Kampania edukacyjna „Obiecajmy" ma zmienić nawyki dotyczące oszczędzania wody

zk

17.05.2021 17:01 Źródło: PAP
Strona główna Klimat, Edukacja Kampania edukacyjna „Obiecajmy" ma zmienić nawyki dotyczące oszczędzania wody

Partnerzy portalu

Kampania edukacyjna „Obiecajmy" ma zmienić nawyki dotyczące oszczędzania wody - ZielonaGospodarka.pl
Fot. obiecajmy.finish.pl

Zbiorniki retencyjne w przedszkolach, bajki z morałem dla najmłodszych. Wystartowała kampania edukacyjna „Obiecajmy”, mająca zmienić nawyki dotyczące oszczędzania wody

W 2030 roku ilość dostępnej wody użytkowej w Polsce będzie nawet o 40 proc. niższa niż zapotrzebowanie na nią. Już teraz w Polsce na 1 mieszkańca przypada średnio około 1600 m3 zasobów wodnych na rok, a to prawie trzy razy mniej niż średnia zasobów wodnych dla przeciętnego Europejczyka (4500 m3/rok). Priorytetem staje się retencja wody deszczowej, która w Polsce nadal jest na niskim poziomie. W odpowiedzi na ten problem firma Reckitt zainicjowała w ramach marki Finish kampanię „Obiecajmy”, w której wraz z partnerem merytorycznym, IMGW-PIB – Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym, marką Bosch i National Geographic edukują najmłodszych mieszkańców naszej planety, jak oszczędzać wodę.

W ramach kampanii w wybranych przedszkolach, położonych na terenach najbardziej zagrożonych suszą hydrologiczną zostaną zainstalowane zbiorniki retencyjne, które pomogą w codziennym gromadzeniu deszczówki. Dzieci otrzymają niezbędne zestawy narzędzi wraz z nasionami warzyw i owoców, dzięki którym z łatwością będą mogły dbać o roślinność wokół budynków, przy okazji świetnie się bawiąc. Dodatkowo nauczyciele przedszkolni zostaną zaopatrzeni w scenariusze lekcji, które pozwolą na rzetelną edukację najmłodszych na temat konieczności oszczędzania wody. Do tej pory przeprowadzono pilotażowe zajęcia w trzech przedszkolach na terenie Warszawy. Materiały edukacyjne (książeczka w formie elektronicznej, scenariusze zajęć dla przedszkolaków) dostępne będą także na dedykowanej stronie kampanii: https://obiecajmy.finish.pl/

– Dzieci z wybranych przedszkoli na terenach najbardziej zagrożonych suszą hydrologiczną otrzymają książeczki o przygodach Kropelki Amelki, która będzie ich przewodnikiem po magicznej krainie >>Dostatkowo<<. Nasza bohaterka w zabawny i przystępny sposób wytłumaczy najmłodszym, jak codziennie mogą oszczędzać wodę w domu i swoim najbliższym otoczeniu – mówi Bartosz Stawikowski, Senior Brand Manager marki Finish, która jest inicjatorem kampanii.

W 2020 roku niedobory wody w rzekach i glebie pogłębiły się trzeci rok z rzędu. Sezon zimowy 2020/2021 oraz deszczowa jesień znacznie poprawiły sytuację, ale eksperci są zgodni, że problem suszy, na pewno będzie powracał. Jednym ze sposobów zapobiegania im w przyszłości jest edukacja najmłodszych, ponieważ to właśnie oni będą się mierzyć ze skutkami zmiany klimatu. Dlatego też do kampanii przyłączył się Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy – IMGW-PIB.

– W ciągu najbliższych 50 lat, przewiduje się wzrost temperatury powietrza o około 2-3°C, a na przestrzeni dekady o około 0,6°C. Opady będą malały, szacuje się, że do 2100 roku spadną aż o około 10 proc. Wzrost temperatury, większe parowanie, niższe opady wpłyną bezpośrednio na zmniejszenie zasobów wodnych. Dane pokazują, że do roku 2030, ilość dostępnej wody będzie o 40 proc. niższa od jej zapotrzebowania – mówi Grzegorz Walijewski, zastępca dyrektora Centrum Hydrologicznej Osłony Kraju i Rzecznik Prasowy IMGW-PIB.

Organizatorzy kampanii przekonują, że rzetelna i nowoczesna edukacja ekologiczna powinna zaczynać się od najmłodszych lat, tak aby nawyki i zachowania wykształcone w dzieciństwie towarzyszyły dzieciom również w dorosłym życiu.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.