Konsorcjum globalnych organizacji żeglugowych oraz Inicjatywa Klimatyczna na Rzecz Ropy i Gazu (Oil and Gas Climate Initiative, OGCI) otrzymały 22 marca br. zgodę od amerykańskiej agencji certyfikacji statków (American Bureau of Shipping, ABS) na zastosowanie systemu wychwytywania dwutlenku węgla na pokładzie tankowca.
Oprócz Deltamarin, konsorcjum projektu obejmuje Globalne Centrum Dekarbonizacji Morskiej (Global Centre for Maritime Decarbonization, GCMD) z siedzibą w Singapurze, OGCI, ABS, Stena Bulk, Alfa Laval i Organizacja Naukowych Badań Stosowanych z Holandii (Netherlands Organization for Applied Scientific Research, TNO). Projekt ma na celu wykazanie wykonalności zastosowania wychwytywania CO2 na pokładzie statku i jest jednym z największych tego typu przedsięwzięć. Zatwierdzenie pozwoli konsorcjum rozważyć, czy projekt przejdzie do następnego etapu, obejmującego zakończenie fazy projektowej i rozpoczęcie fazę budowy, w tym również realizację zamówień.
Światowa branża żeglugowa poszukuje rozwiązań w związku z polityką państw w zakresie dekarbonizacji gospodarki morskiej, celując w stosowanie paliw niskoemisyjnych (w tym biopaliw) i pokładowego wychwytywania CO2, aby pomóc w osiągnięciu celu, jakim jest zmniejszenie o połowę emisji gazów cieplarnianych do połowy XXI wieku w porównaniu z poziomem bazowym z 2008 roku. Członkowie konsorcjum uważają, że pokładowy system wychwytywania CO2 mógłby pomóc w przyspieszeniu komercyjnego wdrożenia technologii na statkach w ciągu najbliższych pięciu lat. Ich celem jest uczynienie go z czasem jednym z podstawowych narzędzi wchodzących w skład wyposażenia jednostek morskich.
Obecnie realizowany dwuletni, trzyetapowy projekt demonstracyjny bada pokładowy system wychwytywania i przechowywania oraz rozładunku wychwyconego CO2, aby sprostać wyzwaniom operacyjnym i możliwościom związanym z wdrożeniem technologii na statkach. Po przeprowadzeniu pełnego studium inżynieryjnego, system zostanie zbudowany i przetestowany na pokładzie tankowca średniego zasięgu, należącego do Stena Bulk.
- Deltamarin jest dumny z integracji
tej nowej technologii na statku pilotażowym. AIP to ważny kamień milowy,
który możemy świętować wraz z zespołem! Jesteśmy bardzo zadowoleni z
dotychczasowej świetnej współpracy podczas projektu, która jest
niezbędna zarówno dla zapewnienia dobrej wydajności systemu na
pokładzie, jak i dla całego procesu projektowania i modernizacji -
zaznaczyła kierownik ds. badań i rozwoju w Deltamarin Mia Elg
Obecnie konsorcjum przeprowadziło pierwszą fazę projektu pt. "Realizacji morskiego wychwytywania CO2 w celu wykazania zdolności do obniżenia emisji" (Realizing Maritime Carbon Capture to demonstrate the Ability to Lower Emissions, REMARCCABLE) rozpoczętą w 2022 r., która obejmowała projekt koncepcyjny oraz studium projektu inżynieryjnego systemu wychwytywania węgla. Drugi etap obejmowałby inżynierię, zamówienia i budowę prototypu systemu wychwytywania CO2 na statku oraz oddanie go do użytku na lądzie. Etap trzeci zakłada skupienie się na integracji systemu wychwytywania dwutlenku węgla ze zbiornikowcem i przeprowadzeniu prób morskich pod kątem skuteczności projektu. W tym celu również GCMD planuje rozpoczęcie badań nad rozładunkiem ciekłego CO2, aby rozwiązać potencjalne problemy przed zainicjowaniem trzeciej fazy.
Konsorcjum globalnych organizacji żeglugowych oraz Inicjatywa Klimatyczna na Rzecz Ropy i Gazu (Oil and Gas Climate Initiative, OGCI) otrzymały 22 marca br. zgodę od amerykańskiej agencji certyfikacji statków (American Bureau of Shipping, ABS) na zastosowanie systemu wychwytywania dwutlenku węgla na pokładzie tankowca.
Oprócz Deltamarin, konsorcjum projektu obejmuje Globalne Centrum Dekarbonizacji Morskiej (Global Centre for Maritime Decarbonization, GCMD) z siedzibą w Singapurze, OGCI, ABS, Stena Bulk, Alfa Laval i Organizacja Naukowych Badań Stosowanych z Holandii (Netherlands Organization for Applied Scientific Research, TNO). Projekt ma na celu wykazanie wykonalności zastosowania wychwytywania CO2 na pokładzie statku i jest jednym z największych tego typu przedsięwzięć. Zatwierdzenie pozwoli konsorcjum rozważyć, czy projekt przejdzie do następnego etapu, obejmującego zakończenie fazy projektowej i rozpoczęcie fazę budowy, w tym również realizację zamówień.
Światowa branża żeglugowa poszukuje rozwiązań w związku z polityką państw w zakresie dekarbonizacji gospodarki morskiej, celując w stosowanie paliw niskoemisyjnych (w tym biopaliw) i pokładowego wychwytywania CO2, aby pomóc w osiągnięciu celu, jakim jest zmniejszenie o połowę emisji gazów cieplarnianych do połowy XXI wieku w porównaniu z poziomem bazowym z 2008 roku. Członkowie konsorcjum uważają, że pokładowy system wychwytywania CO2 mógłby pomóc w przyspieszeniu komercyjnego wdrożenia technologii na statkach w ciągu najbliższych pięciu lat. Ich celem jest uczynienie go z czasem jednym z podstawowych narzędzi wchodzących w skład wyposażenia jednostek morskich.
Obecnie realizowany dwuletni, trzyetapowy projekt demonstracyjny bada pokładowy system wychwytywania i przechowywania oraz rozładunku wychwyconego CO2, aby sprostać wyzwaniom operacyjnym i możliwościom związanym z wdrożeniem technologii na statkach. Po przeprowadzeniu pełnego studium inżynieryjnego, system zostanie zbudowany i przetestowany na pokładzie tankowca średniego zasięgu, należącego do Stena Bulk.
- Deltamarin jest dumny z integracji
tej nowej technologii na statku pilotażowym. AIP to ważny kamień milowy,
który możemy świętować wraz z zespołem! Jesteśmy bardzo zadowoleni z
dotychczasowej świetnej współpracy podczas projektu, która jest
niezbędna zarówno dla zapewnienia dobrej wydajności systemu na
pokładzie, jak i dla całego procesu projektowania i modernizacji -
zaznaczyła kierownik ds. badań i rozwoju w Deltamarin Mia Elg
Obecnie konsorcjum przeprowadziło pierwszą fazę projektu pt. "Realizacji morskiego wychwytywania CO2 w celu wykazania zdolności do obniżenia emisji" (Realizing Maritime Carbon Capture to demonstrate the Ability to Lower Emissions, REMARCCABLE) rozpoczętą w 2022 r., która obejmowała projekt koncepcyjny oraz studium projektu inżynieryjnego systemu wychwytywania węgla. Drugi etap obejmowałby inżynierię, zamówienia i budowę prototypu systemu wychwytywania CO2 na statku oraz oddanie go do użytku na lądzie. Etap trzeci zakłada skupienie się na integracji systemu wychwytywania dwutlenku węgla ze zbiornikowcem i przeprowadzeniu prób morskich pod kątem skuteczności projektu. W tym celu również GCMD planuje rozpoczęcie badań nad rozładunkiem ciekłego CO2, aby rozwiązać potencjalne problemy przed zainicjowaniem trzeciej fazy.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kongres Polskie Porty 2030 już w czerwcu – zaproszenie i patronat Ministerstwa Infrastruktury
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24975,00 $ | tona | 1,11% | 26 maj |
Cynk | 2319,00 $ | tona | 4,32% | 26 maj |
Aluminium | 2241,00 $ | tona | 0,27% | 26 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |