Dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na ulice Zamościa wyjedzie czternaście nowych, zeroemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym. Umowa pomiędzy Miejskim Zakładem Komunikacji Sp. z o. o. w Zamościu a NFOŚiGW została podpisana 28 marca br. W ramach projektu powstanie również siedem dwustanowiskowych stacji ładowania pojazdów zasilanych energią elektryczną wyprodukowaną z paneli fotowoltaicznych.
Korzystając z wdrażanego przez NFOŚiGW programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, samorząd Zamościa zakupi czternaście nowoczesnych, ekologicznych autobusów komunikacji miejskiej. Na ten nowy tabor będzie się składać dziesięć pojazdów klasy Maxi-12 m o mocy nie mniejszej niż 150 kW oraz cztery pojazdy klasy Mega -18 m przegubowe o mocy nie mniejszej niż 240 kW – wszystkie pojazdy zasilane z baterii kategorii M3 – BEV (Battery Electric Vehicle). Zasięg dzienny każdego autobusu będzie wynosił około 230 km. Wszystkie będą przystosowane do przewozu osób niepełnoprawnych.
– W polityce ekologicznej państwa skupiamy się na poprawie jakości życia Polaków, w tym na zapewnianiu wszystkim lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach jest ważnym krokiem do osiągnięcia tego strategicznego celu – podkreśla minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
– Elektryczne autobusy zastępują pojazdy przestarzałe, nieekologiczne, szkodliwe dla ludzi i środowiska. Tak zaplanowana modernizacja taboru komunikacji miejskiej ogranicza zanieczyszczanie powietrza i zarazem poprawia komfort podróżowania oraz mobilność mieszkańców. Projekty realizowane w Zamościu i wielu innych polskich miastach są przykładem takiego właśnie podejścia – dodaje szefowa resortu.
#ZielonyTransportPubliczny - transmisja z podpisania umowy. 🍀https://t.co/IzrVkZRJ7D
— NFOŚiGW (@NFOSiGW) March 28, 2022
Dodatkowo, zgodnie z założeniami przedsięwzięcia podjętego w Zamościu w ramach programu „ZTP”,
w
mieście powstanie siedem podwójnych stacji ładowania autobusów energią
elektryczną, wyposażonych w panele fotowoltaiczne. W celu obsługi
bezemisyjnych pojazdów elektrycznych akumulatorowych zostanie
przeszkolonych co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników.
Całkowity
koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane
to 37,6 mln zł. W ramach dotacji z programu „Zielony Transport
Publiczny” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
przekaże na realizację i zakupy inwestycyjne ponad 29 mln zł.
–
Pieniądze z programu „Zielony Transport Publiczny” pozwalają takim
miastom jak Zamość gruntownie unowocześnić komunikację zbiorową i
zarazem wyraźnie poprawić jej funkcjonowanie, czyli w efekcie pozytywnie
wpłynąć na komfort życia mieszkańców – zauważa p.o. prezesa zarządu
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł
Mirowski.
– Wprowadzenie ekologicznych, zeroemisyjnych autobusów
na zamojskie linie komunikacyjne to jeden z czynników osiągania
odczuwalnej poprawy jakości powietrza w mieście, co dodatkowo przełoży
się poprzez ograniczenie emisji szkodliwych związków, na poprawę zdrowia
mieszkańców. A w Zamościu, który jest znanym ośrodkiem turystycznym,
nazywanym „perłą renesansu”, odwiedzanym co roku przez setki tysięcy
gości z kraju i zagranicy, ma to szczególne znaczenie – uzupełnia szef
NFOŚiGW.
Zamojska komunikacja zbiorowa działa od 1960 r., a
publiczny przewoźnik, którym jest Miejski Zakład Komunikacji, obsługuje
obecnie 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach.
–
Projekt realizowany w Zamościu w ramach „Zielonego Transportu
Publicznego” zakłada zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568 ton/rok,
ograniczenie emisji tlenków azotu o ponad 4 tony/rok oraz ograniczenie
emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,06 tony/rok.
Ponadto przedsięwzięcie ma wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców
Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we
flocie komunikacji miejskiej – uzupełnia Krzysztof Szmit, prezes zarządu
Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Zamościu.
–
Realizowany projekt stanowi kolejny istotny etap - po zakupie 4
autobusów zasilanych gazem CNG w roku 2006 oraz 12 autobusów zasilanych
CNG w latach 2011/12 - w dążeniu spółki do budowania nowoczesnej,
ekologicznej komunikacji miejskiej. Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie
planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie
czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach niniejszego projektu
autobusów elektrycznych - dodaje Szmit.
Wymiana taboru MZK jest
jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa,
gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także
ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego
starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa
UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania
na rzecz zrównoważonego rozwoju – o projekcie mówi z kolei Andrzej Wnuk,
prezydent miasta Zamość.
Projekt realizowany w Zamościu w ramach
„ZTP” zakłada zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok,
ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie
emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok.
Ponadto przedsięwzięcie ma wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców
Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we
flocie komunikacji miejskiej.
Zakończenie przedsięwzięcia przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |