Zaledwie kilka tygodni temu, nastroje panujące podczas COP26 były
prawdopodobnie pozytywne i pełne nadziei, a kluczowi gracze w branży
żeglugowej wykazali bezprecedensową gotowość do zwiększenia wysiłków na
rzecz dekarbonizacji. Jednakże fragmentacja przedstawiona na MEPC 77
ukazała nieco inny obraz sytuacji.
Podczas spotkania podjęto
działania na rzecz przyspieszenia regulacji środowiskowych i
dekarbonizacji, które w większości pozostały jedynie w sferze dyskusji.
ICS wydała następnie oświadczenie, w którym nazwała spotkanie "straconą
szansą" na dekarbonizację żeglugi, a IMO zgodziła się zainicjować
rewizję swojej strategii dotyczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych
przez statki, aby wzmocnić jej ambicje.
Wyniki MEPC 77 były
rozczarowujące - jednak nie odzwierciedlają one odnowionej energii w
branży, aby bezpośrednio zająć się dekarbonizacją i wyprzedzić regulacje
prawne.
Realizacja ambicji
Kilka lat temu,
postrzeganie czystych technologii i innowacji w żegludze było
sceptyczne, co wynikało z tego, że tradycyjny przemysł był niechętny
zmianom. Jednak po upływie 10 lat system „smarowania powietrzem” (ALS)
jest obecnie jedną z najbardziej opłacalnych czystych technologii na
rynku, służących do redukcji emisji w przemyśle morskim.
Obecnie z tej technologii korzystają główni gracze na rynku, tacy jak Maersk, MSC, Shell, Carnival, Grimaldi, Vale i nie tylko.
Ogromnie
zachęcające jest obserwowanie, jak właściciele statków klasy tier one
wdrażają strategie dekarbonizacji, które wykraczają poza wymagania
obecnych regulacji prawnych. Ci liderzy rynku udowadniają, że czyste
technologie mają do odegrania kluczową rolę w dekarbonizacji żeglugi
morskiej, oraz że zaufane rozwiązania są traktowane priorytetowo pośród
wielu taktyk dekarbonizacji.
Zwiększona absorpcja, którą
obserwujemy w tym roku, to tylko ułamek tego, co nas czeka. W 2022 roku
spodziewa się, że szala przechyli się na korzyść sprawdzonych czystych
technologii, które zaczną stawać się standardem branżowym.
Wydajność statków: imperatyw handlowy
Powszechne
przyjęcie czystych technologii w żegludze zostało w ostatnich
miesiącach wzmocnione przez zapotrzebowanie konsumentów na bardziej
świadome ekologicznie łańcuchy dostaw. W rezultacie obserwuje się
zwiększoną presję ze strony czarterujących i armatorów, którzy oczekują
przejrzystych i zrównoważonych partnerów. Tylko w tym roku Amazon, Ikea i
Unilever podpisały zobowiązanie, że do 2040 roku będą przewozić towary
wyłącznie statkami, które nie emitują dwutlenku węgla. Ostatecznie, dla
instytucji finansowych, czarterujących i właścicieli ładunków,
efektywność statków staje się imperatywem handlowym.
Pomimo
przyspieszenia długoterminowych regulacji środowiskowych, które wciąż są
przedmiotem dyskusji, opracowane przez IMO wskaźniki efektywności
energetycznej (EEXI) oraz wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla
(CII) wejdą w życie w 2023 roku. Chociaż przewiduje się, że wolna
żegluga parowa będzie najpopularniejszą drogą do osiągnięcia zgodności z
przepisami, należy ją realistycznie zakwestionować jako myślenie
krótkoterminowe z kilku powodów.
Po pierwsze, powolne parowanie
ogranicza elastyczność operacyjną. W przypadku niektórych segmentów,
takich jak rejsy wycieczkowe, ograniczenia te są niewykonalne w
zestawieniu ze ścisłymi wymogami dotyczącymi harmonogramu rejsów. Po
drugie, powolne parowanie zniechęca do stosowania inteligentnych tras
rejsów, podczas gdy czyste technologie mogą być stosowane w połączeniu z
cyfrowymi technologiami optymalizacji w celu zwiększenia ogólnej
wydajności rejsów i statków. Wreszcie, nie bierze się pod uwagę faktu,
że przepisy będą ulegały kolejnym zaostrzaniom, a właściciele i
operatorzy, nie zwiększając wydajności projektowej, podejmują ryzyko
potencjalnie nierentownych aktywów. Ilustruje to fakt, że wymagania CII
staną się o 11 proc. bardziej rygorystyczne do roku 2026, a do roku 2030
ulegną dalszemu zaostrzeniu.
Bez względu na to, czy dziś
obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy, czy też nie, brak inwestycji
w sprawdzone, niezależne od paliwa i przyszłościowe technologie sprawi,
że w nadchodzących latach właściciele i operatorzy statków znajdą się w
niebezpiecznej sytuacji handlowej. Biorąc pod uwagę, że przyszłe paliwa
dla żeglugi są i będą wielokrotnie droższe niż domyślne paliwa kopalne,
argumenty przemawiające za zwiększeniem efektywności paliwowej są
bezdyskusyjne.
Wzbudzanie zaufania na rynku
Mając
na uwadze ten kontekst, jasne jest, że należy ustanowić złoty standard
dla technologii na coraz bardziej złożonym, dynamicznym rynku.
Właściciele
i operatorzy muszą współpracować ze stoczniami i naciskać na stosowanie
technologii, które są sprawdzone i przyniosą obiecane rezultaty. Muszą
oni wymagać więcej od producentów i organizacji zaangażowanych w budowę
lub modernizację ich statków. Gdy patrzymy w przyszłość, konwencjonalne
myślenie, że standardowe, "z półki" technologie na etapie budowy nowych
statków są najlepszym sposobem na zwiększenie wydajności, musi zostać
zakwestionowane jako przestarzałe.
Nowe naciski, mniejszy
konserwatyzm i większe ambicje doprowadziły do tego, że właściciele i
operatorzy statków są spragnieni wykraczania poza obecne środki
regulacyjne. Dostrzegają oni komercyjną i etyczną zachętę do
dekarbonizacji.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwie firmy zainteresowane wymianą baterii w starszych autobusach elektrycznych MPK w Krakowie
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |