W zeszłym tygodniu hiszpański port w Walencji stał
się pierwszym portem na świecie, który rozpoczął eksploatację ciągnika
4×4 zasilanego zielonym wodorem do transportu kontenerów na terenie
swojego terminala.
Ciągnik terminalowy przeprowadził pierwszy
test operacyjny w Valencia Terminal Europa (VALTE) grupy Grimaldi pod
nadzorem zespołu inspektorów europejskiego projektu H2PORTS. Najpierw
wykonał on test bez ładunku, a następnie z przyczepą ciężarową.
Ten
ekologiczny ciągnik terminalowy zasilany wodorem jest częścią
europejskiego projektu H2PORTS, który wdraża ogniwa paliwowe i
technologie wodorowe w europejskich portach. Jest on koordynowany przez
Fundację Valenciaport, w ścisłej współpracy z Zarządem Portu w Walencji,
i jest finansowany ze środków partnerskiego programu Clean Hydrogen.
Projekt
H2PORTS ma na celu przetestowanie i zatwierdzenie technologii
wodorowych w urządzeniach portowych. Całkowita inwestycja w projekt
wynosi około 4,4 miliona dolarów.
Ciągnik terminalowy 4×4 używany
w tym projekcie jest podobno pierwszym na świecie urządzeniem
napędzanym wodorem. Został on opracowany przez ATENA - centrum
badawczo-technologiczne złożone w 2014 i skupiające uniwersytety,
instytuty badawcze i sektor prywatny.
Ciągnik siodłowy jest pierwszym z dwóch prototypów, które będą testowane przez dwa lata w porcie
w Walencji. Drugi, który pojawi się w najbliższych tygodniach, to
napędzany wodorem reach stacker (układacz kontenerów). Urządzenie jest
opracowywane przez producenta maszyn Hyster w ramach europejskiego
projektu H2PORTS i będzie testowane w terminalu MSC w Walencji.
W
styczniu Port w Walencji zainstalował stację zaopatrzenia w wodór,
która jest w stanie obsłużyć potrzeby paliwowe terminali. Stacja zawiera
część stałą dedykowaną do odbioru, magazynowania i sprężania wodoru do
ciśnienia dostawy oraz część ruchomą, która przechowuje sprężony wodór i
posiada dystrybutor do tankowania maszyn portowych.
- Po raz
pierwszy ta maszyna pracowała z tak spektakularnymi wynikami, pomagając w
bezemisyjnym przemieszczaniu kontenerów w porcie w Walencji. Po raz
pierwszy w Europie i na świecie technologia ta została zastosowana w
operacjach portowych – skomentował Lionel Boillot, kierownik projektu,
wspólnego przedsięwzięcia Komisji Europejskiej ds. Czystego Wodoru.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
ElectroMobility Poland zostanie właścicielem działki w Jaworznie pod budowę fabryki polskich aut elektrycznych
Metropolia analizuje realizację projektu dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie
YIT oraz ScreenCharge uruchamiają swoją pierwszą wspólną ładowarkę dla samochodów elektrycznych
Volkswagen Financial Services i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych ogłaszają strategiczne partnerstwo
Prezes Eleport wypowiedział się na temat potrzeb związanych z elektromobilną rewolucją
Do końca sierpnia br. w Polsce zarejestrowano 48,5 tys. aut całkowicie elektrycznych
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25612,00 $ | tona | -1,78% | 26 wrz |
Cynk | 2507,00 $ | tona | 0,16% | 26 wrz |
Aluminium | 2194,00 $ | tona | 0,55% | 26 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |