Kwestie rozwoju elektromobilności w Polsce i w Wielkiej
Brytanii były głównym tematem debaty organizowanej przez redakcję
Rzeczpospolitej, w której wzięli udział przedstawiciele rynku pojazdów
zeroemisyjnych z obu krajów.
– Polska wprowadziła kwestię elektromobilności do agendy COP już w 2018 r. Cieszy mnie fakt, że późniejsze konferencje kontynuują ten temat – jest to szczególnie widoczne w agendzie COP26 w Glasgow – mówił minister Michał Kurtyka podczas debaty.
– Sygnatariusze podpisanej podczas COP24 deklaracji na rzecz elektromobilności reprezentują ponad połowę ludzkości – jest to obecnie 48 krajów, w tym Polska i UK. Co roku do deklaracji przystępują nowe kraje – deklaracja żyje i pozostaje aktualna – mówił minister.
– Deklaracja jest obecnie realizowana m.in. przez coroczne konferencje Global e-Mobility Forum. Pierwsza edycja zgromadziła ponad 500 uczestników, druga – online – ponad 3 000 osób z ponad 110 krajów. Wzięło w niej udział 11 Ministrów odpowiedzialnych za elektromobilność. Deklaracja spełnia więc swoje zadanie integrowania globalnego ekosystemu elektromobilności i tworzenia forum wymiany wiedzy i najlepszych doświadczeń – podkreślił minister klimatu i środowiska.
– W 2017 r. w Planie Rozwoju Elektromobilności zidentyfikowaliśmy 5 obszarów, na których powinniśmy skupić swoje działania. Były to: popyt, podaż, regulacje, świadomość i sieć. Od tego czasu intensywnie inwestujemy szczególnie w pierwsze 3 obszary, w których zidentyfikowaliśmy przewagę konkurencyjną Polski w porównaniu do innych krajów. Nasze wysiłki docenił m.in. przemysł bateryjny, gdzie jesteśmy europejskim liderem w eksporcie – wspominał minister Kurtyka.
W ramach rozwoju elektromobilności i promowania pojazdów zeroemisyjnych powstał również rządowy program „Mój Elektryk”, prowadzony przez NFOŚiGW. W programie przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie/leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych. Początkowo budżet programu ustalono do kwoty 500 000 000 zł dla bezzwrotnych form dofinansowania. Chcemy tę kwotę zwiększyć do 2 mld zł, w tym 400 mln zł dla osób fizycznych oraz 1,6 mln dla przedsiębiorstw – poinformował szef resortu klimatu i środowiska.
W ramach wspomnianej nowej puli w październiku tego roku NFOŚiGW uruchomi kolejny nabór – 200 mln zł na zakup pojazdów elektrycznych przez przedsiębiorstwa. Będą to tym samym otwarte nabory na kwotę 700 mln zł.
Minister klimatu i środowiska przypomniał również, że do 20 grudnia 2021 r. MKiŚ prowadzi otwarty nabór konkursowy na autobusy zeroemisyjne dla samorządów. Do dyspozycji jest 1 mld dotacji, z preferencjami dla mniejszych i mniej zamożnych samorządów.
– W ramach rozwoju infrastruktury pojazdów zeroemisyjnych do końca października spodziewamy się decyzji Komisji Europejskiej. W ramach tego obszaru NFOŚiGW przygotował program o budżecie 870 mln zł, który ruszy niezwłocznie po uzyskaniu stosownych decyzji KE – podsumował minister.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
COSCO Shipping podpisuje porozumienie o współpracy w zakresie budowy łańcucha przemysłowego zielonego metanolu
W Wielkiej Brytanii opóźniono zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi
Już 1000 samochodów elektrycznych InPost w Polsce
PKP Intercity podpisuje list intencyjny z PGE Energetyka Kolejowa
Europejski debiut nowego autobusu elektrycznego Yutong w Polsce
Niskoemisyjne autobusy na beskidzkich drogach
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25625,00 $ | tona | 0,39% | 19 wrz |
Cynk | 2476,00 $ | tona | -0,64% | 19 wrz |
Aluminium | 2174,00 $ | tona | 0,46% | 19 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |