W zeszłym roku średnia cena netto leasingowego samochodu elektrycznego wyniosła 156 tys. zł, a spalinowego 140 tys. zł. To oznacza, że po uwzględnieniu 27 tys. dofinansowania z programu "Mój Elektryk", auto elektryczne jest o 8 proc. tańsze niż spalinowe – poinformowali eksperci z PKO Leasing.
Zwrócono jednak uwagę, że wybierane przez przedsiębiorców auta spalinowe to "bardzo często luksusowe pojazdy o dużej wartości, a elektryki to w zdecydowanej większości funkcjonalne, miejskie samochody".
Jak stwierdził cytowany w komunikacie Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing Maciej Matelski, na samochody elektryczne decydują się przede wszystkim firmy z sektora MŚP. Służą one często – w jego opinii – menadżerom zarządzającym danym rynkiem lub jako wsparcie w prowadzeniu działalności usługowej w aglomeracjach. Jako przykład podano firmy kurierskie, które coraz częściej pytają o leasing samochodu elektrycznego.
Wskazano, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, prowadzący program "Mój Elektryk", do tej pory otrzymał ponad 8 tys. wniosków o dofinansowanie do zakupu w pełni elektrycznego pojazdu. Zauważono, że większość stanowią te złożone za pośrednictwem firm leasingowych.
Dodano, że "rynek leasingu widzi potrzebę rozmowy z NFOŚiGW o zmianie progów wartości auta elektrycznego do jakiego można otrzymać dofinansowanie", który obecnie wynosi 225 tys. zł w przypadku zeroemisyjnych samochodów do przewozu maks. 8 osób. Zdaniem Matelskiego, "obecne realia rynku motoryzacyjnego sprawiają, że samochody drożeją, a część popularnych modeli przestała się mieścić w widełkach programu". Warto byłoby również zastanowić się nad wsparciem zakupu kilkuletnich aut elektrycznych z drugiej ręki – ocenił.
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych w Polsce wymusza rozwój infrastruktury ładowania – stwierdzono. Zwrócono uwagę, że w tym obszarze coraz bardziej aktywny jest rynek leasingu, choć w kategorii leasingu ekologicznych urządzeń zainteresowanie punktami i stacjami ładowania wciąż jest znacznie mniejsze niż fotowoltaiką i magazynowaniem energii.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Drugi nabór wniosków w konkursie na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |