Jak donoszą brytyjskie media, Wielka Brytania ma w planie wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych ciężarówek na benzynę i olej napędowy po 2040 roku. Jest to element szerszego pakietu inicjatyw ekologicznych mających na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej w transporcie.
Rząd premiera Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona stara się podnieść brytyjskie cele środowiskowe w przeddzień przygotowań do Szczytu Klimatycznego COP26, który odbędzie się w Szkocji. Władze kraju wyspiarskiego zapowiedziały, że wprowadzą zakaz sprzedaży mniejszych ciężarówek z silnikiem diesla od 2035 roku, a większych, ważących ponad 26 ton po 2040 r. lub wcześniej, jeśli będzie to możliwe do osiągnięcia.
Może być to duża rewolucja w sektorze transportu, w szczególności wśród producentów tradycyjnych ciężarówek. Branża będzie musiała przestawić się w ciągu 20 lat na produkcję pojazdów z innymi silnikami np. na wodór.
Samochody ciężarowe i samochody dostawcze są w większości napędzane olejem napędowym i stanowią dużą część ogólnego zużycia oleju napędowego w większości krajów europejskich, wraz z pojazdami rolniczymi, takimi jak ciągniki. Rząd Wielkiej Brytanii na razie nie proponuje wprowadzenia zakazu sprzedaży ciągników napędzanych olejem napędowym lub benzyną.
Wielka Brytania nie rezygnuje z transportu ciężarowego, ale chce go realizować inaczej
Wielka Brytania przedstawiła również plany stworzenia sieci kolejowej wolnej od emisji dwutlenku węgla (CO2) do 2050 roku i zapewnienia zerowej emisji w krajowym lotnictwie do 2040 roku. W tym zakresie rząd rozpoczął już konsultacje.
- Dekarbonizacja to nie tylko jakiś technokratyczny proces. Chodzi o to, jak upewnić się, że transport kształtuje jakość życia i gospodarkę w sposób, który jest dobry - powiedział sekretarz ds. transportu Grant Shapps.
Minister cytowany przez agencję Reutersa dodał, że nie chodzi o powstrzymanie ludzi przed robieniem różnych rzeczy - chodzi o robienie tych samych rzeczy w inny sposób.
Sama decyzja Brytyjczyków nie jest dużym zaskoczeniem. Wielka Brytania już zobowiązała się do zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikiem diesla i benzynowym od 2030 roku.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |