Wielopaliwowy katamaran. Szczecinianie realizują projekt z Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii Polskiej Akademii Nauk

Strona główna Transport, Elektromobilność Wielopaliwowy katamaran. Szczecinianie realizują projekt z Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii Polskiej Akademii Nauk

Partnerzy portalu

Wielopaliwowy katamaran. Szczecinianie realizują projekt z Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii Polskiej Akademii Nauk - ZielonaGospodarka.pl
mat. prasowe

Katamaran jest wyposażony w ekologiczny napęd elektryczny w postaci dwóch silników o mocy znamionowej 30 kW. Niezwykłe jest to, że energia może być dostarczana z czterech niezależnych od siebie źródeł. Jeden z modułów, a zarazem najtrudniejszy, buduje szczecińska spółka mPower. Zaprojektowała i tworzy system zasilania oparty o ogniwo wodorowe.

eH2-m to wielofunkcyjny, użytkowo-transportowy katamaran z wielopaliwowym zasilaniem, o długości całkowitej 14,3 m, szerokości 7 m oraz zanurzeniu konstrukcyjnym 1 m.

- Jednostka powstaje w wyniku prac badawczo-rozwojowych oraz wykonawczych realizowanych przez spółkę Pro-Air sp. z o.o. przy udziale Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii Polskiej Akademii Nauk. My jesteśmy jednym z wykonawców, który zajmuje się budową systemu opartego o ogniwo wodorowe – mówi Marcin Hołub, prezes szczecińskiej spółki mPower.

Jednostka będzie mogła czerpać zasilanie z czterech źródeł: ogniw fotowoltaicznych oraz wodorowych, gazu oraz oleju napędowego. Istotą jest znaczne zmniejszenie emisji szkodliwych związków do atmosfery - w tym głównie tlenków węgla CO i CO2, tlenków azotu NOx, oraz cząstek stałych. Ogniwo wodorowe wraz z zasobnikiem na wodór, osprzętem, system chłodzenia ma zabudowę kontenerową. To najtrudniejszy technologicznie element całego systemu napędowego, ale niezwykle ważny. 

- Wielopaliwowy napęd będzie bardzo funkcjonalny i na pewno taka jednostka może zyskać bardzo szerokie zastosowanie – tłumaczy Marcin Hołub. – Przewoźnicy zawodowi, służby techniczne czy instytucje szkolące pracowników szeroko pojętej branży marine na pewno powinni zwrócić uwagę na tę jednostkę i jej możliwości. Taki wielopaliwowy katamaran może działać również jako jednostka typowo użytkowa np. do prac inspekcyjnych w obszarach wykorzystywanych przez farmy wiatrowe – dodaje.

W wariancie podstawowym stałą załogę katamaranu stanowią 2 osoby, jednostka może zabrać na pokład do 12 pasażerów. Wykorzystanie takiego systemu napędowego, w tym wykorzystanie ogniwa paliwowego oraz ogniw fotowoltaicznych, pozwala niemal do zera niwelować poziom hałasu. Moc napędu, pomimo swojej złożoności, będzie dostatecznie wysoka, by jednostka była w pełni funkcjonalna i zapewniała maksimum bezpieczeństwa podczas rejsu, prac portowych i manewrów w porcie.

- Za ciekawostkę można również uznać fakt, że będzie to katamaran modułowy – zdradza Marcin Hołub. - eH2-m jest zbudowany z czterech niezależnych podzespołów, na które składają się kadłuby oraz nadbudówka. W tym wypadku można katamaran przenieść w dowolne miejsce nie tylko drogą wodną, ale również z wykorzystaniem transportu samochodowego. To zapewnia nie tylko niższe koszty transportu, ale również pozwala oszczędzać cenny czas – wyjaśnia.

Modułowa konstrukcja ma jeszcze jedną zaletę: łatwiej jest ją rozbudować w kolejne usprawnienia – w tym urządzenia elektroniczne i elektro-mechaniczne. Katamaran zostanie zwodowany w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.