Świadectwo
dopuszczenia do eksploatacji lokomotywy wodorowej PESA wydał Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego - poinformowała w czwartek PESA Bydgoszcz
SA.
Koncepcja i projekt lokomotywy to dzieło konstruktorów PESA.
Przy jego realizacji spółka z Bydgoszczy współpracowała z krajowymi i
zagranicznymi partnerami technologicznymi.
Jak podano, prace nad
implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych rozpoczęto w 2019
roku. Wtedy podjęto decyzję, że pierwszą maszyną będzie lokomotywa
manewrowa SM42-6Dn.
"Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie
do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z
napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie
jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w
pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe
doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym
będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla
środowiska” – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego cytowany w komunikacie PESA.
Z kolei prezes PESA
Krzysztof Zdziarski zapowiedział, że kierowana przez niego firma pracuje
nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw
wodorowych.
Dopuszczona do eksploatacji lokomotywa jest
wyposażona w zero emisyjny napęd wodorowy; za wytwarzanie energii
odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW - podano w
komunikacie.
"Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery
asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na
rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o
łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę
manewrową lokomotywy" - czytamy w komunikacie PESA.
Podkreślono,
że lokomotywa została wyposażona w system jazdy autonomicznej,
umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w
czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.
szz/ ann/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów