Wodór jako czyste źródło energii stanowi alternatywę dla paliw kopalnych. Pojawiają się jednak obawy ograniczające jego wykorzystanie w pojazdach elektrycznych. Dobrą wiadomością jest fakt, że prace technologiczno-badawcze obniżają to ryzyko. Badania naukowców z Uniwersytetu w Georgii rzucają nowe światło na ten problem.
Wprowadzenie energii pozyskiwanej z wodoru, na szeroką skalę, jest znaczącym krokiem w zakresie zrównoważonej energetyki i realizacji celów globalnej transformacji energetycznej na rzecz klimatu.
Pojazdy napędzane wodorem mogą być znacznie szybciej ładowane, pokonywać dłuższe trasy w porównaniu do dzisiejszych pojazdów elektrycznych, które wykorzystują energię z akumulatorów. Jedną z ostatnich przeszkód do pełnej komercjalizacji i upowszechnienia energii wodorowej, jest zapewnienie bezpiecznej metody wykrywania wycieków wodoru.
W Nature Communications zostały opublikowane nowe badania dotyczące rozwiązania tego problemu, którym jest niedrogi, beziskrowy, optyczny czujnik wodoru, mający większą czułość i szybkość w porównaniu do poprzednich rozwiązań.
- Obecnie większość komercyjnych czujników wodoru wykrywa zmianę sygnału elektronicznego w materiałach aktywnych w wyniku interakcji z gazowym wodorem, co może potencjalnie wywołać zapłon wodoru przez iskrzenie elektryczne – oznajmił Tho Nguyen, profesor fizyki w Franklin College of Arts and Sciences, współkierownik projektu badawczego.
- Nasze beziskrowe optyczne czujniki wodoru wykrywają obecność wodoru bez zbędnej elektroniki, dzięki czemu proces jest znacznie bezpieczniejszy – dodał.
Nie tylko samochody
Wykorzystanie energii wodorowej ma o wiele szersze spektrum, niż zasilanie pojazdów elektrycznych, a technologie zmniejszające palność mają kluczowe znaczenie w komercjalizacji tego alternatywnego paliwa w wielu sektorach. Dokładne i zapewniające bezpieczeństwo czujniki do wykrywania wycieków wodoru oraz kontroli jego stężenia są istotne na wszystkich etapach wykorzystania gazu. Jest to niezmiernie ważne dla gospodarki opartej na wodorze, w tym w produkcji, dystrybucji, przechowywaniu i wykorzystaniu w przetwórstwie i produkcji ropy naftowej, sektorze produkcji nawozów, sektorze metalurgicznym, elektronice, czy nawet w laboratoriach badawczych.
Trzy kluczowe problemy związane z czujnikami wodoru to: czas odpowiedzi, czułość detekcji i ich koszt. Obecnie powszechnie stosowana technologia czujników optycznych H2 wymaga użycia kosztownego monochromatora do rejestrowania widma, a następnie analizy porównania przesunięcia widma, w celu wykrycia wycieku.
- Dzięki naszym nanoczujnikom optycznym opartym na intensywności detektora, przechodzimy od wykrywania wodoru z czułością około od 2 ppm do 100 ppm, kosztem kilku dolarów za chip czujnikowy – powiedział Tho.
„Nasz czas detekcji wynoszący 0,8 sekundy jest o 20% szybszy niż w przypadku najlepszego dostępnego obecnie urządzenia optycznego opisywanego w literaturze” – dodaje.
Jak to działa?
Nowe urządzenie optyczne opiera się na nanowytwarzaniu szablonu nanosfery pokrytego warstwą stopu palladu i kobaltu. Obecny wodór jest szybko wchłaniany, a następnie wykrywany przez diodę LED. Silikonowy detektor rejestruje natężenie przepuszczanego światła.
– Wszystkie metale mają tendencję do pochłaniania wodoru, ale dzięki dopasowaniu odpowiednich pierwiastków w równowadze w stopie, zaprojektowaniu nanostruktury w celu wzmocnienia zmian w przepuszczalności światła po absorpcji wodoru, byliśmy w stanie wyznaczyć nowy punkt odniesienia dla szybkości i czułości tych elementów – powiedział George Larsen, starszy naukowiec z Savannah River National Laboratory i współkierownik projektu. – Wszystko to przy jednoczesnym zachowaniu możliwie najprostszej platformy czujników – dodał naukowiec.
Innowacyjne detektory wycieku wodoru, mogą rozszerzyć stosowanie tego zielonego paliwa oraz wspomóc transformację energetyczną z udziałem tego źródła energii.
Badania są wspierane głównie przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych oraz program badań i rozwoju ukierunkowany na laboratorium SRNL.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |