Zielony Ład: szansa dla kolei emitującej mniej zanieczyszczeń

zk

11.03.2021 10:47 Źródło: PAP
Strona główna Prawo, finanse Zielony Ład: szansa dla kolei emitującej mniej zanieczyszczeń

Partnerzy portalu

Zielony Ład: szansa dla kolei emitującej mniej zanieczyszczeń - ZielonaGospodarka.pl
Photo by <a href="https://unsplash.com/@sxy_selia?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Sangga Rima Roman Selia</a> on <a href="/s/photos/train?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>
Europejski Zielony Ład to szansa dla kolei, która emituje trzy razy mniej zanieczyszczeń niż transport samochodowy i osiem razy mniej niż lotniczy - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Strategia Europejskiego Zielonego ładu opiera się na redukcji emisji gazów cieplarnianych w obszarze Unii Europejskiej. Do roku 2030 prognozowany jest spadek emisji o co najmniej 55 procent w porównaniu do roku 1990.

Zdaniem Adamczyka Zielony Ład to "nadzieja, szansa, że nasz transport, kolejowy, lotniczy, drogowy, będzie rzeczywiście transportem XXI wieku".

Według ministra jest to okazja dla przewoźników kolejowych, m.in. w ramach celu 90-proc. redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery do 2050 r. "Mam nadzieję, że wysiłki we wszystkich państwach Unii Europejskiej będą szczere i będą skutkowały faktycznym obniżeniem emisji" - powiedział Adamczyk. Minister przyznał, że chciałby, żeby wzorem UE podążali również organizatorzy transportu z państw poza unijnych.

"Kolej stoi przed szansą i mamy nadzieję, że dzięki polityce Zielonego Ładu będziemy mogli zwiększyć udział transportu kolejowego w całym sektorze transportowym" - powiedział. "Dzisiaj kolej emituje średnio trzy razy mniej zanieczyszczeń do atmosfery aniżeli transport drogowy i osiem razy mniej niż transport lotniczy" - dodał minister.

Według ministra "jest o co walczyć", a Zielony ład jest perspektywą na wykorzystanie środków finansowych z UE.

"Ich łączna wartość angażowana w strategię Zielonego Ładu to bilion euro" - przypomniał Adamczyk. "Mam nadzieję, że część tych środków finansowych zasili transport kolejowy w Polsce, a my z kolei musimy dbać o to, żeby modyfikować sieci transportowe, zmieniać ramy prawne w zakresie opłat, choćby w zakresie dostępu do sieci kolejowej. To jest rozwiązanie, które mam, nadzieję zostanie przyjęte w kształcie, jaki sobie wyobrażamy, i spowoduje obniżenie emisji dwutlenku węgla przez przeniesienie ruchu pasażerów i ruchu cargo na tory" - dodał minister.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.