyraziły w czwartek
poparcie dla dalszych prac na tym projektem w komisji Gospodarki
Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Złożono również wniosek o dodatkowe
rozpatrzenie projektu w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów
Państwowych.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Gdańska prokuratura wszczęła śledztwo ws. nielegalnego zrzutu zanieczyszczeń do kanalizacji sanitarnej
Minister klimatu o projekcie ustawy wiatrakowej: wydaje się to bardzo racjonalny projekt
Tauron: roszczenia Rafako nie mają żadnego uzasadnienia
Dostępny jest wzór wniosku na zwrot VAT dla gospodarstw domowych ogrzewających się gazem
Jeszcze tej zimy mają być gotowe przepisy mocniej chroniące odbiorców ciepła
Morawiecki: cała Europa wręcz zachęca do opodatkowania tzw. nadmiarowych zysków
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 29537,00 $ | tona | 1,07% | 1 lut |
Cynk | 3439,00 $ | tona | 0,91% | 1 lut |
Aluminium | 2610,00 $ | tona | 3,04% | 1 lut |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |