Organizacja pozarządowa Marine Stewardship Council (MSC), działająca na rzecz zrównoważonego rybołówstwa, organizuje plebiscyt, w którym konsumenci poprzez głosowanie wybiorą „Najlepszy Produkt MSC 2023”. Do udziału w nim swoje produkty zgłosiło 13 firm – zarówno producenci, jak i sieci handlowe oferujące certyfikowane produkty MSC. Plebiscyt połączony jest z konkursem, w którym konsumenci mogą wygrać atrakcyjne nagrody.
MSC działa w Polsce już od 10 lat. W tym czasie wielkość produkcji przetwórstwa rybnego w naszym kraju wzrosła o ponad 38%1. Wraz z rozwojem branży rosła również świadomość dotycząca wpływu rybołówstwa na planetę i ekosystemy morskie. MSC odegrało w tym zakresie kluczową rolę. Działania tej międzynarodowej, pozarządowej organizacji obejmują certyfikację w łańcuchu dostaw, współpracę z partnerami biznesowymi oraz programy edukacyjne wpływające na decyzje zakupowe konsumentów na całym świecie.
Polscy konsumenci coraz chętniej sięgają po ryby i owoce morza z certyfikatem MSC. Ten niebieski znak pojawia się wyłącznie na produktach z dzikich ryb lub owoców morza, które pochodzą ze zrównoważonych połowów, czyli spełniających rygorystyczny Standard Zrównoważonego Rybołówstwa MSC, opierający się na najnowszej dostępniej wiedzy naukowej. Obecnie wielkość sprzedaży produktów MSC w Polsce wynosi blisko 24 tys. ton rocznie. To ponad 14 razy więcej niż 10 lat temu2. Konsumenci mogą wybierać spośród blisko 400 certyfikowanych produktów z ponad 40 różnych gatunków ryb.
Głosowanie zostanie przeprowadzone na stronie internetowej www.msc.org/pl/plebiscyt w
dniach od 19 czerwca do 31 lipca 2023 r. Każdy, kto odda swój głos,
otrzyma e-book z przepisami na pyszne dania z ryb i owoców morza ze
zrównoważonych połowów. Dodatkowo konsumenci będą mogli wziąć udział w
konkursie. Wystarczy, że odpowiedzą na pytanie „Dlaczego sięgasz po
produkty z certyfikatem MSC?”. Do wygrania są atrakcyjne nagrody – co
tydzień plecaki z upcyklingu, a dla zwycięzcy, którego odpowiedź
zostanie wybrana jako najlepsza – rower elektryczny marki Kross.
Plebiscyt
i konkurs konsumencki są częścią kampanii „Wszystkie ręce na pokład!”,
którą MSC realizuje, świętując 10-lecie „wypłynięcia” na polski rynek.
Organizacja MSC pragnie docenić podmioty, które w ciągu ostatniej dekady
wyróżniły się największym zaangażowaniem w rozwój Programu MSC w naszym
kraju. Wyróżnienia zostaną przyznane nie tylko przez konsumentów, ale
także przez samą organizację. Nagroda MSC Awards 2023 dedykowane są
sieciom handlowym i przetwórcom, a MSC Ocean Heros 2023 organizacjom,
instytucjom i osobom wspierającym MSC. Zwycięzców poznamy podczas
uroczystej gali 10-lecia MSC, która odbędzie się 7 września 2023 r. w
Warszawie.
* * *
DODATKOWE INFORMACJE:
MSC (Marine Stewardship Council) jest niezależną, międzynarodową organizacją pozarządową, która działa od ponad 25 lat. Wraz z naukowcami, rybakami oraz organizacjami ekologicznymi MSC opracowało standardy środowiskowe w zakresie zrównoważonego rybołówstwa, aby promować przyjazne środowisku praktyki rybackie wśród konsumentów i partnerów na całym świecie. Działania MSC obejmują wyróżnianie odpowiedzialnych praktyk rybackich certyfikatem MSC, certyfikację w łańcuchu dostaw, współpracę z partnerami biznesowymi oraz programy edukacyjne wpływające na decyzje zakupowe konsumentów na całym świecie. Niebieski certyfikat MSC znajdujący się na produktach rybnych i owocach morza pochodzących ze zrównoważonych połowów, gwarantuje, że pochodzą one ze stabilnych i dobrze zarządzanych łowisk, a produktami rybnymi i owocami morza będziemy cieszyć się zarówno my jak i przyszłe pokolenia.
W program MSC zaangażowanych jest obecnie już ponad 500 rybołówstw, co przekłada się na 19% światowych połowów dzikich ryb i owoców morza. Dzięki temu na pólkach sklepowych na całym świecie dostępnych jest już ponad 20 000 różnych produktów z niebieskim certyfikatem MSC (dane za brytyjski rok finansowy 2021-22).
W Polsce MSC działa już od 10 lat. Przez ten czas polskie firmy przetwórcze wyprodukowały ponad 800 tys. ton certyfikowanych produktów na rynki w Polsce, Europie i na całym świecie, a w samej Polsce sprzedanych zostało 400 mln sztuk produktów ze znakiem MSC. Polscy konsumenci mogą wybierać z blisko 400 certyfikowanych produktów, które można znaleźć zarówno w największych sieciach handlowych, jak i osiedlowych sklepikach.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowa zielona rzeczywistość: trendy na 2024
Pierwszy na świecie neutralny dla klimatu proszek do prania
COP28. Brytyjski minister: towary odpowiadające za nielegalne wylesianie będą zakazane w naszych supermarketach
Wrocław. Protest przeciwko planom wprowadzenia strefy czystego powietrza
SeaData zauważa spadek jakości powietrza z nadejściem zimy
Ponad 600 pracowników Grupy Enea angażuje się w programy społecznie odpowiedzialne
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |