Państwa UE zgodziły się na budowę stacji tankowania wodoru we wszystkich większych miastach i co najmniej co 200 km wzdłuż głównych tras transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) po tym, jak wczoraj późnym wieczorem Rada Ministrów i Parlament Europejski osiągnęły porozumienie w sprawie nowego rozporządzenia dotyczącego wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).
Rozporządzenie przewiduje, że infrastruktura do tankowania wodoru, która może służyć zarówno samochodom osobowym, jak i pojazdom ciężarowym, musi zostać wdrożona od 2030 roku we wszystkich "węzłach miejskich" - terminem tym UE określa 424 duże miasta w bloku, w których znajdują się porty, lotniska i terminale kolejowe - oraz co 200 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T, która łączy te węzły miejskie.
Porozumienie obejmuje również nowe przepisy dotyczące pojazdów elektrycznych zasilanych z akumulatorów, w tym stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych (o mocy co najmniej 350 kW) wzdłuż każdego 60-kilometrowego odcinka sieci bazowej TEN-T i każdego 100-kilometrowego odcinka większej sieci kompleksowej TEN-T począwszy od 2025 roku (z pełnym pokryciem sieci do 2030 r.).
Publicznie dostępne punkty ładowania BEV muszą być również udostępnione dla każdego samochodu elektrycznego o napędzie akumulatorowym, zarejestrowanego na terenie UE, a stacje szybkiego ładowania o mocy co najmniej 150 kW muszą być zainstalowane co 60 km wzdłuż sieci TEN-T począwszy od 2025 roku.
"Porozumienie będzie wyraźnym sygnałem dla obywateli i innych zainteresowanych stron, że przyjazna dla użytkownika infrastruktura do ładowania i stacje tankowania paliw alternatywnych, takich jak wodór, będą instalowane w całej UE" - powiedział Andreas Carlson, szwedzki minister infrastruktury.
"Oznacza to, że więcej publicznych stacji ładowania będzie dostępnych na ulicach w obszarach miejskich, jak również wzdłuż autostrad. Obywatele nie będą już mieli powodu, aby czuć się niespokojnie w poszukiwaniu stacji ładowania i tankowania do swojego samochodu elektrycznego lub z ogniwami paliwowymi."
Komisja Europejska miała odpowiedź w podobnym tonie: "Poprzez udostępnienie minimalnej infrastruktury do ładowania i tankowania w całej UE rozporządzenie zakończy obawy konsumentów dotyczące trudności w ładowaniu lub tankowaniu pojazdu", podkreślając ruch jako "przełomowe porozumienie, które umożliwi przejście na transport zeroemisyjny i przyczyni się do realizacji naszego celu, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 roku".
- Przejście na mobilność o zerowej emisji musi być wspierane odpowiednią infrastrukturą, gotową do użycia w razie potrzeby i tam, gdzie jest potrzebna. Elektryczny czy inny, chcemy, aby każdy kierowca w Europie miał pewność, że może spokojnie podróżować po całym kontynencie. Dzięki temu porozumieniu zapewniamy, że w całej Europie dostępne są wystarczające i przyjazne dla użytkownika opcje, zarówno dla samochodów, jak i pojazdów ciężarowych - skomentował wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. zielonego ładu - Frans Timmermans.
Państwa członkowskie muszą teraz przygotować plan rozmieszczenia stacji tankowania wodoru do 2027 roku.
Z wodorem po drodze
AFIR jest częścią pakietu Fit for 55 przedstawionego przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 roku, który ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55 procent do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Rada ministrów rządów państw członkowskich (oficjalnie znana jako Rada Unii Europejskiej) i Parlament Europejski wprowadziły kilka drobnych poprawek do wniosku Komisji, w tym skupiły się na infrastrukturze tankowania gazowego wodoru "ze szczególnym uwzględnieniem węzłów miejskich i węzłów multimodalnych" oraz na stopniowym wdrażaniu infrastruktury elektrycznych pojazdów ciężarowych od 2025 roku.
Ostateczny uzgodniony tekst - który nie został jeszcze opublikowany - według Rady "Określa obowiązki każdej z zaangażowanych stron, przewiduje śledzenie postępów, zapewnia odpowiednie informowanie użytkowników i dostarcza branży wspólnych standardów i specyfikacji technicznych. Mając na uwadze istotne zmiany technologiczne i rynkowe, które będą miały wpływ na pojazdy ciężarowe o dużej ładowności, tekst porozumienia tymczasowego zawiera klauzulę dotyczącą szczególnego przeglądu w krótkim horyzoncie czasowym, natomiast całe rozporządzenie zostanie również poddane przeglądowi w średnim horyzoncie czasowym".
Organizacja branżowa Hydrogen Europe wyraziła pozytywne przyjęcie porozumienia, określając je jako "zadowalający punkt wyjścia".
"Jesteśmy zadowoleni z terminowego zakończenia prac nad tym aktem prawnym, 21 miesięcy po złożeniu wniosku, mimo że nie spełnia on tego, co uważamy za minimalne potrzeby branży. Uważamy, że do przewidzianego przeglądu AFIR w 2026 roku na drogach
będzie wystarczająco dużo samochodów, pojazdów dostawczych, autobusów i
ciężarówek napędzanych wodorem, aby uzasadnić zwiększenie celów - powiedział Darko Levicar, dyrektor stowarzyszenia ds. mobilności.
Rada i Parlament muszą teraz formalnie przyjąć rozporządzenie, które następnie wejdzie w życie po sześciomiesięcznym okresie przejściowym.
Według Europejskiej Agencji Środowiska, transport był odpowiedzialny za około jedną czwartą całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 roku, z czego 71,7 procent pochodziło z transportu drogowego.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |