Chemship oddał dziś do użytku swój pierwszy statek z napędem wspomaganym wiatrem. Tym samym MT Chemical Challenger stał się pierwszym na świecie chemikaliowcem wyposażonym w zrównoważoną technologię wiatrową. Statek będzie obsługiwał transatlantycką trasę firmy żeglugowej Chemship między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Morzem Śródziemnym.
Na pokładzie 134-metrowego statku zainstalowano cztery 16-metrowe aluminiowe żagle wiatrowe. VentoFoils firmy Econowind tworzą bezpośrednią powierzchnię wiatrową o wielkości 180 m2. Inteligentna technologia próżniowa pięciokrotnie zwiększa siłę wiatru, tworząc powierzchnię wiatru brutto wynoszącą 900 m2. Odpowiada to wyimaginowanemu żaglowi o wymiarach 30 na 30 metrów. Chemship spodziewa się osiągnąć średnią redukcję emisji CO2 o 10% dzięki tym turbo-żaglom.
Chemship
posiada stosunkowo młodą flotę, której średni wiek wynosi siedem lat.
Dzięki napędowi wiatrowemu CEO Niels Grotz widzi powrót żeglugi do
korzeni: "Jako zapalony żeglarz znam siłę wiatru. Teraz wykorzystamy to
zrównoważone i darmowe źródło energii na MT Chemical Challenger. Pomimo
faktu, że żegluga ma już najniższy ślad węglowy ze wszystkich rodzajów
transportu, możemy wykorzystać wiatr, aby uczynić naszą istniejącą flotę
jeszcze bardziej zrównoważoną. Dzięki VentoFoils zużyjemy mniej paliwa,
a tym samym zmniejszymy emisję CO2. W przypadku tego statku
przewidujemy roczną redukcję emisji CO2 o 850 ton. Odpowiada to rocznej
emisji CO2 ponad 500 samochodów osobowych".
Pojawienie
się ożaglowania wspomaganego wiatrem zbiega się dokładnie z
wprowadzeniem europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla
branży żeglugowej. Od 1 stycznia armatorzy płacą za emisje związane z
transportem towarów drogą morską do i z portów europejskich. Niels
wyjaśnia: "Nasi klienci coraz częściej domagają się raportów dotyczących
emisji CO2. Im lepsze wyniki osiągają nasze statki, tym wyżej są
oceniane przez naszych klientów. Mniejsza emisja jest nie tylko
korzystna dla środowiska, ale także bezpośrednio odczuwalna w portfelu".
Żagle
wiatrowe dobrze pasują do istniejącej konfiguracji tankowców Chemship.
Dyrektor operacyjny Michiel Marelis wyjaśnia wybór napędu wiatrowego:
"Żegluga to ewolucja: krok po kroku. Chemship szukał rozwiązania, które
nie zakłócałoby normalnej pracy. Te żagle wiatrowe były łatwe do
zainstalowania bez konieczności wzmacniania statku. Są lekkie, zajmują
niewiele miejsca na pokładzie i nie zasłaniają załodze pola widzenia. Za
naciśnięciem przycisku można złożyć lub ustawić żagle w zależności od
potrzeb. Powyżej siły wiatru 7 żagle składają się automatycznie, co jest
znacznie bezpieczniejsze. Teraz jest to nauka przez praktykę. Dzięki
pozytywnym wynikom wyposażymy w VentoFoils również kolejny statek".
Napęd
wiatrowy jest częścią większego planu zrównoważonego rozwoju, jak
wyjaśnia Michiel: "Piękno tych turbożagli polega na tym, że można je
pokazać klientom. Natychmiast pobudzają one wyobraźnię każdego. Mamy
nadzieję, że zainspiruje to innych do wyboru napędu wspomaganego
wiatrem. Skupiamy się również na mniej widocznych aspektach, takich jak
ulepszone oleje smarowe i powłoka, która umożliwia statkowi bardziej
wydajne ślizganie się po wodzie. Łącznie prowadzi to do oszczędności
paliwa o ponad 15%. Wszystko to idzie w parze z redukcją emisji CO2.
Chemship pozostaje zaangażowany w uczynienie floty bardziej
zrównoważoną".
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa do europejskiej sieci transportu drogowego
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Krakowskie autobusy elektryczne od dziesięciu lat na ulicach miasta
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |