Co czwarty konsument kupuje żywność bezpośrednio od rolników, 83 proc. z badanych zauważa jej lepszą jakość – wskazuje raport Accenture i Stowarzyszenia „ASAP”. Coraz częściej produkty kupowane są przez internet.
Szansą na upowszechnienie kupowania produktów lokalnych i bio jest rozwój e-commerce i związany z nią rozwój asortymentu wirtualnych sklepów, szczególnie widoczny w pandemii. Tylko w sklepie internetowym Farmy Świętokrzyskiej w ubiegłym roku sprzedaż wzrosła o ponad 100 proc. - informuje
"Świeże produkty bio pochodzące prosto od rolników są nie tylko smaczniejsze, co zauważają klienci, ale też bogatsze w wartościowe składniki. Ich droga z pola na stół jest zdecydowanie krótsza, dzięki czemu zachowują więcej witamin i minerałów" - podkreślił prezes Farmy Świętokrzyskiej Łukasz Gębka.
Jego zdaniem, konsumenci są tego coraz bardziej świadomi, dlatego sieci handlowe w swojej komunikacji chętnie podkreślają lokalne pochodzenie produktów. Coraz więcej takich artykułów oferują także sklepy internetowe.
"Na przykładzie naszego sklepu obserwujemy, że klienci, którzy raz zamówili świeże produkty prosto z naszych upraw chętnie po nie wracają. Obawa przed popsuciem takiej żywności w transporcie jest coraz mniejsza. Dlatego prognozujemy, że rynek ekologicznych warzyw i owoców może rosnąć nawet o 15-20 proc. w ciągu roku" – powiedział prezes Farmy.
Dodał, że część rolników inwestuje we własne przetwórnie, w których powstają np. dania obiadowe, pasty kanapkowe, czy kiszonki. Wiele z nich można kupić bezpośrednio w internecie.
Klienci chcą kupować lokalną, nieprzetworzoną żywność, w tym szczególnie świeże warzywa i owoce. Nie każdy ma jednak blisko sklep z ekologiczną żywnością czy dostęp do upraw okolicznych rolników. Dlatego na popularności zyskują sklepy internetowe z tego typu produktami spożywczymi. Z analizy PwC (PricewaterhouseCoopers) wynika, że sprzedaż żywności online w latach 2019-2020 wzrosła o ponad 57 proc., a do 2026 roku urośnie jeszcze o niemal 29 proc.
Rynek e-grocery, czyli zakupów świeżych produktów spożywczych przez internet, rozwija się najszybciej ze wszystkich segmentów e-commerce. Jak wskazują eksperci Farmy Świętokrzyskiej, ten wzrost nie powinien zostać zachwiany, choć oczywiście mogą na niego wpływać takie czynniki jak m.in. utrzymująca się niepewność związana z pandemią czy rosnąca inflacja.
W internecie swoje produkty sprzedaje obecnie około 150 tys. różnych polskich przedsiębiorstw. Nadal jednak liczba sklepów internetowych w porównaniu do liczby mieszkańców w Polsce jest niższa niż w wielu krajach Europy Zachodniej. Dlatego, jak wskazują eksperci PwC, sprzedaż online w Polsce ma wciąż dużą przestrzeń do rozwoju. Przyspiesza go także pandemia i zmieniające się zwyczaje konsumentów. Ponad 74 proc. Polaków po zakończeniu pandemii zamierza utrzymać poziom zakupów internetowych, a 10 proc. chce je nawet zwiększyć.
Farma Świętokrzyska to certyfikowane ekologiczne gospodarstwo rolne, a jednocześnie jedna z największych polskich firm oferujących ekologiczne warzywa, owoce oraz przetwory. Firma powstała w 2002 roku, na 348 hektarach uprawia ponad 30 rodzajów ekologicznych warzyw i owoców. We własnej przetwórni produkuje obecnie ponad 70 produktów bio.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwie spółki Krajowej Grupy Spożywczej skupiły kilkanaście tysięcy ton rzepaku
Naukowcy opracują „myślący” system monitoringu jakości wód opadowych. Testowany będzie w Sopocie
Corab S.A. i Kelfield rozwiną projekty agrowoltaiczne o mocy ponad 1 GW
Rząd zdecydował o zakazie przywożenia do Polski zboża i innej żywności z Ukrainy
Zwiększenie hodowli wodorostów może zmniejszyć emisję CO2 z rolnictwa. Rozwój upraw oceanicznych może jednak budzić kontrowersje
Azoty uruchamiają w swoich gdańskich zakładach Centrum BR Bionawozów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |