Zbiorniki retencyjne w przedszkolach, bajki z morałem dla najmłodszych. Wystartowała kampania edukacyjna „Obiecajmy”, mająca zmienić nawyki dotyczące oszczędzania wody
W 2030 roku ilość dostępnej wody użytkowej w Polsce będzie nawet o 40 proc. niższa niż zapotrzebowanie na nią. Już teraz w Polsce na 1 mieszkańca przypada średnio około 1600 m3 zasobów wodnych na rok, a to prawie trzy razy mniej niż średnia zasobów wodnych dla przeciętnego Europejczyka (4500 m3/rok). Priorytetem staje się retencja wody deszczowej, która w Polsce nadal jest na niskim poziomie. W odpowiedzi na ten problem firma Reckitt zainicjowała w ramach marki Finish kampanię „Obiecajmy”, w której wraz z partnerem merytorycznym, IMGW-PIB – Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym, marką Bosch i National Geographic edukują najmłodszych mieszkańców naszej planety, jak oszczędzać wodę.
W ramach kampanii w wybranych przedszkolach, położonych na terenach najbardziej zagrożonych suszą hydrologiczną zostaną zainstalowane zbiorniki retencyjne, które pomogą w codziennym gromadzeniu deszczówki. Dzieci otrzymają niezbędne zestawy narzędzi wraz z nasionami warzyw i owoców, dzięki którym z łatwością będą mogły dbać o roślinność wokół budynków, przy okazji świetnie się bawiąc. Dodatkowo nauczyciele przedszkolni zostaną zaopatrzeni w scenariusze lekcji, które pozwolą na rzetelną edukację najmłodszych na temat konieczności oszczędzania wody. Do tej pory przeprowadzono pilotażowe zajęcia w trzech przedszkolach na terenie Warszawy. Materiały edukacyjne (książeczka w formie elektronicznej, scenariusze zajęć dla przedszkolaków) dostępne będą także na dedykowanej stronie kampanii: https://obiecajmy.finish.pl/
– Dzieci z wybranych przedszkoli na terenach najbardziej zagrożonych suszą hydrologiczną otrzymają książeczki o przygodach Kropelki Amelki, która będzie ich przewodnikiem po magicznej krainie >>Dostatkowo<<. Nasza bohaterka w zabawny i przystępny sposób wytłumaczy najmłodszym, jak codziennie mogą oszczędzać wodę w domu i swoim najbliższym otoczeniu – mówi Bartosz Stawikowski, Senior Brand Manager marki Finish, która jest inicjatorem kampanii.
W 2020 roku niedobory wody w rzekach i glebie pogłębiły się trzeci rok z rzędu. Sezon zimowy 2020/2021 oraz deszczowa jesień znacznie poprawiły sytuację, ale eksperci są zgodni, że problem suszy, na pewno będzie powracał. Jednym ze sposobów zapobiegania im w przyszłości jest edukacja najmłodszych, ponieważ to właśnie oni będą się mierzyć ze skutkami zmiany klimatu. Dlatego też do kampanii przyłączył się Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy – IMGW-PIB.
– W ciągu najbliższych 50 lat, przewiduje się wzrost temperatury powietrza o około 2-3°C, a na przestrzeni dekady o około 0,6°C. Opady będą malały, szacuje się, że do 2100 roku spadną aż o około 10 proc. Wzrost temperatury, większe parowanie, niższe opady wpłyną bezpośrednio na zmniejszenie zasobów wodnych. Dane pokazują, że do roku 2030, ilość dostępnej wody będzie o 40 proc. niższa od jej zapotrzebowania – mówi Grzegorz Walijewski, zastępca dyrektora Centrum Hydrologicznej Osłony Kraju i Rzecznik Prasowy IMGW-PIB.
Organizatorzy kampanii przekonują, że rzetelna i nowoczesna edukacja ekologiczna powinna zaczynać się od najmłodszych lat, tak aby nawyki i zachowania wykształcone w dzieciństwie towarzyszyły dzieciom również w dorosłym życiu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zmiany klimatu mają coraz groźniejszy wpływ na zdrowie ludzi
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja akcji Czysta Odra
Joanna Piekutowska została Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska
Nowatorska i skuteczna technologia oczyszczania gleby z kreozotu
Niemcy. Minister transportu szantażuje w sprawie ustawy klimatycznej zakazem jazdy samochodem przez dwa dni w tygodniu
MFiPR: Minister K. Pełczyńska-Nałęcz na 9. Forum Kohezyjnym w Brukseli: Inwestujemy w transformację ekologiczną, cyfrową i społeczną
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |