Spółka ElectroMobility Poland (EMP) w wyniku postępowania przetargowego za 128 mln zł zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG). Powstanie tam fabryka polskiej marki aut elektrycznych Izera. Budowa ma się rozpocząć w 2024 roku.
O rozstrzygnięciu przetargu przeprowadzonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczna (KSSE) oraz Urząd Miasta Jaworzna poinformowano w środę podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.
"Wczoraj komisja przetargowa stwierdziła jednoznacznie, że właścicielem gruntu w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym i pierwszym inwestorem w nim jest ElectroMobility Poland" – ogłosił Janusz Michałek, prezes KSSE, która z ramienia miasta zajmuje się pozyskiwaniem terenów na obszarze JOG.
Oferta na zakup nieruchomości złożona przez spółkę realizującą projekt polskiej marki samochodów elektrycznych Izera była jedyną w postępowaniu przetargowym. Wartość transakcji to 128 mln zł.
"Dawno temu król Stanisław August Poniatowski pierwszą polską kopalnię węgla kamiennego ulokował na terenie dzisiejszego Jaworzna. 26 września 2023 r. zdecydowano, że pierwsza polska fabryka samochodów elektrycznych powstanie w Jaworznie" – podkreślił prezydent miasta Paweł Silbert.
Jak przyznał prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba, pozyskanie gruntów pod budowę fabryki to milowy krok do powstania Izery.
"To krok, który bardzo przybliża nas do spełniania marzenia, żeby Polska znów miała swoją markę motoryzacyjną. Ostatnie dwa lata pokazały, że trzeba mieć marzenia, bo od nich się wszystko zaczyna, ale tak naprawdę trzeba mieć bardzo dużo determinacji, trzeba bardzo ciężko pracować, nie wolno się zrażać, bo dopiero wtedy marzenia zamieniają się w rzeczywistość" – stwierdził.
Dodał, że pozyskanie gruntów pod budowę fabryki zostało zrealizowane w zakładanym harmonogramie, co – jak dodał – oznacza, że budowa zakładu ruszy na początku 2024 roku. Uruchomienie produkcji polskiego elektryka planowane jest na grudzień 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.
"Jesteśmy na ostatnim etapie oceny oddziaływania na środowisko, mamy projekt budowlany, a teraz również tytuł prawny do samej nieruchomości. Mam nadzieję, że uzyskamy pozwolenie na budowę i na początku przyszłego roku Izera przestanie być marzeniem, a stanie się czymś, co przybiera namacalne kształty przyszłej fabryki" – zaznaczył Zaremba.
Dyrektor EMP ds. uruchomienia produkcji Cyprian Gronkiewicz poinformował, że według założeń budowa zakładu ma zakończyć się pod koniec 2025 roku.
"Zakład będzie budowany w dwóch etapach. Etap pierwszy to zdolność produkcyjna 100 tys. rocznie, etap drugi – 200 tys. Fabryka będzie składała się ze spawalni, lakierni i zakładu montażu. W etapie drugim dojdzie wydział tłoczni oraz zostaną rozbudowane poszczególne wydziały produkcyjne. Docelowa powierzchnia zakładu będzie wynosić ok. 225 tys. m kw." – wyjaśnił.
W fabryce Izery w Jaworznie zatrudnienie ma znaleźć docelowo ok. 2,5 tys. osób.
Zakład w procesie produkcyjnym ma wykorzystywać i odzwierciedlać osiągnięcia partnera technologicznego - chińskiej grupy motoryzacyjnej Geely.
Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.
Jak wskazali przedstawiciele spółki, wybór Jaworzna dla powstania fabryki Izery był podyktowany specyfiką przyszłych terenów inwestycyjnych, m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów, dobrą infrastrukturą, zapleczem naukowym śląskich uczelni, a także odpowiednim zapleczem umożliwiającym pozyskanie kompetentnych i doświadczonych pracowników zakładu.
Jaworznicki Obszar Gospodarczy obejmuje tereny położone w bliskiej okolicy Elektrowni Jaworzno III. Dysponuje łączną powierzchnią ponad 300 ha. Fabryka Izery zajmie obszar 117 ha.
Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. i była
inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei
oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem spółki jest Skarb
Państwa.
autor: Bartłomiej Pawlak
bap/ mk/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: sektor motoryzacyjny oczekuje pragmatycznego podejścia UE do celów klimatycznych
ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |