W zeszłym roku średnia cena netto leasingowego samochodu elektrycznego wyniosła 156 tys. zł, a spalinowego 140 tys. zł. To oznacza, że po uwzględnieniu 27 tys. dofinansowania z programu "Mój Elektryk", auto elektryczne jest o 8 proc. tańsze niż spalinowe – poinformowali eksperci z PKO Leasing.
Zwrócono jednak uwagę, że wybierane przez przedsiębiorców auta spalinowe to "bardzo często luksusowe pojazdy o dużej wartości, a elektryki to w zdecydowanej większości funkcjonalne, miejskie samochody".
Jak stwierdził cytowany w komunikacie Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing Maciej Matelski, na samochody elektryczne decydują się przede wszystkim firmy z sektora MŚP. Służą one często – w jego opinii – menadżerom zarządzającym danym rynkiem lub jako wsparcie w prowadzeniu działalności usługowej w aglomeracjach. Jako przykład podano firmy kurierskie, które coraz częściej pytają o leasing samochodu elektrycznego.
Wskazano, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, prowadzący program "Mój Elektryk", do tej pory otrzymał ponad 8 tys. wniosków o dofinansowanie do zakupu w pełni elektrycznego pojazdu. Zauważono, że większość stanowią te złożone za pośrednictwem firm leasingowych.
Dodano, że "rynek leasingu widzi potrzebę rozmowy z NFOŚiGW o zmianie progów wartości auta elektrycznego do jakiego można otrzymać dofinansowanie", który obecnie wynosi 225 tys. zł w przypadku zeroemisyjnych samochodów do przewozu maks. 8 osób. Zdaniem Matelskiego, "obecne realia rynku motoryzacyjnego sprawiają, że samochody drożeją, a część popularnych modeli przestała się mieścić w widełkach programu". Warto byłoby również zastanowić się nad wsparciem zakupu kilkuletnich aut elektrycznych z drugiej ręki – ocenił.
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych w Polsce wymusza rozwój infrastruktury ładowania – stwierdzono. Zwrócono uwagę, że w tym obszarze coraz bardziej aktywny jest rynek leasingu, choć w kategorii leasingu ekologicznych urządzeń zainteresowanie punktami i stacjami ładowania wciąż jest znacznie mniejsze niż fotowoltaiką i magazynowaniem energii.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W Zgorzelcu powstała pierwsza polska platforma dla pojazdów elektrycznych – EAGLE! [GALERIA]
Linie lotnicze oskarżone o greenwashing!
Naukowcy: wpływ ładowania pojazdów elektrycznych na sieć energetyczną można zmniejszyć
Niewystarczająca infrastruktura zagrozi transformacji motoryzacji
Projekt z udziałem Deltamarin otrzymał zgodę ABS na badania w zakresie metody dekarbonizacji żeglugi
Prezes Toyoty widzi przyszłość w wodorze
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24350,00 $ | tona | 2,20% | 24 mar |
Cynk | 2899,00 $ | tona | 0,21% | 24 mar |
Aluminium | 2264,00 $ | tona | 0,00% | 24 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |