Autonomiczny statek, zasilany energią elektryczną, ma zbierać odpady z wody i od innych statków. Projekt jednostki powstaje na Politechnice Gdańskiej. Uczelnia realizuje go razem z partnerami z Tajwanu.
W kwietniu Politechnika Gdańska podpisała ze stroną tajwańską umowę konsorcjum na realizację projektu pod nazwą "Zeroemisyjny Statek do Zbierania Zanieczyszczeń w Portach i Obszarach Przybrzeżnych".
"Pod tą nazwą kryje się wykonanie projektu
wstępnego autonomicznego statku zbierającego odpady (WCV - Waste
Collecting Vessel), zasilanego energią elektryczną. Główną funkcją
statku będzie zbieranie odpadów zarówno z wody, jak i ich odbiór z
innych statków. Statek będzie przystosowany do eksploatacji na wodach
otwartych i na trudnych z nawigacyjnego punktu widzenia akwenach
ograniczonych - porty, przystanie, śródlądowe drogi wodne" -
poinformowała Politechnika Gdańska. „Docelowo statek ma mieć również
możliwość usuwania rozlewów olejowych. Jednostka nie będzie natomiast
przeszukiwała dna morskiego w poszukiwaniu odpadów zalegających głęboko"
- powiedział PAP dr. inż. Maciej Reichel z międzyzakładowego zespołu
naukowców z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa Wydziału Inżynierii
Mechanicznej i Okrętownictwa.
Naukowcy chcą zaprojektować
jednostkę o długości maksymalnie 24 metrów, która ma się cechować
wysokim poziomem autonomiczności, z niewielką ingerencją obsługi
nabrzeżnej. Statek ma być w stanie samodzielnie podpłynąć do jednostki
stojącej na redzie portu omijając potencjalne przeszkody, odebrać ze
statku odpady, a następnie powrócić do stacji brzegowej.
W
przyszłości taki statek ma mieć pozytywny wpływ na żyjące w wodzie
morskie organizmy. Jak przekazał Maciej Reichel, śmieci pływające na
międzynarodowych wodach (na przykład Wielka Pacyficzna Plama Śmieci) są
zbierane głównie przez organizacje ekologiczne. Natomiast utrzymanie w
czystości wód przybrzeżnych leży w interesie państw i jednostek
zarządzających portami. To właśnie na nich ma operować statek - zbieracz
śmieci.
"Spodziewamy się, że zmniejszenie zanieczyszczenia
wód przybrzeżnych pozytywnie wpłynie na faunę i florę morską. Ponadto
sam statek ma być jednostką zero-emisyjną, zasilaną energią elektryczną.
Będzie więc cichy (hałasy generowane przez statek mają szkodliwy wpływ
na organizmy morskie) i nie będzie emitował szkodliwych spalin" -
doprecyzowuje Maciej Reichel.
Jak poinformował naukowiec, w
ramach projektu analizowana będzie możliwość wykorzystania jednostki w
trzech różnych portach: w Polsce, na Tajwanie oraz w Rotterdamie.
Opracowanie uniwersalnego rozwiązanie pozwoli na szerokie zastosowanie
takiej jednostki w wielu miejscach, co znacząco wpłynie na poprawę
czystości wód przybrzeżnych.
"Moc przerobowa" statku będzie
zależała od wielu czynników, w tym od algorytmów autonomiczności
jednostki i autodetekcji pływających zanieczyszczeń, jej zdolności
żeglugowych, za których optymalizację odpowiada Wydział Inżynierii
Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Projekt
ma być realizowany przez polsko-tajwańskie konsorcjum. W jego skład ze
strony polskiej wchodzi, jako lider, biuro projektowe Seatech
Engineering oraz Politechnika Gdańska, a ze strony tajwańskiej National
Taiwan University oraz Ship and Ocean Industries R&D Center.
W
działaniach projektowych zostaną wykorzystane najbardziej zaawansowane
metody badawcze, w tym badania modelowe i metody numerycznej mechaniki
płynów (CFD - computational fluid dynamics). Metody te zostaną
wykorzystane przede wszystkim do oceny efektywności napędu i
manewrowości statku.
Projektanci planują też wykorzystać
zagadnienia uczenia maszynowego do wykrywania odpadów i autonomicznego
planowania trajektorii ruchu statku oraz symulator statku do analizy
reakcji statku w czasie rzeczywistym.
"Konsorcjum działa w ramach programu finansowania dziewiątego konkursu na wspólne projekty bilateralne w ramach współpracy polsko-tajwańskiej. Polska część wspierana jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), tajwańska przez Ministry of Science and Technology (MOST)" - poinformowała Politechnika Gdańska.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kiedy możemy mówić o zrównoważonym budownictwie? Ekspert wyjaśnia na przykładach
Niska jakość raportowania ESG dużym ryzykiem biznesowym dla firm działających w Polsce
Zasady zrównoważonego finansowania. Przewodnik dla MŚP
Tsunami na rynku nieruchomości. Przepisy ws. ESG wpływają na branżę
77 proc. pracodawców IT rekrutuje lub rozważa rekrutację osób z zielonymi umiejętnościami
Transformacja pokoleniowa i zwrot ku nowoczesności. Przemiany w budownictwie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |