Państwa
UE zgodziły się na budowę stacji tankowania wodoru we wszystkich
większych miastach i w odległości co najmniej 200 km wzdłuż sieci TEN-T.
Decyzja jest następstwem porozumienia Rady UE i Parlamentu
Europejskiego w sprawie nowego rozporządzenia dotyczącego wdrażania
infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) – w tym wodoru.
Rozporządzenie przewiduje, że infrastruktura do tankowania
wodoru, która może służyć zarówno samochodom osobowym, jak i pojazdom
ciężarowym, musi zostać wdrożona od 2030 roku we wszystkich "węzłach
miejskich" – terminem tym UE określa 424 duże miasta w bloku, w których
znajdują się porty, lotniska i terminale kolejowe – oraz w odległości co
200 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T, która łączy węzły miejskie.
Porozumienie obejmuje również nowe przepisy dotyczące pojazdów elektrycznych, w tym stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych (o mocy co najmniej 350 kW) wzdłuż każdego 60-kilometrowego odcinka sieci bazowej TEN-T i każdego 100-kilometrowego odcinka większej sieci kompleksowej TEN-T począwszy od 2025 roku (z pełnym pokryciem sieci do 2030 roku).
Publicznie dostępne punkty ładowania BEV muszą być również udostępnione dla każdego samochodu elektrycznego o napędzie akumulatorowym, zarejestrowanego na terenie UE, a stacje szybkiego ładowania o mocy co najmniej 150 kW muszą być zainstalowane co 60 km wzdłuż TEN-T począwszy od 2025 roku.
Porozumienie w tej kwestii jest wyraźnym sygnałem dla wszystkich zainteresowanych stron, ale także obywateli i przyszłych komercyjnych użytkowników infrastruktury tankowania paliw alternatywnych, w tym wodoru.
To działanie może znacząco pobudzić sektor biznesowy do kolejnych kroków w kierunku planowania inwestycji związanych z budową infrastruktury, w tym stacji tankowania wodoru.
Przejście na zeroemisyjny transport, nieodłącznie wiąże się z odpowiednią infrastrukturą, a w świetle porozumienia państwa członkowskie muszą teraz przygotować do 2027 roku plan rozmieszczenia stacji tankowania wodoru.
Należy podkreślić, że w tym aspekcie rejon Pomorza, będzie wspierany
poprzez opracowane przez ekspertów branżowych oraz przedstawicieli
Gdyni, Gdańska, Tczewa i Wejherowa – z udziałem Klastra Technologii
Wodorowych – podstawy przejścia na wodór – a precyzując strategię
zeroemisyjnego transportu miejskiego.
Drobne poprawki – kołem zamachowym dla sektora
AFIR jest częścią pakietu Fit for 55 przedstawionego przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 roku, który ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55 procent do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski wprowadziły kilka drobnych poprawek do wniosku Komisji, w tym skupiły się na infrastrukturze tankowania gazowego wodoru "ze szczególnym uwzględnieniem węzłów miejskich i węzłów multimodalnych" oraz na stopniowym wdrażaniu infrastruktury elektrycznych pojazdów ciężarowych od 2025 roku.
Ostateczny uzgodniony tekst – który nie został jeszcze opublikowany – według Rady "Określa obowiązki każdej z zaangażowanych stron, przewiduje śledzenie postępów, zapewnia odpowiednie informowanie użytkowników, dostarcza branży wspólnych standardów i specyfikacji technicznych. Mając na uwadze istotne zmiany technologiczne i rynkowe, które będą miały wpływ na pojazdy ciężarowe o dużej ładowności, tekst porozumienia tymczasowego zawiera klauzulę dotyczącą szczególnego przeglądu w krótkim horyzoncie czasowym, natomiast całe rozporządzenie zostanie również poddane przeglądowi w średnim horyzoncie czasowym".
Rada i Parlament muszą teraz formalnie przyjąć rozporządzenie, które następnie wejdzie w życie po sześciomiesięcznym okresie przejściowym.
Według Europejskiej Agencji Środowiska, transport był odpowiedzialny za około jedną czwartą całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 roku, z czego 71,7 procent pochodziło z transportu drogowego.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |