Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego (ŚCNTPL) podpisało kontrakt na wytwarzanie paneli strukturalnych służących do budowy jednego z modułów międzynarodowej stacji kosmicznej Lunar Gateway, która zostanie umieszczona na orbicie okołoksiężycowej.
Śląskie Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego (ŚCNTPL) to ośrodek zajmujący się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych. Jego głównym udziałowcem jest Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej należący do samorządu Gliwic oraz innych okolicznych samorządów.
Jak poinformował gliwicki magistrat w swoim środowym biuletynie, ŚCNTPL podpisało kontrakt na wytwarzanie paneli strukturalnych do budowy jednego z modułów międzynarodowej stacji kosmicznej Lunar Gateway, która zostanie umieszczona na orbicie okołoksiężycowej.
Miasto wskazało, że ŚCNTPL od kilku lat wraz z koncernem Thales Alenia Space wdraża program transferu technologii kosmicznych. Dzięki temu spółka jest jedynym polskim podmiotem posiadającym potencjał i kompetencje do wytwarzania struktur kompozytowych służących do budowy statków kosmicznych.
„Stacja kosmiczna Lunar Gateway umożliwi eksplorację Księżyca i przestrzeni wokół niego. Ułatwi też badania z wykorzystaniem technologii i procesów niezbędnych do przeprowadzenia w przyszłości misji na Marsa” – powiedział cytowany w informacji prezes ŚCNTPL Bartłomiej Płonka.
Kontrakt na panele dla stacji kosmicznej Lunar Gateway jest kolejnym wspólnym przedsięwzięciem Thales Alenia Space oraz ŚCNTPL. Przedsięwzięcie finansuje Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Wcześniej spółka wytwarzała już panele strukturalne do budowy dużych geostacjonarnych satelitów telekomunikacyjnych, które zostały wyniesione w przestrzeń kosmiczną lub ich wyniesienie jest planowane w najbliższym czasie.
Uruchomione w 2012 r. w Czechowicach-Dziedzicach Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego jest nowoczesnym ośrodkiem wytwarzania struktur kompozytowych w technologii autoklawowej wraz z laboratorium badawczym. ŚCNTPL świadczy usługi głównie dla przemysłu lotniczego.
„Chcemy, aby technologie stosowane w lotnictwie wdrażane były także w innych dziedzinach, jak przemysł jachtowy czy motoryzacyjny, w kolejnictwie oraz energetyce wiatrowej, czyli tam, gdzie konieczne jest zastosowanie lekkich i wytrzymałych materiałów zapewniających bezpieczeństwo użytkownikowi” – zaznaczył Bartłomiej Płonka.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |