Kryteria ESG stają się częścią strategii świata biznesu, w tym także firm z branży handlu detalicznego. Choć w dobie szybko rosnącej inflacji konsumenci uważniej przyglądają się cenom, to kwestie jakości, ekologii i etyki firm będących właścicielami sklepów pozostają dla nich istotne. Pandemia, która spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw, przekierowała uwagę logistyków na lokalne źródła zaopatrzenia, a to trend współgrający z ekologią ze względu na ograniczenie śladu węglowego.
– Handel nie tyle może, co musi być zielony w obliczu zmieniającej się
rzeczywistości, potrzeb konsumenckich i przede wszystkim tego, co się
dzieje na świecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna
Długa, menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding, prezeska Fundacji
Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan – Blisko Twoich Potrzeb. – W handlu
obserwujemy bardzo rozsądne podejście do definiowania celów biznesowych i
włączanie celów zrównoważonego rozwoju do strategii. Wdrażamy również
dyrektywy UE, które stają się naszą codziennością. Powodują, że takie
kwestie jak taksonomia środowiskowa czy dyrektywa związana z należytą
starannością wpływają na to, w jaki sposób relacje biznesowe będą
musiały wyglądać w najbliższej przyszłości.
Zrównoważony rozwój
(ESG) obejmuje trzy obszary: środowisko (environmental), ład
korporacyjny (corporate governance) oraz odpowiedzialność społeczną
(social responsibility). Jak mówi Katarzyna Długa, w tym ostatnim
obszarze niezwykle istotne jest budowanie poczucia sprawczości w
organizacjach, wsłuchiwanie się w głos pracowników, włączanie ich do
dyskusji przy projektach strategicznych, bo z jednej strony buduje to w
nich poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie w sprawy firmy, a z
drugiej zapewnia oddźwięk społeczny, ponieważ pracownicy są także
konsumentami. Pandemia i wojna w Ukrainie skomplikowały rozwój ESG
poprzez częściową zmianę priorytetów wśród konsumentów. Przyspieszająca
inflacja sprawiła, że kupujący zaczęli ponownie zwracać większą uwagę na
ceny, ograniczając ilość zakupów, a często również częściowo rezygnując
z ich jakości.
– Zmiany związane z inflacją i rosnącymi cenami,
zarówno produktów, jak i całego łańcucha dostaw, powodują, że konsumenci
patrzą uważniej na to, co kupują. Musimy pamiętać, że w handlu
spożywczym cena ma ogromne znaczenie – mówi ekspertka. – Przy wyborach
konsumenckich zauważamy bardzo silny trend deklaracja versus praktyka. W
rzeczywistości oczywiście ceny wygrywają, natomiast ziarno zostało
zasiane kilka lat temu, kwestie postaw ekologicznych pojawiają się już
od najmłodszych lat i nawyki, które zostały wprowadzone jakiś czas temu,
dają teraz owoce.
Jednym z przejawów łączenia chęci oszczędzania
i bardziej zrównoważonego podejścia jest m.in. wybieranie lokalnych
produktów. Tym bardziej że lockdowny i wymogi środowiskowe spowodowały
skrócenie łańcuchów dostaw, czyli zamianę najtańszych, odległych
dostawców na bardziej lokalnych, co ogranicza ślad węglowy spowodowany
transportem i wspiera lokalnych producentów.
– Od wielu lat
staramy się też ograniczać opakowania plastikowe w naszych sklepach.
Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ, bo jest to związane z relacjami z
naszymi dostawcami, ale np. ograniczanie toreb plastikowych,
wprowadzanie toreb wielokrotnego użytku, kartony na zakupy – to wszystko
ma niezwykle ważny wpływ. Ta zmiana kształtuje się krok po kroku –
ocenia menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding.
Wśród innych
zielonych działań sieci można wymienić także ideę Energooszczędnego
Sklepu, która została wyróżniona podczas tegorocznego Rankingu Zielonych
Inicjatyw. Chodzi o dobór takich rozwiązań, które będą pomagały
prowadzić biznes detaliczny w sposób bardziej energooszczędny, a tym
samym będą się przyczyniały do ograniczania kosztów prowadzenia
działalności. Wspólnie z aplikacją Too Good To Go PSH Lewiatan angażuje
się także w walkę z marnowaniem żywności, „ratując” paczki z jedzeniem.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Equinor dba o młody drzewostan Łeby
Instrat: program "Czyste Powietrze" wymaga optymalizacji finansowania
Ku przyszłości – zbliża się Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024 w Warszawie
Światowy Dzień Wody. Konferencja „Woda dla pokoju. Dostępność i zanieczyszczenia”
Grupa Azoty z tytułem Lidera Transformacji Energetycznej w ramach Polskiego Kongresu Klimatycznego
NIK: miasta nieskuteczne w walce ze smogiem pochodzącym z transportu
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |