Świadectwo
dopuszczenia do eksploatacji lokomotywy wodorowej PESA wydał Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego - poinformowała w czwartek PESA Bydgoszcz
SA.
Koncepcja i projekt lokomotywy to dzieło konstruktorów PESA.
Przy jego realizacji spółka z Bydgoszczy współpracowała z krajowymi i
zagranicznymi partnerami technologicznymi.
Jak podano, prace nad
implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych rozpoczęto w 2019
roku. Wtedy podjęto decyzję, że pierwszą maszyną będzie lokomotywa
manewrowa SM42-6Dn.
"Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie
do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z
napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie
jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w
pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe
doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym
będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla
środowiska” – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego cytowany w komunikacie PESA.
Z kolei prezes PESA
Krzysztof Zdziarski zapowiedział, że kierowana przez niego firma pracuje
nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw
wodorowych.
Dopuszczona do eksploatacji lokomotywa jest
wyposażona w zero emisyjny napęd wodorowy; za wytwarzanie energii
odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW - podano w
komunikacie.
"Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery
asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na
rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o
łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę
manewrową lokomotywy" - czytamy w komunikacie PESA.
Podkreślono,
że lokomotywa została wyposażona w system jazdy autonomicznej,
umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w
czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.
szz/ ann/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |