zk
Duńskie biuro projektowe Knud E. Hansen opracowało nowy zbiornikowiec - dedykowany do transportu dwutlenku węgla (CO2).
Koncepcja statku jest ujawniana, w miarę jak rola wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla (CCS) stale rośnie - zwłaszcza w Europie - gdzie jest postrzegana jako rozwiązanie niezbędne do osiągnięcia zobowiązań dotyczących ograniczenia emisji CO2 wynikającego z Porozumienia Paryskiego.
Oczekuje się, że wychwycony CO2 będzie przechowywany w rejonach morskich pól naftowych i potencjalnie wykorzystywany do produkcji niebieskich paliw, takich jak metanol i amoniak, które mają obiecującą rolę do odegrania w przemyśle żeglugowym.
Przewiduje się, że transport dwutlenku węgla za pomocą statków z miejsc wychwytywania do morskich obszarów składowania, jak również do terminali na lądzie, stanie się istotną gałęzią branży, która wymaga nowego rodzaju jednostek: dedykowanych do transportu CO2.
Według Knuda E. Hansena, innowacyjny projekt zbiornikowca uwzględnia szereg najnowocześniejszych technologii i elementów konstrukcyjnych, które są dostosowane do unikalnych wymagań transportu CO2.
Zbiornikowiec do przewozu CO2 będzie jednostką DP-2. Będzie posiadał zbiorniki do magazynowania i urządzenia transferowe do rozładunku i opcjonalnego ogrzewania CO2 do ciśnienia i temperatury umożliwiającej jego zatłaczanie.
Kadłub statku będzie zoptymalizowany pod kątem stabilnej i wydajnej żeglugi - wydaje się być stosunkowo długi i wąski, co powinno pomóc w zmniejszeniu oporu. Natomiast jego zbiorniki będą odpowiednio izolowane i wzmocnione, aby mogły wytrzymać wysokie ciśnienie i niskie temperatury wymagane do magazynowania postaci płynnej CO2. Rufa ma zaokrąglony kształt, co powinno pomóc w zmniejszeniu turbulencji i oporu.
Statek wyposażony jest w nowatorski system napędowy, który charakteryzuje się konstrukcją typu twin-skeg z dwiema przeciwbieżnymi śrubami napędowymi, zapewniającymi znaczne ograniczenie zużycia paliwa, jak również przyczyniającymi się do utrzymania pozycji na stacji.
Oprócz zaawansowanych cech technicznych zbiornikowiec do przewozu CO2 będzie również bardzo zwrotny i wyposażony w szereg urządzeń bezpieczeństwa i nawigacji.
Źródło: Knud E. Hansen
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Enefit wprowadza na polski rynek ładowarki do samochodów elektrycznych i będzie rozwijał publiczną sieć ładowania