Według najnowszego raportu grupy roboczej ds. Ochrony środowiska morskiego Arktyki (Arctic Council’s Working Group on the Protection of the Arctic Marine Environment - PAME) liczba statków wpływających do obszaru Przejścia Północno-Zachodniego wzrosła aż o 44% w latach od 2013 do 2019 roku.
W 2013 roku odnotowano około 112 statków na tym obszarze, podczas gdy w 2019 roku liczba ta wzrosła do 160 jednostek.
Większość statków handlowych poruszających się w obszarze Przejścia Północno-Zachodniego to statki kanadyjskie, ale również i jednostki pływające pod banderą Wysp Marshalla, Panamy i Bahamów.
W raporcie zidentyfikowano sześć głównych szlaków morskich, jak pokazano na poniższej mapie.
Fot. PAME 2021 report
Fot. PAME 2021 report
Oficjalnie nie ma definicji Przejścia Północno-Zachodniego, natomiast na potrzeby raportu dla tego obszaru przyjęto określenie wód arktycznych, które z kolei zostało opisane do ustalenia obszaru geograficznego, w kanadyjskiej ustawie o zapobieganiu zanieczyszczeniom wód arktycznych.
Na drogi wodne otaczające kanadyjski obszar Arktyki, składa się około 36 000 wysp, co czyni ją jednym z najbardziej złożonych obszarów geograficznych na Ziemi.
Zamieszkująca ten region, przybrzeżna społeczność nie ma dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej prowadzącej na południe regionu.
Autorzy raportu wskazują na wzrost użytkowania arktycznych szlaków żeglugowych. Zjawisko to stało się centrum zainteresowania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną środowiska naturalnego.
Wzrost ilości jednostek w tym obszarze, powoduje znaczny wzrost emisji gazów cieplarnianych, pyłów i innych zanieczyszczeń, które negatywnie wpływają na bardzo wrażliwy, arktyczny morski ekosystem.
Wiele organizacji pozarządowych, w tym m.in. Clean Arctic Alliance nadal wzywa organy rządowe do wprowadzenia regulacji prawnych, które będą obligować jednostki korzystające z tranzytu przez Arktykę, do stosowania „czystych paliw”, które znacząco poprawią ochronę tego regionu.
Organizacje uważają za konieczność transformację żeglugi – rezygnację z paliw kopalnych i przejście na ekologiczne, bezemisyjne alternatywne nośniki energii.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PLL LOT rozpoczęły współpracę z Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa
Bye bye EV! BMW chce masowo produkować samochody wodorowe
BMW i Toyota łączą siły, aby wprowadzić nowe samochody z ogniwami paliwowymi
Elektryki coraz popularniejsze mimo spadków na rynku motoryzacyjnym
ChargeEuropa po cichu buduje sieć darmowego ładowania aut elektrycznych
Z Nowego Jorku do Londynu w 3,5 godziny? Czy ten naddźwiękowy odrzutowiec o zerowej emisji zrewolucjonizuje podróżowanie?
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24275,00 $ | tona | -2,92% | 15 sie |
Cynk | 3620,00 $ | tona | -1,39% | 15 sie |
Aluminium | 2389,00 $ | tona | -3,20% | 15 sie |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |