Knud E. Hansen ujawnia koncepcję projektu zbiornikowca do transportu CO2 [GALERIA]

Strona główna Transport, Elektromobilność Knud E. Hansen ujawnia koncepcję projektu zbiornikowca do transportu CO2 [GALERIA]
Pokaż cały artykuł
Knud E. Hansen ujawnia koncepcję projektu zbiornikowca do transportu CO2 [GALERIA] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. projekt zbiornikowca dedykowanego do transportu CO2/Knud E. Hansen

Duńskie biuro projektowe Knud E. Hansen opracowało nowy zbiornikowiec - dedykowany do transportu dwutlenku węgla (CO2).

Koncepcja statku jest ujawniana, w miarę jak rola wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla (CCS) stale rośnie -  zwłaszcza w Europie - gdzie jest postrzegana jako rozwiązanie niezbędne do osiągnięcia zobowiązań dotyczących ograniczenia emisji CO2 wynikającego z Porozumienia Paryskiego.

Oczekuje się, że wychwycony CO2 będzie przechowywany w rejonach morskich pól naftowych i potencjalnie wykorzystywany do produkcji niebieskich paliw, takich jak metanol i amoniak, które mają obiecującą rolę do odegrania w przemyśle żeglugowym.

Przewiduje się, że transport dwutlenku węgla za pomocą statków z miejsc wychwytywania do morskich obszarów składowania, jak również do terminali na lądzie, stanie się istotną gałęzią branży, która wymaga nowego rodzaju jednostek: dedykowanych do transportu CO2.

Według Knuda E. Hansena, innowacyjny projekt zbiornikowca uwzględnia szereg najnowocześniejszych technologii i elementów konstrukcyjnych, które są dostosowane do unikalnych wymagań transportu CO2.

Zbiornikowiec do przewozu CO2 będzie jednostką DP-2. Będzie posiadał zbiorniki do magazynowania i urządzenia transferowe do rozładunku i opcjonalnego ogrzewania CO2 do ciśnienia i temperatury umożliwiającej jego zatłaczanie.

Kadłub statku będzie zoptymalizowany pod kątem stabilnej i wydajnej żeglugi - wydaje się być stosunkowo długi i wąski, co powinno pomóc w zmniejszeniu oporu. Natomiast jego zbiorniki będą odpowiednio izolowane i wzmocnione, aby mogły wytrzymać wysokie ciśnienie i niskie temperatury wymagane do magazynowania postaci płynnej CO2. Rufa ma zaokrąglony kształt, co powinno pomóc w zmniejszeniu turbulencji i oporu.

Statek wyposażony jest w nowatorski system napędowy, który charakteryzuje się konstrukcją typu twin-skeg z dwiema przeciwbieżnymi śrubami napędowymi, zapewniającymi znaczne ograniczenie zużycia paliwa, jak również przyczyniającymi się do utrzymania pozycji na stacji.

Oprócz zaawansowanych cech technicznych zbiornikowiec do przewozu CO2 będzie również bardzo zwrotny i wyposażony w szereg urządzeń bezpieczeństwa i nawigacji.

Źródło:  Knud E. Hansen

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.