W czasie Nor-Shipping 2023 Kongsberg zaprezentuje potencjał
rozwoju innowacji w przemysłach morskich, ze szczególnym naciskiem na
umocnienie wiodącej pozycji na świecie w morskiej energetyce wiatrowej –
zapowiada Geir Håøy, dyrektor generalny Grupy Kongsberg.
Jego
zdaniem podjęty w czasie targów program #PartnerShip pomoże uwolnić
wartość i pobudzi rozwój w całej przestrzeni oceanicznej. To również
szansa dla polskich firm działających w hubie produkcji statków
zeroemisyjnych Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Kongsberg
Gruppen to międzynarodowa grupa technologiczna z siedzibą w Norwegii,
która dostarcza zaawansowane technologicznie systemy dla firm branży
morskiej, obronnej, lotniczej, morskiego wydobycia nafty i gazu, energii
odnawialnej i usług użyteczności publicznej. Symulatory Kongsberg są
używane m.in. do szkolenia oficerów pokładowych w Szkole Morskiej w
Gdyni.
Firma posiada trzy segmenty operacyjne zorganizowane
według branż: Kongsberg Maritime (KM), Kongsberg Defence & Aerospace
(KDA) oraz Kongsberg Digital (KDI). Kongsberg Maritime opracowuje i
dostarcza technologie, które koncentrują się na zapewnieniu
zrównoważonego działania na oceanach. Kongsberg Defence & Aerospace
dostarcza różnorodne systemy i usługi dla przemysłu obronnego i nie
tylko.
Dział Space & Surveillance Kongsberga wykonał zestaw sprzętu elektronicznego, który został zamontowany na satelicie Inmarsat-6 F1, wyprowadzonej na orbitę w 2022 r. Jest to największa jednorazowa dostawa do układu satelitarnego w historii firmy. Dział Space & Surveillance wyprodukował przetworniki częstotliwości Inmarsata-6, które są częścią aktywną satelity. Dostarczył też odbiorniki używane do kierowania i kontrolowania satelity z Ziemi. Więcej pisaliśmy na łamach ZielonaGospodarka.pl
– Geir Håøy nie jest dyrektorem generalnym, który cierpi z powodu nadmiernego entuzjazmu i wygórowanych obietnic. Zamiast tego mówi ze spokojem i jasnością, która jest wystarczająco „biznesowa” dla człowieka stojącego na czele globalnej grupy technologicznej zatrudniającej 12 000 pracowników – stwierdza Sidsel Norvik, Dyrektor Nor-Shipping. – Håøy odnosząc się do wyników grupy za 2022 r., które zawierają rekordowy portfel zamówień o wartości 63,5 mld NOK, liczbę kontraktów na poziomie 45,15 mld NOK oraz wzrost przychodów operacyjnych o 15,9% rok do roku, używa słowa „dobry". Nie „fantastyczny”, nie „niesamowity”, ale dobry. Jest to podejście z dystansem, które przekazuje poczucie „solidności” lub zaufania – mówi Norvik.
Plany Kongsberg dotyczące sektora energii odnawialnej koncentrują się szczególni na morskiej energetyce wiatrowej.
–
Tutaj rośnie rynek naszych rozwiązań – stwierdza Håøy i wyjaśnia: – W
2022 roku podpisaliśmy zamówienia na około 1,7 miliarda NOK związane z
rynkiem morskiej energii wiatrowej. Ale to dopiero początek. Naszym
celem jest teraz wzrost sprzedaży, aby osiągnąć dwucyfrowy (miliard NOK)
dochód grupy z morskiej energii wiatrowej i segmentu OZE do 2030 r.
Posiadamy technologię, rozwiązania i ambicje, aby umożliwić szybkie,
bezpieczne i zrównoważone zwiększanie skali morskiej energii
odnawialnej. Ma to kluczowe znaczenie dla przyszłości – zarówno naszej
własnej, jak i naszych partnerów i klientów na całym świecie – podkreśla
CEO Grupy Kongsberg.
Kongsberg jest w wyjątkowej sytuacji,
aby skorzystać i wesprzeć prognozowaną eksplozję morskiej energii
wiatrowej w nadchodzących latach, argumentuje Håøy. Odwołuje się tutaj
do prognoz raportu DNV 2022 Energy Transition Outlook, że segment OZE
może wzrosnąć „56-krotnie” od teraz do 2050 r.
– Kongsberg ma
już ponad pół wieku doświadczenia w energetyce morskiej. Grupa ma
portfolio obejmujące łańcuch wartości energii odnawialnej. Może więc
pomóc klientom wykorzystać możliwości OZE – zaznacza Håøy i wylicza:
doświadczenie działów Grupy Kongsberg obejmuje rozwiązania rozciągające
się od przestrzeni kosmicznej, z technologią satelitarną, po głębiny
morskie, z innowacjami w zakresie mapowania hydroakustycznego i
podmorskiego, przy jednoczesnym zapewnieniu obsługi wszystkich okresów
cyklu życia farmy wiatrowej, od pomiarów i instalacji turbin, po
konserwację, przedłużenie żywotności i likwidację.
– Byliśmy
zaangażowani w branżę od pierwszego dnia – podkreśla Håøy. – To pomaga
nam zrozumieć jej ewolucję i wpływać na nią, jednocześnie dostosowując
naszą ofertę do najnowszych potrzeb. Na rynku zamówień na statki nowej
generacji odnieśliśmy sukces.
Szef Kongsberg mówi, że nadzieje
na dynamiczny rozwój branży opierają się na potencjale do instalowania i
serwisowania ogromnej liczby turbin o coraz większych rozmiarach. Jest
możliwe, by robić to optymalnie pod względem kosztów oraz uzyskać
oczekiwaną wydajność operacyjną. Wymaga to dużych i zaawansowanych
technologicznie statków, zdolnych do maksymalizacji operacyjnej okien
pogodowych w wymagającym środowisku morskim.
– W tym zakresie
jesteśmy doskonale przygotowani do pomocy operatorom morskich farm
wiatrowych – twierdzi stanowczo Håøy, wskazując wybrane zamówienia,
które stanowią przegląd najnowszych osiągnięć w branży.
Firma
Kongsberg została wybrana m.in. jako dostawca technologii i inżynierii
dla budowanych przez Cadelera nowych statków instalacyjnych klasy F –
windfarm installation vessels (WIV). Te dwa gigantyczne statki typu
jack-up (powierzchnia pokładu 5600m2, ładowność ponad 17600 ton) będą
jednymi z największych na świecie specjalistycznych statków do
instalacji morskich farm wiatrowych. Będą one w stanie przetransportować
i zainstalować siedem turbozespołów o mocy 15 MW. A to oznacza
zmniejszenie do minimum liczby rejsów przypadających na projekt.
Kongsberg zaprojektuje dla tych jednostek zestaw sterów strumieniowych,
rozwiązania elektryczne i zintegrowany układ sterowania, w tym
dynamiczne pozycjonowanie. Na statku będzie wdrożony zespół
najnowocześniejszych układów informatycznych.
Podobne
kontrakty zostały ostatnio podpisane również z Integrated Wind
Solutions. Kongsberg Maritime (KM) zdobyła kontrakty na zaprojektowanie
i wyposażenie dwóch statków CSOV/SOV obsługujących budowę MEW dla
norweskiego armatora Awind AS, spółki w pełni zależnej od Integrated
Wind Solutions AS. Łączna wartość kontraktu to około 250 mln NOK.
Zadaniem norweskiej firmy będzie również dostarczanie pakietów sprzętu
do nowo budowanych Commissioning Service Operation Vessels (CSOV) przez
Pelagic Wind Services. W ramach kontraktu o wartości 300 mln NOK
Kongsberg wykona projekt UT 5519 HL CSOV, kompletny hybrydowy układ
napędowy i kompleksowy pakiet wyposażenia.
– Wykorzystujemy
istniejące doświadczenie zdobyte przy projektowaniu statków dla obsługi
branży morskiej ropy i gazu, jednocześnie wprowadzając innowacje na
potrzeby nowej ery morskiej energii wiatrowej – podkreśla Håøy. –
Postrzegamy to jako naturalną ewolucję dla firmy, która zbudowała swoją
reputację jako ekspert w dziedzinie technologii dla oceanów – dodaje.
Dla
wielu operatorów morskich reputacja inżynierów Kongsberg jest
nierozerwalnie związana z dostawami innowacyjnych rozwiązań dla statków
(a zwłaszcza pionierskim pozycjonowaniem dynamicznym) lub obroną (gdzie
zwiększa się potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa w zmieniającym się
układzie geopolitycznym, co również napędza obecny wzrost popytu na
innowacje).
Jednak, jak wspomniano wcześniej, oferta grupy
jest znacznie szersza, począwszy od autonomicznych pojazdów podwodnych
(HUGIN), poprzez mapowanie i monitorowanie środowiska, rozwiązania
cyfrowe dla bardziej wydajnych procesów przemysłowych (np. zaawansowane
cyfrowe bliźniaki) i systemy zarządzania energią.
Jak mówi
Håøy, mają one do odegrania ważną rolę zarówno w rozwoju grupy, jak i w
transformacji branży. To przekonanie leżało u podstaw uruchomienia w
ubiegłym roku nowego podmiotu – Kongsberg Renewables Technologies.
Håøy
podaje, że nowa spółka jest „usytuowana równoległe” do pozostałych, aby
pomóc w ułatwieniu przewidywanego dwucyfrowego wzrostu energii ze
źródeł odnawialnych. Zauważa, że zapewni to „skupienie się” na szeregu
rozwiązań, które są już dostępne w całej grupie, jednocześnie cementując
solidne podstawy dla przyszłego rozwoju i innowacji.
–
Istniejąca struktura grupy jest zgodna ze specjalistyczną wiedzą
techniczną – stwierdza Håøy. – To, co pozwala nam na rozwój Kongsberg
Renewables Technologies, to łączenie rozwiązań z całej firmy, które mogą
pomóc we wsparciu, skalowaniu i wprowadzaniu energii odnawialnej.
–
Jest zapotrzebowanie rynkowe na naszą wiedzę i rozwiązania i coraz
częściej obserwujemy to w morskiej energetyce wiatrowej, w której
widzimy ogromny potencjał. Sensowne jest więc wzmacnianie tego co mamy,
przy jednoczesnym zapewnieniu platforma dla nowych projektów, sojuszy i
przejęć – wyjaśnia dyrektor generalny Grupy Kongsberg. Podkreśla: –
Strategicznie postrzegamy to jako bardzo ważny krok. Zawsze ściśle
współpracujemy z naszymi klientami i wierzymy, że pomoże to nam i im
rozwinąć nowe możliwości w solidnych partnerstwach. Chcemy wspólnie się
rozwijać.
Nor-Shipping 2023, odbywające się w dniach 6-9
czerwca w Oslo i Lillestrøm, wydaje się być ważną platformą do
przekazania tego przesłania rynkowi. Kongsberg przyjął stanowisko
Partnera Wiodącego tegorocznego programu wystaw i wydarzeń. Håøy
wskazuje, że grupa wykorzysta tę „lokalną” okazję do umocnienia swojej
wiodącej pozycji w zakresie technologii i innowacji morskich,
jednocześnie informując o swojej rosnącej roli w umożliwianiu
zrównoważonego biznesu oceanicznego i sukcesu energetycznego.
–
Norwegia jest dla nas oczywiście kluczowym rynkiem pod względem
gospodarki morskiej, energetyki i rozwoju morskiej energii wiatrowej i
chcemy zademonstrować nasze wsparcie dla tych sektorów. Co więcej, jest
to arena, na której zbierają się decydenci z całego świata, aby
integrować się, dzielić zdobytą wiedzą i robić interesy. Nasze ambicje
związane z wiatrem i ogólnie oceanami są globalne, więc Nor-Shipping,
który łączy świat przemysłu w jednym miejscu, jest idealny do ich
spełnienia.
Fakt, że tematem wiodącym wydarzenia jest
#PartnerShip, jest również pomocny i doskonale pasują do sposobu, w jaki
Kongsberg lubi robić biznes .
– Cenimy długoterminowe relacje w każdym obszarze naszej działalności — stwierdza Håøy, podkreślając, że teraz branża musi przejść transformację. – W przypadku morskiej energetyki wiatrowej opartej na instalacjach pływających trzeba zbudować zupełnie nowe segmenty i rozwinąć wiedzę specjalistyczną w tej dziedzinie. Potrzeba efektywnej współpracy jest większa niż kiedykolwiek wcześniej. Partnerstwa są w tej branży niezwykle ważne. Więc ciekawie będzie zobaczyć, jak Nor-Shipping może to przełożyć na swoje wydarzenia i hale wystawowe.
Wracając do wiatru i odnawialnych źródeł energii
na zakończenie, Håøy podkreśla globalny charakter wizji rozwoju
Kongsberg, ponieważ grupa patrzy w przyszłość zakładając dwucyfrowy
wzrost sprzedaży w 2030 roku.
– Chcemy być kluczowym partnerem
we wspieraniu branży MEW na arenie międzynarodowej – podkreśla dyrektor
generalny Kongsberg określając rynki, na których norweska firma
zamierza rozwijać ekspansję. – Norwegię i Europę Północną można w pewnym
sensie postrzegać jako nasz rynek macierzysty, a Morze Północne działa
niemal jak laboratorium i poligon doświadczalny dla innowacji. To raczej
podstawa niż całość. Widzimy ogromny potencjał w Azji i Stanach
Zjednoczonych, aby przyspieszyć wzrost grupy.
Zapytany przez Sidsel Norvik o to, czy ten plan na 2030 rok nie jest zbyt ambitny, Håøy uśmiecha się i stwierdza:
– Cóż, nie mówilibyśmy tego, gdybyśmy nie wierzyli, że możemy to osiągnąć.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Prezes Schneider Electric na Europę Środkowo-Wschodnią: Nie będzie transformacji energetycznej bez elastycznej dystrybucji
„Szczecin powinien być przykładem dla innych miast” – podsumowanie konferencji energetycznej
W Bydgoszczy powstanie biogazowania za około 126 mln zł
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |