Ursula von der Leyen, Magda Kopczyńska, Frans Timmermans i Adina
Vălean z Komisji Europejskiej znalazły się na czołowych pozycjach
„Lloyd's List Top 100 People in Shipping for 2022”. Decyzje podjęte
przez trzech komisarzy i dyrektora działu mobilności i transportu
odcisnęły piętno na żegludze międzynarodowej, które będzie trwało przez
co najmniej dwa lata – uzasadniają swoją decyzję eksperci, którzy
projektowali ranking ludzi mających decydujący wpływ na zmiany w
globalnym transporcie morskim w najbliższym okresie.
Pod
uwagę wzięto fakt, że w Komisji Europejskiej pod kierunkiem lub z
inspiracji wymienionych osób kontynuowano prace nad przyjęciem
rozporządzeń i polityk Komisji Europejskiej decydujących o dostosowaniu
transportu morskiego do Fit for 55.
Prowadzony
od kilkunastu lat przez Lloyd’s List ranking osób wpływowych w branży
żeglugowej obejmuje znanych menedżerów lub przedstawicieli administracji
publicznej, lub organizacji. Pod uwagę bierze się te osoby, które
podejmują działania na rozwoju zrównoważonej żeglugi i mają wpływ na
długoterminową transformację w zakresie dekarbonizacji transportu
morskiego.
13. edycja listy stu ludzi Lloyd’s List, której mają
wpływ na rozwój żeglugi przyjaznej dla środowiska , zawiera grupę osób,
które od lat działają aktywnie na rzecz ochrony środowiska w transporcie
morskim, a także menedżerów, którzy włączyli się od niedawna w rozwój
zrównoważonej żeglugi.
– Indywidualne działania nadal mają
znaczenie w kreowaniu zmian w żegludze, nawet gdy władza armatorów
słabnie. Jednak decydujący ruch w roku 2022 nadszedł z Komisji
Europejskiej. Administracja Unii Europejskiej wyprzedziła IMO
podejmując realne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym
– podkreśla się w komunikacie informującym o rankingu „Lloyd's List Top
100 People in Shipping for 2022”.
–
Główne wyzwania związane z dekarbonizacją i cyfryzacją wymagają
wspólnych działań i współpracy branży żeglugowej w ramach zintegrowanego
globalnego łańcucha wartości. Jednak jeszcze tam nie jesteśmy – a
tegoroczny ranking Lloyd’s List Top 100 przedstawia branżę zmagającą się
z transformacją – podkreśla Linton Nightingale z Lloyd's List i
wyjaśnia: – Zmiany są wymuszane na sektorze przez organy regulacyjne,
sektor inwestycyjny i klientów. Sprawczość poszczególnych uczestników
procesu w decydowaniu o zmianach jest coraz bardziej ograniczona,
niezależnie od skali.
Z raportu wynika, że rozwój żeglugi
przyjaznej dla środowiska wymaga działań zorganizowanych wielu
interesariuszy, inwestorów i istotnego wsparcia administracji unijnej i
krajowej. Skończył się czas debat i rozważań na temat konieczności
dekarbonizacji.
Włączenie żeglugi do EU ETS (Europejski System
Handlu Emisjami) będzie miało konkretny finansowy wpływ na branżę
transportu morskiego. W komentarzu do rankingu wyraźnie wskazuje się, że
niedługo będziemy mieli do czynienia z przełomem w polityce żeglugowej.
Zdaniem autorów rankingu aktywność Rady UE, Komisji
Europejskiej i Parlament UE to wyzwanie dla Międzynarodowej Organizacji
Morskiej, która jest na drodze rewidowania wyzwań związanych z
włączeniem się w działania związane z ochroną klimatu.
–
Te trzy organy skutecznie pokazały światu, jak wyznaczać prawnie
wiążące cele redukcji emisji gazów cieplarnianych przez transport morski
– podkreśla Linton Nightingale i wyjaśnia, że poza głównymi
informacjami, że UE przejęła inicjatywę od IMO, aby stać się najbardziej
wpływowym organem decyzyjnym w branży żeglugowej, tegoroczna lista
zawiera znany zestaw nazwisk, z których każda działa na rzecz
długoterminowej dekarbonizacji.
Ekonomiczne przeszkody w
postaci wojny, inflacji, pandemii i wciąż rozwijającego się kryzysu w
łańcuchu dostaw złagodziły bardziej optymistyczne prognozy działań w
obszarze ochrony środowiska w transporcie morskim w tym roku,
szczególnie w Chinach. Co więcej, są obawy o perspektywy utrzymania
tempa rozwoju gospodarczego Chin. Ze spowolnieniem rozwoju tego regionu
wiąże się ryzyko, że zabraknie przychodów na szerokie wdrażanie procedur
związanych z wprowadzaniem nowoczesnych statków i innowacyjnych i
nowoczesnych siłowni i silników.
Podkreśla się, że Wan Min i
Miao Jianmin, szefowie państwowych chińskich konglomeratów Cosco i China
Merchants, zajęli drugie miejsce na liście Top 100 w 2022 r. Kierowane
przez nich organizacje faktycznie są liderami we wprowadzaniu
innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska statków i rozwiązań w
transporcie morskim.
– Sam ich rozmiar i zasięg w transporcie
mają znaczący wpływ na wprowadzanie innowacji w transporcie morskim i
właśnie dlatego ci dwaj giganci przez lata stali się podstawą naszej
pierwszej dziesiątki. Jednak tegoroczne pozycjonowanie odzwierciedla
również to, jak polityka Pekinu nadal ma kluczowy wpływ na losy żeglugi
na całym świecie – wyjaśnia redaktor Lloyd’s List.
Są również
ryzyka w aktywności podmiotów gospodarczych z Chin na rzecz ochrony
środowiska. Zwraca się uwagę na „amerykańsko-chińskie zmagania o
dominację i eskalację retoryki wojennej w stosunku do Tajwanu. Również
polityka wewnętrzna i zagraniczna Chin wprowadza niepewność w środowisku
globalnej żeglugi”.
Należy
podkreślić, że od czasu, gdy powstał ranking, udział kobiet
uczestniczących we wdrażaniu polityki transportowej przyjaznej dla
środowiska jest najwyższy w historii. Zdaniem autorów rankingu ten
udział nie jest zadowalający. W tym roku, w rankingu znalazło sią ponad
25 kobiet. Dla porównania dziesięć lat temu w rankingu znalazły się
jedynie dwie kobiety.
Na 4. pozycji jest Alexa Aponte Vago z
rodziny Aponte, właścieli MSC, na 6. Tanya Saadé Zeenny, siostra
Rodolphe Saadé, którzy są właścielami CMA CGM. Na pozycji 10. jest Maria
Angelicoussis, menedżerka rodzinnej firm armatorskiej Grupa
Angelicoussis. To największy grecki armator. – Maria Angelicoussis
wierzy w tradycyjną, prywatną, zorientowaną na ludzi kulturę swojej
grupy, ale dekarbonizacja jest na pierwszym planie strategii – informuje
Lloyd’s List. W Grecji Grupa Angelicoussis jest największym armatorem
pod narodową banderą i zapewnia największe zatrudnienie dla absolwentów
greckich szkół morskich. Na 12. miejscu rankingu znalazła się Karrie
Trauth, dyrektorka oddziału żeglugi i transportu morskiego koncernu
naftowego Shell, która tę funkcję pełni od roku.
I chociaż
zauważamy niedociągnięcia w branży, nowym wpisem na naszych corocznych
listach przełomowych w 2022 r. są haniebne wzmianki. Lista wymienia i
zawstydza tych, którzy w transporcie trafiają na pierwsze strony gazet z
niewłaściwych powodów. Włączenie tutaj z pewnością nie jest dumnym
momentem.
– Współpraca może być kluczem do odblokowania
bardziej zrównoważonej przyszłości, ale indywidualne działania nadal
mają istotne znaczenie w żegludze – podkreśla redaktor Nightingale.
„Lloyd's
List Top 100 People in Shipping for 2022” ma na celu promowanie ludzi
działających w transporcie morskim i jego otoczeniu wykazujących
aktywność w walce z zanieczyszczeniami, realnie włączających się w
proces dekarbonizacji.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kongres Move: dyskusje o e-mobility z walką o utrzymanie polskich fabryk w tle
Ponad 21 godzin trwała akcja gaszenia elektrycznego mercedesa [GALERIA]
W Zgorzelcu powstała pierwsza polska platforma dla pojazdów elektrycznych – EAGLE! [GALERIA]
Linie lotnicze oskarżone o greenwashing!
Naukowcy: wpływ ładowania pojazdów elektrycznych na sieć energetyczną można zmniejszyć
Niewystarczająca infrastruktura zagrozi transformacji motoryzacji
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25600,00 $ | tona | 5,13% | 27 mar |
Cynk | 2913,00 $ | tona | 0,48% | 27 mar |
Aluminium | 2297,00 $ | tona | 1,46% | 27 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |