Rząd chce wesprzeć rozwój elektromobilności oraz
infrastruktury paliw alternatywnych, a tym samym zachęcić konsumentów do
zakupu pojazdów napędzanych tymi paliwami. Nowe rozwiązania mają
ułatwić oraz przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce.
Krajowe
prawo zostało dostosowane do przepisów Unii Europejskiej m.in. w sprawie
promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów
transportu drogowego. 5 października 2021 r. Rada Ministrów przyjęła
projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach
alternatywnych, przedłożony przez ministra klimatu i środowiska.
Elektromobilność jest dziedziną, która rozwija się dynamicznie na całym świecie. Wprowadzane rozwiązania mają przyczynić się do znacznej redukcji emisyjności sektora transportu oraz zwiększenia poziomu ekologii w tym sektorze. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, rząd dostosowuje przepisy do coraz szybszego rozwoju branży motoryzacyjnej.
Najważniejsze rozwiązania
• Uregulowane zostały procedury dotyczące instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych.
• Przepisy ułatwią montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku.
• Dzięki temu, osoby zainteresowane zakupem takiego pojazdu otrzymają możliwość ładowania go w swoim miejscu zamieszkania.
• Tego rodzaju model ładowania jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ odbywa się najczęściej w porze nocnej, kiedy pojazd nie jest użytkowany, a zużycie prądu jest niższe niż w dzień, co stabilizuje pracę sieci energetycznej.
• Doprecyzowane zostały zasady tworzenia stref czystego transportu. Chodzi m.in. o możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach (niezależnie od liczby mieszkańców). To także wprowadzenie specjalnych oznaczeń dla pojazdów uprawnionych do poruszania się w obrębie stref oraz uelastycznienie przepisów w tym zakresie oraz pozostawienie większej możliwości ich kształtowania gminom.
• Doprecyzowano przepisy regulujące, które stacje ładowania powinny podlegać kontrolom przeprowadzanym przez Urząd Dozoru Technicznego oraz doprecyzowano definicję stacji ładowania.
• Umożliwiono udzielanie wsparcia finansowego w przypadku, gdy przedsiębiorca nie kupuje pojazdu, a korzysta z leasingu. Rozwiązanie to ma na celu dostosowanie warunków udzielania wsparcia do najczęściej wybieranej przez przedsiębiorców formy użytkowania pojazdów.
• W związku z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniającą dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego określono minimalny poziom docelowy, jeśli chodzi o udział nisko- i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Przejście na transport zeroemisyjny to nowe wyzwania dla polityk krajowych
ElectroMobility Poland zostanie właścicielem działki w Jaworznie pod budowę fabryki polskich aut elektrycznych
Metropolia analizuje realizację projektu dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie
YIT oraz ScreenCharge uruchamiają swoją pierwszą wspólną ładowarkę dla samochodów elektrycznych
Volkswagen Financial Services i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych ogłaszają strategiczne partnerstwo
Prezes Eleport wypowiedział się na temat potrzeb związanych z elektromobilną rewolucją
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25352,00 $ | tona | -0,76% | 28 wrz |
Cynk | 2559,00 $ | tona | 3,90% | 28 wrz |
Aluminium | 2231,00 $ | tona | 1,64% | 28 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |