Do 2030 roku co najmniej 42 procent całego wodoru wykorzystywanego w przemyśle musi pochodzić ze źródeł odnawialnych, a w transporcie wymagany jest niewielki odsetek.
Negocjatorzy z Parlamentu Europejskiego i Rady Ministrów UE osiągnęli dziś rano "tymczasowe porozumienie polityczne", zgodnie z którym do 2030 roku 42 proc. całego wodoru wykorzystywanego w przemyśle - w dotychczasowych celach, takich jak produkcja nawozów i chemikaliów oraz rafinacja ropy naftowej - będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, a jednocześnie ustalono nowe cele dotyczące wykorzystania ekologicznego wodoru w transporcie.
Udział zielonego wodoru, który musi być wykorzystywany przez przemysł, wzrośnie do 60 proc. w 2035 roku, ale porozumienie pozostawia poszczególnym państwom członkowskim możliwość obniżenia tych wartości o 20 procent pod dwoma warunkami: jeśli krajowy wkład państw w realizację wiążącego ogólnego celu UE w zakresie odnawialnych źródeł energii będzie zgodny z ich oczekiwanym wkładem oraz jeśli udział wodoru pochodzącego z paliw kopalnych zużywanego w danym państwie członkowskim nie przekroczy 23 proc. w 2030 roku i 20 proc. w 2035 roku.
Pozostawia to miejsce dla państw takich jak Francja, które mogą wykorzystywać w swojej mieszance wodorowej znaczącą część H2 produkowanego z użyciem energii z elektrowni jądrowych.
Porozumienie w sprawie dyrektywy o energii odnawialnej również ustanawia wiążące cele w zakresie wykorzystania ekologicznego wodoru w transporcie, choć z pewnym zastrzeżeniem.
Państwa członkowskie mogą dokonać wyboru pomiędzy 14,5-procentowym zmniejszeniem intensywności emisji gazów cieplarnianych w transporcie dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii do 2030 roku lub co najmniej 29-procentowym udziałem odnawialnych źródeł energii w końcowym zużyciu energii w sektorze transportowym do 2030 r. Byłoby to więc w dużej mierze wykorzystanie energii odnawialnej w pojazdach elektrycznych.
Istnieje jednak połączony cel cząstkowy, zgodnie z którym 5,5% udziału energii odnawialnej w transporcie musi pochodzić z "zaawansowanych biopaliw" (zasadniczo uzyskiwanych z surowców niespożywczych) oraz zielonego wodoru lub jego pochodnych - znanych w języku UE jako "paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego" (RFNBO). W ramach tego istnieje minimalny wymóg 1-procentowego udziału RFNBO w udziale energii odnawialnych dostarczanych do sektora transportu w 2030 r.
Termin "porozumienie tymczasowe" w terminologii UE oznacza po prostu, że musi ono jeszcze zostać zatwierdzone w drodze formalnych procedur zarówno w Parlamencie Europejskim, jak i w Radzie.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Podpisano istotne umowy dla MFW Bałtyk II i III
Energia z morza. Cykl edukacyjnych vodcastów Ørsted oraz TOK FM
Orlen wybuduje farmę fotowoltaiczną na Dolnym Śląsku
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |