Niewidzialna ręka rynku. Chiński sektor pojazdów elektrycznych czeka konsolidacja

Strona główna Transport, Elektromobilność Niewidzialna ręka rynku. Chiński sektor pojazdów elektrycznych czeka konsolidacja

Partnerzy portalu

Niewidzialna ręka rynku. Chiński sektor pojazdów elektrycznych czeka konsolidacja  - ZielonaGospodarka.pl

Spadek sprzedaży oraz monopolizacja rynku przez największych producentów pojazdów elektrycznych w Chinach zwiększa obawy dotyczące konsolidacji oraz zakończenia działalności przez mniejsze marki.

Rynek pojazdów elektrycznych w Chinach czeka konsolidacja oraz opuszczenie rynku przez mniejsze marki – donosi analiza „Chinese electric vehicle groups braced for wave of consolidation” opublikowana na łamach “Financial Times”. 

W Państwie Środka istnieje ponad 50 marek pojazdów elektrycznych produkujących samochody elektryczne oraz hybrydy plug-in. Jednakże taka sytuacja nie potrwa długo. Przywoływany na łamach artykułu analityk UBS, Paul Gon przewiduje, że do 2030 roku w sektorze pojazdów elektrycznych będzie funkcjonować do 12 głównych producentów samochodów działających na dużą skalę.

Obecnie BYD oraz Tesla China dominują w chińskim krajobrazie pojazdów elektrycznych, zaś mniejsi gracze powoli wykruszają się ze sceny. 

Tylko w ostatnich miesiącach Singulato Motors i Levdeo dotknęło postępowanie upadłościowe. Wielu mniejszych producentów zmaga się z trudnościami z utrzymaniem się na rynku. 

Można oczekiwać, że to początek konsolidacji sektora pojazdów elektrycznych, hojnie wspieranego przez chiński rząd. 

Przyczyn takiego stanu rzeczy można doszukiwać się w kilku czynnikach. 

Rządowe dotacje sprzyjały powstaniu podmiotów, które nie były przygotowane do funkcjonowania w trudnych warunkach konkurencji rynkowej. Co więcej, monopolizacja rynku przez duże marki jest kolejnym czynnikiem ograniczającym potencjał mniejszych producentów.

„Po tym, jak mniejsi producenci samochodów zostaną wyeliminowani, tylko niewielka część zdolności produkcyjnych zostanie przejęta i ponownie wykorzystana przez inne firmy motoryzacyjne, podczas gdy większość z nich zostanie całkowicie zmarnowana” – komentuje sytuację na łamach „Financial Times” profesor wizytujący na Wydziale Inżynierii Uniwersytetu Nauki i Technologii Huanghe, Zhang Xiang.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.