Grupy żeglugowe i handlowe wzywają Unię Europejską do
przyspieszenia rozwoju nad pracami dotyczącymi wprowadzenia amoniaku i
zielonego wodoru jako najlepszych opcji morskich paliw, które umożliwią
przemysłowi przyspieszenie dekarbonizacji.
Około 90%
światowego handlu jest transportowane drogą morską, a światowa żegluga
odpowiada za prawie 3% globalnej emisji CO2. Liderzy branży twierdzą, że
aby sprostać celom wyznaczonym do 2030 roku dla żeglugi przez ONZ,
pierwsze statki o zerowej wartości netto emisji muszą wejść do floty
przed wyznaczonym terminem.
Wśród dostępnych opcji są
jednostki o napędzie wodorowym oraz napędzane pochodnymi amoniaku.
Koalicja grup, w skład której Trafigura, wezwała Unię Europejską do
priorytetyzacji zielonych paliw w ramach projektu FuelEU Maritime, która
ma na celu wzrost produkcji i wykorzystania zrównoważonej energii
morskiej.
„Opierając się na niezależnych badaniach i wiedzy,
którą obecnie posiadamy, wierzymy, że paliwa wodorowe będą paliwami
żeglugowymi przyszłości” - oznajmił rzecznik Trafigura. Dodał, że
potrzebna jest również globalna opłata za emisję dwutlenku węgla
prowadzona przez agencję żeglugową ONZ, IMO, aby „Zachęcić i motywować
do stosowania paliw nisko emisyjnych i zeroemisyjnych”.
Jednak dyskusje IMO są wciąż na wczesnym etapie.
Rzecznik
Komisji Europejskiej skomentował, iż wstępne propozycje zostaną
przedstawione w drugim kwartale br., ponieważ na obecnym etapie ocenie
podlegają różne warianty strategiczne w ramach FuelEU Maritime.
Wytwarzany
w wyniku elektrolizy (rozszczepienia wody na wodór i tlen) przy użyciu
energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, zielony wodór jest wolny od
emisji, natomiast jego cena znacząco przewyższa ceny dotychczas
stosowanych surowców. Jednakowo ma mniejszą gęstość od konwencjonalnych
paliw, co skutkuje zwiększeniem miejsca na pokładzie w celu
magazynowania paliwa.
Równolegle prowadzone są inne projekty,
które przewidują wykorzystanie wodoru do wytwarzania innych produktów,
takich jak amoniak, w celu poprawy rentowności.
Badanie
przeprowadzone w ramach projektu non-profit Getting to Zero, wskazuje,
że aby dekarbonizacja w sektorze morskim była zgodna z wytycznymi
Porozumienia Paryskiego do 2030 roku, paliwa o zerowej emisji muszą
stanowić 5% koszyka energetycznego w żegludze międzynarodowej.
Coraz więcej przedsiębiorstw szuka wsparcia ze strony UE we wprowadzaniu zasilania wodorem i amoniakiem. Są to m.in.: firmy przewozowe CMB, DFDS, Torvald Klaveness, Viking Cruises, stowarzyszenie branżowe Hydrogen Europe, jednostka certyfikująca Lloyd’s Register oraz zielona grupa Transport & Environment.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wojciech Dąbrowski: projekt budowy elektrowni jądrowej w Koninie przebiega zgodnie z planem
Kongres Polskie Porty 2030: jak przygotować infrastrukturę?
Gaz-System chce budować kolejne gazociągi i podążać za rynkowymi trendami w obszarze zielonych gazów
Morska Energetyka Wiatrowa. Szanse i wyzwania Szczecina
Rekordowe zainteresowanie programem "Mój Prąd 5.0". Na co stawiają Polacy?
Prezes Orlenu: Polska musi przejść całkowitą transformację energetyczno-paliwową (krótka2)
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |