Po polskich drogach pod koniec sierpnia jeździło prawie 51 tys. pojazdów elektrycznych. Od początku roku przybyło ich ponad 14,1 tys. - wynika z "Licznika elektromobilności". Według autorów raportu, program „Mój Elektryk” dynamizuje sprzedaż e-samochodów w Polsce.
Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), na koniec sierpnia br. po polskich drogach jeździło 54 tys. 331 elektrycznych samochodów osobowych, z których 49 proc. to pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Pozostałe 51 proc. to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).
Od początku 2022 roku ich liczba zwiększyła się o 14 tys. 139 sztuk, co oznacza wzrost o 42 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r.
Z "Licznika elektromobilności" wynika, że wraz z rosnącą liczbą pojazdów z napędem elektrycznym (EV) rozwija się również infrastruktura ich ładowania. Pod koniec sierpnia br. w Polsce działało 2427 stacji (4327 punkty), 28 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 134 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (228 punktów).
Według dyrektora zarządzającego PSPA Macieja Mazura, po ponad roku działania programu NFOŚiGW „Mój Elektryk” wzrosło zainteresowanie e-samochodami. "Do września br. łączna liczba samochodów elektrycznych objętych wnioskami złożonymi przez potencjalnych beneficjentów w ramach programu przekroczyła 7 tys., co daje prawie 60 proc. łącznej liczby nowych pojazdów zeroemisyjnych od momentu startu tego programu" - podał.
Jak wskazał prezes PZPM Jabub Faryś, branża motoryzacyjna postulowała konieczność wdrażania takich programów w odniesieniu do pojazdów zeroemisyjnych. "Dotyczy to również stacji ładowania i tankowania wodorem, bo choć obecnie stosunek liczby punktów ładowania do liczby pojazdów elektrycznych w naszym kraju należy do jednych z najwyższych, to pamiętać trzeba, że tylko bardzo dobrze rozwinięta sieć zapewni upowszechnienie elektromobilności w Polsce" - zaznaczył.
Jego zdaniem, od jakości sieci ładowania i tankowania wodorem, będzie zależała nie tylko przyszłość transportu zeroemisyjnego w Polsce, ale też utrzymanie przez nasz kraj pozycji europejskiego lidera w przewozach dalekodystansowych.
"Licznik elektromobilności" aktualizowany jest przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Raport pokazuje, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania. Opracowanie powstaje na podstawie analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |