Tauron Dystrybucja, spółka z grupy energetycznej Tauron przyłączyła do sieci podstację trakcyjną Bochnia (Małopolskie). Dzięki inwestycji za 58 mln zł w regionie kursować mogą szybkie pociągi Pendolino, zwiększone zostało też bezpieczeństwo energetyczne obszaru.
Jak poinformowała spółka we wtorkowym komunikacie, cały projekt rozbudowy i przebudowy sieci energetycznej związanej z przyłączeniem obiektów PKP na obszarze Bochni trwał osiem lat.
Według przedstawicieli spółki, dzięki przyłączeniu do sieci podstacji trakcyjnej Bochnia – jednego z kluczowych elementów dla ciągów komunikacyjnych i kolejowych w regionie, możliwe będzie kursowanie składów Pendolino.
– Lata realizacji tego projektu 2013 -2021 pokazują, jak skomplikowane było to przedsięwzięcie logistycznie i organizacyjnie. Całość projektu wyceniana jest na ok. 58 mln zł – poinformował Jacek Duniec, dyrektor oddziału Tauron Dystrybucja w Tarnowie.
Ostatnio zrealizowane prace po stronie Taurona obejmowały budowę linii napowietrznej dwutorowej 110 kV na odcinku blisko 22 km wraz z przewodami odgromowymi. Równocześnie realizowana była przebudowa skrzyżowań istniejących linii, które kolidowały z inwestycją. Aby usprawnić prowadzone prace, zastosowano m.in. wynoszenie przewodów fazowych za pomocą drona.
Jak podano, przyłączenie podstacji Bochnia to jedna z siedmiu realizowanych przez oddział Tauron Dystrybucja w Tarnowie umów przyłączeniowych zawartych dla obiektów PKP. Pierwszym etapem prac po stronie spółki energetycznej było wybudowanie Głównego Punktu Zasilania (GPZ) Wygoda. Budowa obiektu trwała dwa lata i zakończona została w 2016 roku. Obecnie GPZ Wygoda włączony jest do pracy sieci elektroenergetycznej Tauron Dystrybucja i zasila między innymi dużych klientów przemysłowych z obszaru Bochni.
Dalszy etap prac, to między innymi przebudowa jednotorowych linii napowietrznych 110 kV relacji GPZ Dunajcowa – GPZ Biadoliny – GPZ Brzesko – GPZ Wygoda na linię dwutorową.
Całe przedsięwzięcie było rozłożone na lata 2013-2021. Moc przyłączeniowa dla obiektu zapewnia zasilanie podstawowe oraz zasilanie rezerwowe, dzięki czemu zwiększona została pewność zasilania podstacji.
Realizacja przebudowy linii 110 kV w systemie „zaprojektuj i wybuduj” podzielona została na dwa odcinki: Biadoliny-Brzesko oraz Brzesko-Wygoda. Prace prowadziło dwóch różnych wykonawców, realizujących swoje zadania na zleconych odcinkach.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |