Maersk: Żegluga z użyciem paliw kopalnych musi mieć swoją datę końcową.

Strona główna Transport, Elektromobilność Maersk: Żegluga z użyciem paliw kopalnych musi mieć swoją datę końcową.

Partnerzy portalu

Maersk: Żegluga z użyciem paliw kopalnych musi mieć swoją datę końcową. - ZielonaGospodarka.pl
Maersk

Zdaniem duńskiego konglomeratu działającego również w sektorze energetycznym i morskim jedynym pewnym sposobem na obniżenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze i zachętą do polityki zeroemisyjności jest wyznaczenie końca użycia paliw kopalnych za pomocą globalnych przepisów.

Wśród propozycji na odejście od tego typu surowców dyrektor generalny Maersk Søren Skou zaproponował w czerwcu ubiegłego roku wprowadzenie podatku emisji CO2 od paliwa okrętowego. Miałaby wynosić 450 dolarów za jego tonę, co miałoby być sposobem na wypełnienie luki między kopalnymi a wciąż droższymi, pochodzącymi ze źródeł odnawialnych. W ostatecznym rozrachunku ma to zachęcić do przejścia na zieloną energetykę i zainwestowania w nią uzyskanych w ten sposób środków.

Dzięki temu oraz rozwojowi nowoczesnych technologii, globalna transformacja energetyczna ma stać się społecznie i komercyjnie opłacalna. Pod uwagę brana jest też sytuacja międzynarodowa, w związku z znaczeniem paliw kopalnych w przemyśle i roli w dochodzie krajowym, a także wciąż wysoki próg wejścia w zieloną energetykę.

Aby sprostać tym wyzwaniom, Maersk prowadził na wielką skalę kampanię tworzenia partnerstwa z potencjalnymi producentami metanolu z całego świata. Do tej pory zawarł siedem strategicznych partnerstw dotyczących zielonego metanolu. W ostatnim czasie zamówił łącznie 19 jednostek z silnikami dwupaliwowymi, które mogą pracować na zielonym metanolu. Gdy wszystkie rozpoczną działalność, wygenerują rocznie, w porównaniu z konwencjonalnymi statkami pozwolą ograniczyć emisję CO2 o około 2,3 miliona ton.

W ostatnim czasie firma podpisała protokół z rządem w Madrycie celem zbadania możliwości produkcji ekologicznego paliwa na dużą skalę w Hiszpanii. Ma to być kamień milowy we współpracy, która, jeśli zostanie w pełni wdrożona, może dostarczyć do 2 milionów ton ekologicznych paliw rocznie.

Aby urzeczywistnić swój cel w zakresie emisji do 2030, Maersk potrzebuje dla swojej zielonej floty około 6 milionów ton metanolu rocznie. Z kolei w 2040 roku wszystkie statki wykorzystywane przez firmę mają zapewniać całkowitą zeroemisyjność.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.