Damen prezentuje nową jednostkę morską przeznaczoną do wsparcia offshore

zk

07.02.2023 10:29 Źródło: Damen Group
Strona główna Transport, Elektromobilność Damen prezentuje nową jednostkę morską przeznaczoną do wsparcia offshore

Partnerzy portalu

Damen prezentuje nową jednostkę morską przeznaczoną do wsparcia offshore - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Damen Group

Przewidując zbliżające się inwestycje związane z morskimi farmami wiatrowymi, Damen opracował koncepcję statku FLOW-SV, która może przyspieszyć rozwój tego nowego segmentu morskiego. Projekt powstał z myślą o instalacji uchwytów naziemnych dla pływających turbin morskich.

Statek ma być zdolny do załadowania ogromnych łańcuchów potrzebnych do zainstalowania i zabezpieczenia 9 kotwic lub pali. Zamiast cumować 1 wiatrak pływający w trakcie misji, można zabezpieczyć w ten sposób trzy. Zastosowano wystarczające obciążenie próbne na kotwicach, aby instalacja była bardziej efektywna. Jednostka ma być bardzo duża, jak na swoje przeznaczenie. Projekt przewiduje 150 metrów długości i 32-metrową belkę, FLOW-SV jest dużym statkiem. Rozmiar i waga kotwic i łańcuchów potrzebnych do instalacji pływających turbin wiatrowych na morzu są tak duże, że potrzebny jest większy statek niż jakikolwiek wcześniejszy statek do obsługi kotwic. Ponieważ FLOW-SV będzie w stanie zabrać wszystkie materiały i sprzęt potrzebny do instalacji 3 pływających turbin wiatrowych, statek oszczędza czas na tranzytach i załadunku. Zabezpieczony na wszystkich trzech rogach, pływak potrzebuje trzech kleszczy gruntowych.

- Dzięki FLOW-SV opracowaliśmy statek, który obejmuje cały proces mocowania lin cumowniczych. Jednostka ta, łącząc w sobie dostawę, instalację, zabezpieczenie i kontrolę osprzętu naziemnego dla turbin pływających, wprowadza duży krok naprzód w kierunku instalacji na dużą skalę morskich farm wiatrowych. Koncepcja ta odzwierciedla nasze doświadczenie w zakresie wymagań operacyjnych i wydajności. W tej chwili jesteśmy jeszcze w fazie koncepcyjnej. Wchodzimy jednak w etap, w którym chcielibyśmy nawiązać współpracę, aby dopracować i dostosować tę koncepcję do potrzeb klienta. Wraz z klientem startowym aspirujemy do przyspieszenia branży instalacji pływających morskich farm wiatrowych - zaznaczył dyrektor ds. sprzedaży Wijtze van der Leij.

Kiedy inżynierowie Damena określili ilość sprzętu, jaki FLOW-SV musi zabrać na pokład, aby móc zainstalować trzy pływaki w bazowym przypadku na głębokości 100 metrów, ich szacunki wskazały na potrzebę zabrania pięciu kilometrów łańcucha (ogniwa o średnicy 152 mm) 4,5 kilometra liny z włókna szklanego o średnicy 112 mm, dziewięciu kotwic o wadze 15 ton każda i prawie 100 ciężarków o wadze 10 ton każdy. Dostarczenie takiej ilości sprzętu do miejsca pracy oznacza, że statek przenosi ładunek przekraczający 4 000 ton. W zależności od warunków dna morskiego, głębokości i wymagań operatora farmy wiatrowej, kotwice mogą zostać zastąpione palami ssącymi, które zapewnią bezpieczne umocowanie na gruncie. 

Podczas rozmieszczania kotwic na morzu, łańcuch jest prowadzony do dużych wciągarek na przednim końcu pokładu rufowego, a stamtąd jest rozmieszczany w wodzie. Wzdłuż prawej burty pokładu rufowego ma być zainstalowany 250-tonowy dźwig (o zasięgu 12,5 metrów) z aktywną kompensacją przechyłów, natomiast do obsługi sprzętu na pokładzie są dostępne dwa mniejsze dźwigi szynowe. Potrójny, bębnowy kabestan kotwiczny może osiągnąć siłę uciągu nawet 600 ton. 

Gospodarka Morska
Damen Group

Unikalną cechą projektu jest połączenie siły uciągu pachołka generowanej przez pędniki i dodatkowej siły uciągu z dziobowej kabestanu kotwicznego. To dodaje do 1000 ton obciążenia próbnego. FLOW-SV rozstawia dziobową kotwicę i osadza ją poprzez odwrócone ciągnięcie pachołka. Następnie przemieszcza się do miejsca, w którym należy zainstalować kotwicę dla pływaka. Po wypuszczeniu odpowiedniej długości łańcucha, kotwica dla pływaka musi zostać obciążona próbnie, co zapewni bezpieczne połączenie z dnem morskim. Przy użyciu czterech pędników, FLOW-SV ma 400 ton uciągu na pachołku. Siła uciągu jest zwiększona przez przednią wciągarkę obsługującą kotwice, która generuje kolejne 600 ton. W tym momencie na turbinową kotwicę pływakową działa około 1000 ton obciążenia próbnego. Dwie stałe śruby w dyszach oraz dwa pędniki azymutalne na rufie napędzają FLOW-SV i zapewniają uciąg na palu. Te pędniki w dyszach obracają się o 180 stopni, aby zapewnić wystarczającą siłę ciągu na palu, gdy ustawiona jest kotwica dziobowa. Pędniki azymutalne są również wykorzystywane do dynamicznego pozycjonowania, wraz z chowanym pędnikiem azymutalnym i pędnikami tunelowymi w części dziobowej statku. Aby określić najlepsze miejsce do zainstalowania kotwicy, konieczna jest inspekcja dna morskiego. FLOW-SV posiada dwa pojazdy ROV (Remote Operated Vehicle) klasy roboczej z dwoma oddzielnymi pomieszczeniami kontrolnymi obok otworu do wodowania pojazdów podwodnych wewnątrz statku (tzw. moonpool). Po zainstalowaniu kotwic dla pływaka turbiny, pojazdy ROV mogą zostać wysłane przez moonpool w celu kontroli kotwicy i sprawdzenia, czy wkopała się i zapewnia bezpieczne połączenie z podłożem dna.

Zgodnie z celem instalacji zasilania energią odnawialną, FLOW-SV ma być przystosowany do używania metanolu. Zbiorniki i rurociągi są zaprojektowane zgodnie z przepisami bezpieczeństwa dla użycia tego przyszłego paliwa. Łącznie sześć generatorów zasila pędniki elektryczne. Gdy jest wymagany maksymalny uciąg, są włączane dwa 5,5-metrowe pędniki w dyszach. Podczas podróży tranzytowych pomiędzy portami i miejscami lokalizacji farm wiatrowych, statek napędzają pędniki azymutalne o wielkości 4,5 metra. Wszystkie jednostki napędowe są ustawione tak, aby w jak najmniejszym stopniu kolidowały z łańcuchami kotwicznymi.

Analiza planowanych instalacji pływających turbin wiatrowych na morzu wskazuje, że potrzebny jest nowy typ statku instalacyjnego. Dostępne obecnie duże statki do obsługi kotwic mają ograniczoną nośność i są rezerwowane w długoterminowych czarterach lub w innych operacjach morskich. Planowana instalacja farm wiatrowych wymagałaby około 100 statków typu FLOW-SV. Dlatego też Damen rozpoczął rozwój FLOW-SV z cennym wkładem ekspertów z branży, takich jak Temporary Works Design (TWD), First Marine Solutions (FMS) i Intermoor. Wiedzę na temat specyfikacji wyposażenia krytycznego misji dostarczyły firmy Kongsberg i McGregor. Oprócz opracowania tego nowego typu statku, Damen może również dostarczyć łańcuchy, pływaki i statki do holowania.

Gospodarka Morska
Damen Group

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.