PKN Orlen podpisał jedną z największych w Europie umów na dostawy niskoemisyjnego paliwa wodorowego - poinformował w piątek prezes koncernu Daniel Obajtek. Wodór produkowany przez Grupę Orlen będzie zasilał autobusy miejskie w Poznaniu do 2038 r. - dodał.
"Podpisaliśmy jedną z największych w Europie umów na dostawy niskoemisyjnego paliwa wodorowego. Wodór produkowany przez Grupę ORLEN będzie zasilał autobusy miejskie w Poznaniu do 2038 r. Do końca dekady na strategiczny rozwój projektów wodorowych przeznaczymy łącznie 7,4 mld zł" - napisał w piątek na Twitterze prezes Orlenu.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu poinformowało natomiast, że PKN Orlen wybuduje nową infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem, która będzie znajdować się na stacji koncernu nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo. "Obiekt będzie dostępny publicznie; oznacza to, że we wskazanym punkcie zatankują nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym" - podano.
MPK Poznań niebawem kupi co najmniej 15, a opcjonalnie do 25 autobusów wodorowych. Przetarg w tej sprawie został rozstrzygnięty - najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Solaris Bus & Coach, ale jak dotąd nie podpisano umowy na dostawy pojazdów. Według planów pierwsze autobusy wodorowe mają trafić do MPK w drugiej połowie 2023 r. Wówczas też PKN Orlen ma zacząć dostarczać wodór przewoźnikowi, zgodnie z podpisaną umową do połowy 2038 r.
Cytowany w komunikacie MPK Poznań prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że koncern konsekwentnie inwestuje w nowoczesną technologię wodorową, która w długiej perspektywie zagwarantuje Polsce bezpieczeństwo i niezależność energetyczną.
"Wodór ma duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym. Chcemy go w pełni wykorzystać, dlatego do 2030 roku zbudujemy sieć ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. W Krakowie uruchomiliśmy już naszą pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru, a w ciągu roku oddamy do użytku stacje w kolejnych miastach. Umowa podpisana z MPK w Poznaniu to kolejny ważny krok, który przybliża nas do osiągnięcia celu" - zaznaczył Obajtek.
Poznańskie MPK od 2019 r. zaczęło wykorzystywać pierwsze bateryjne autobusy elektryczne, zasilane energią w stacjach ładowania umiejscowionych na pętlach końcowych linii. Cytowany w komunikacie prezes zarządu MPK Poznań Krzysztof Dostatni przyznał jednak, że wodór będzie odgrywał coraz bardziej znaczącą rolę w transporcie publicznym. Jak dodał, przy zakupie autobusów wodorowych przewoźnik skorzystał ze wsparcia finansowego z programu Zielony Transport Publiczny.
"Największą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, ale w pracy przewoźnika liczy się również to, że mają duży zasięg na jednym tankowaniu. Oznacza to, że nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań" - ocenił Krzysztof Dostatni.
Rzeczniczka prasowa MPK Poznań Agnieszka Smogulecka przekazała PAP, że wartość umowy podpisanej z Orlenem opiewa na ponad 101 mln zł, a ceny dostarczanego paliwa wodorowego będą aktualizowane w trakcie realizacji kontraktu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |