Według najnowszego raportu grupy roboczej ds. Ochrony środowiska morskiego Arktyki (Arctic Council’s Working Group on the Protection of the Arctic Marine Environment - PAME) liczba statków wpływających do obszaru Przejścia Północno-Zachodniego wzrosła aż o 44% w latach od 2013 do 2019 roku.
W 2013 roku odnotowano około 112 statków na tym obszarze, podczas gdy w 2019 roku liczba ta wzrosła do 160 jednostek.
Większość statków handlowych poruszających się w obszarze Przejścia Północno-Zachodniego to statki kanadyjskie, ale również i jednostki pływające pod banderą Wysp Marshalla, Panamy i Bahamów.
W raporcie zidentyfikowano sześć głównych szlaków morskich, jak pokazano na poniższej mapie.
Fot. PAME 2021 report
Fot. PAME 2021 report
Oficjalnie nie ma definicji Przejścia Północno-Zachodniego, natomiast na potrzeby raportu dla tego obszaru przyjęto określenie wód arktycznych, które z kolei zostało opisane do ustalenia obszaru geograficznego, w kanadyjskiej ustawie o zapobieganiu zanieczyszczeniom wód arktycznych.
Na drogi wodne otaczające kanadyjski obszar Arktyki, składa się około 36 000 wysp, co czyni ją jednym z najbardziej złożonych obszarów geograficznych na Ziemi.
Zamieszkująca ten region, przybrzeżna społeczność nie ma dostępu do infrastruktury drogowej i kolejowej prowadzącej na południe regionu.
Autorzy raportu wskazują na wzrost użytkowania arktycznych szlaków żeglugowych. Zjawisko to stało się centrum zainteresowania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną środowiska naturalnego.
Wzrost ilości jednostek w tym obszarze, powoduje znaczny wzrost emisji gazów cieplarnianych, pyłów i innych zanieczyszczeń, które negatywnie wpływają na bardzo wrażliwy, arktyczny morski ekosystem.
Wiele organizacji pozarządowych, w tym m.in. Clean Arctic Alliance nadal wzywa organy rządowe do wprowadzenia regulacji prawnych, które będą obligować jednostki korzystające z tranzytu przez Arktykę, do stosowania „czystych paliw”, które znacząco poprawią ochronę tego regionu.
Organizacje uważają za konieczność transformację żeglugi – rezygnację z paliw kopalnych i przejście na ekologiczne, bezemisyjne alternatywne nośniki energii.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |