Produkcja sprzedana polskiego przemysłu motoryzacyjnego w I kwartale 2021 roku wyniosła 48,5 mld zł. To o 11,2 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z raportu firmy AutomotiveSuppliers.pl.
Firma AutomotiveSuppliers.pl opublikowała raport poświęcony polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu w I kwartale 2021 roku. Wynika z niego, że w tym okresie produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) wyniosła 48,5 mld złotych. To o 11,2 proc. więcej niż przed rokiem. Jeśli porównać wynik I kwartału 2021 z analogicznym kwartałem 2019 roku, to wzrost wyniósł 6,5 proc.
– Na relatywnie niski wzrost rok do roku produkcji sprzedanej miał wpływ dość słaby początek tego oraz trwający już kilka miesięcy kryzys w dostawach półprzewodników – wskazał Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl, cytowany w raporcie
Z danych przedstawionych przez AutomotiveSuppliers.pl wynika, że w grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w I kwartale br. osiągnęła 43 mld zł. To o 12,6 proc. mniej niż rok wcześniej i o 7,7 proc. więcej niż w I kwartale 2019 roku. Nadal większość przychodów generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Tego typu firmy w analizowanym okresie osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 25,79 mld zł (+14,8 proc.). Sprzedaż dwóch pozostałych grup wyniosła odpowiednio: producenci pojazdów i silników (PKD 29.1) - 15,62 mld zł (+7,2 proc.), producenci przyczep i naczep (PKD 29.2) - 1,59 mld zł (+33,2 proc.).
Na koniec I kwartału 2021 roku w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) przeciętne zatrudnienie1 wyniosło 200,4 tys. osób. To 4,1 proc. mniej (-8,5 tys.) – napisano w raporcie.
– Wydaje się, że znaczący spadek zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce w tej grupie PKD mamy za sobą. Wynik jest gorszy rok do roku, ale w stosunku do IV kwartału zeszłego roku nastąpił wzrost o 0,5 tys. osób – stwierdził Orłowski.
W I kwartale 2021 roku wartość eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 8,55 mld euro, czyli wzrosła o 13,5 proc. To rekordowy wynik, podobnie jak ten zanotowany w samym marcu, gdy polskie eksport tej branży wyniósł 3,92 mld euro, co oznacza wzrost o 53,13 proc. – wynika z raportu.
Z danych przedstawionych przez AutomotiveSuppliers.pl wynika, że naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (32,95 proc. całości). Eksport na ten rynek był o 15,75 proc. wyższy niż w analogicznym okresie zeszłego roku, głównie dzięki bardzo gwałtownemu wzrostowi eksportu akumulatorów litowo-jonowych (wzrost aż o 722 proc.). Kolejne miejsca należały do: Francji (7,72 proc. całości, wzrost o 6,35 proc.), Włoch (7,64 proc., wzrost o 129,35 proc.) i Czech (5,85 proc., wzrost o 2,92 proc.).
Najważniejszą grupą eksportową polskiego przemysłu motoryzacyjnego są części i akcesoria. W minionym kwartale na rynki zagraniczne trafiły komponenty, których wartość przekroczyła 3,2 mld euro. W stosunku do I kwartału 2020 roku odnotowano wzrost o 4,51 proc. Na części i akcesoria przypadło 37,48 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski.
Na drugą pozycję produktów motoryzacyjnych awansowały akumulatory litowo-jonowe (służące do napędów aut elektrycznych). Wartość tego typu podzespołów wyniosła 1,52 mld euro.
– To ponad dwukrotnie więcej (112,0 proc.) niż w tym samym okresie zeszłego roku. To rekordowa wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych dla I kwartału roku – stwierdził Rafał Orłowski.
Z raportu wynika także, że w I kwartale br. eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych miał wartość 1,4 mld euro. To o 4,84 proc. mniej niż rok wcześniej. Na tego typu grupę przypadło 16,32 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski (spadek rok do roku o 5,4 punktu procentowego).
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |