W zeszłym tygodniu hiszpański port w Walencji stał
się pierwszym portem na świecie, który rozpoczął eksploatację ciągnika
4×4 zasilanego zielonym wodorem do transportu kontenerów na terenie
swojego terminala.
Ciągnik terminalowy przeprowadził pierwszy
test operacyjny w Valencia Terminal Europa (VALTE) grupy Grimaldi pod
nadzorem zespołu inspektorów europejskiego projektu H2PORTS. Najpierw
wykonał on test bez ładunku, a następnie z przyczepą ciężarową.
Ten
ekologiczny ciągnik terminalowy zasilany wodorem jest częścią
europejskiego projektu H2PORTS, który wdraża ogniwa paliwowe i
technologie wodorowe w europejskich portach. Jest on koordynowany przez
Fundację Valenciaport, w ścisłej współpracy z Zarządem Portu w Walencji,
i jest finansowany ze środków partnerskiego programu Clean Hydrogen.
Projekt
H2PORTS ma na celu przetestowanie i zatwierdzenie technologii
wodorowych w urządzeniach portowych. Całkowita inwestycja w projekt
wynosi około 4,4 miliona dolarów.
Ciągnik terminalowy 4×4 używany
w tym projekcie jest podobno pierwszym na świecie urządzeniem
napędzanym wodorem. Został on opracowany przez ATENA - centrum
badawczo-technologiczne złożone w 2014 i skupiające uniwersytety,
instytuty badawcze i sektor prywatny.
Ciągnik siodłowy jest pierwszym z dwóch prototypów, które będą testowane przez dwa lata w porcie
w Walencji. Drugi, który pojawi się w najbliższych tygodniach, to
napędzany wodorem reach stacker (układacz kontenerów). Urządzenie jest
opracowywane przez producenta maszyn Hyster w ramach europejskiego
projektu H2PORTS i będzie testowane w terminalu MSC w Walencji.
W
styczniu Port w Walencji zainstalował stację zaopatrzenia w wodór,
która jest w stanie obsłużyć potrzeby paliwowe terminali. Stacja zawiera
część stałą dedykowaną do odbioru, magazynowania i sprężania wodoru do
ciśnienia dostawy oraz część ruchomą, która przechowuje sprężony wodór i
posiada dystrybutor do tankowania maszyn portowych.
- Po raz
pierwszy ta maszyna pracowała z tak spektakularnymi wynikami, pomagając w
bezemisyjnym przemieszczaniu kontenerów w porcie w Walencji. Po raz
pierwszy w Europie i na świecie technologia ta została zastosowana w
operacjach portowych – skomentował Lionel Boillot, kierownik projektu,
wspólnego przedsięwzięcia Komisji Europejskiej ds. Czystego Wodoru.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wiceszef MKiŚ: akcyzę zastąpi nowa opłata od pierwszej rejestracji aut sprowadzanych do Polski
Pięć wodorowych Solarisów dla włoskiej Mantui
eSOV na prąd i amoniak za 20 mln funtów z Innovate UK. Rynek potrzebuje 300 SOV
Wodorowe Solarisy dla Île-de-France Mobilités
ID Logistics zrealizował pierwsze zeroemisyjne dostawy dla PepsiCo w Warszawie
Spółka ElectroMobility Poland wybrała wykonawcę fabryki w Jaworznie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |