Z Nowego Jorku do Londynu w 3,5 godziny? Czy ten naddźwiękowy odrzutowiec o zerowej emisji zrewolucjonizuje podróżowanie?

Strona główna Transport, Elektromobilność Z Nowego Jorku do Londynu w 3,5 godziny? Czy ten naddźwiękowy odrzutowiec o zerowej emisji zrewolucjonizuje podróżowanie?

Partnerzy portalu

Z Nowego Jorku do Londynu w 3,5 godziny? Czy ten naddźwiękowy odrzutowiec o zerowej emisji zrewolucjonizuje podróżowanie?  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Overture Boom Supersonic/boomsupersonic.com
Amerykański start-up Boom Supersonic zaprezentował swój nowy, superszybki i elegancki samolot,  przypominający Concorde'a. Firma ma nadzieję zrewolucjonizować sposób latania i skrócić o połowę czas podróży transatlantyckich swoim najnowszym projektem.

Nazwany "synem Concorde'a", samolot Overture będzie mógł przewozić od 65 do 80 pasażerów biznes klasy z prędkością dwukrotnie większą niż aktualnie oferujące samoloty.

Firma twierdzi, że jej najnowszy model skróci czas lotu z Nowego Jorku do Londynu do zaledwie 3,5 godziny, a z Los Angeles do Sydney do nieco ponad 8 godzin.

Co więcej, Boom podaje, że samolot będzie zasilany w 100 procentach ekologicznym paliwem lotniczym (SAF), poruszając się z prędkością 1,7 Ma nad wodą i nieco poniżej 1 Ma nad lądem.

–  Ze względu na niektóre postrzeganie Concorde'a, który pojawił się przed nami jako samolot, który, choć piękny w projekcie i super szybki, nie był ani zrównoważony pod względem środowiskowym, ani ekonomicznym – mówiła Reutersowi biznesowy Kathy Savitt  prezes Boom Supersonic i główny dyrektor biznesowy Kathy Savitt.

– Od pierwszego dnia programu zdecydowaliśmy, że naszymi trzema podstawowymi zasadami projektowania była oczywiście prędkość, ale także bezpieczeństwo i co ważne, zrównoważony rozwój –  powiedziała Savitt.

–  A to, co rozumiemy przez zrównoważony rozwój, to fakt, że musimy być w stanie obsługiwać ten samolot lub pozwolić naszym operatorom uruchomić Overture przy zerowym poziomie emisji, zmniejszyć poziom hałasu. Jak również stać się organizacją wolną od emisji CO2 do 2025 roku – podsumowała dyrektor.

Overture będzie korzystał z pierwszego na świecie zautomatyzowanego systemu redukcji hałasu, latając „bez dopalacza”, co zapewni nie tylko cichszą podróż pasażerom, ale także w obszarze lotniska.

Doświadczenie będzie również inne – firma oferuje wyświetlacze danych head-up w oknach i widok gwiazd przez dach księżycowy podczas lotu na wysokości 18 288 metrów.

Pierwszy lot zaplanowano na 2026 rok. W oczekiwaniu na certyfikację Boom ma nadzieję zaoferować loty komercyjne już  w 2029 roku.

United Airlines i Japan Airlines zamówiły łącznie 70 jednostek. Boom współpracuje również z amerykańskimi siłami powietrznymi i Northrop Grumman, a główni dostawcy w programie to Collins Aerospace, Eaton, Safran Landing Systems i Rolls-Royce.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.