Chrzest dużego kontenerowca napędzanego metanolem dla Maersk. To początek nowej "zielonej floty"

Strona główna Transport, Elektromobilność Chrzest dużego kontenerowca napędzanego metanolem dla Maersk. To początek nowej "zielonej floty"

Partnerzy portalu

Chrzest dużego kontenerowca napędzanego metanolem dla Maersk. To początek nowej "zielonej floty" - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Maersk

Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego. 

Statki z nowej serii charakteryzują się pierwszą w branży innowacyjną konstrukcją z mostkiem i pomieszczeniami umieszczonymi na samym przodzie statku, co ma zapewnić oszczędną eksploatację. Kontenerowiec nazwano na cześć Ane Maersk Mc-Kinney Uggla, przewodniczącej Fundacji A.P. Moller i A.P. Moller Holding. Najstarsza wnuczka Ane została matką chrzestną i ochrzciła statek, rozbijając butelkę szampana o dziób.

- Ta seria statków będzie miała transformacyjny wpływ na nasze ambicje osiągnięcia postępów w realizacji wiodących celów klimatycznych. Jest to wizualny i operacyjny dowód naszego zaangażowania w bardziej zrównoważony przemysł. Dzięki „Ane Maersk” i jej siostrzanym statkom poszerzamy naszą ofertę dla rosnącej liczby przedsiębiorstw, których celem jest redukcja emisji ze swoich łańcuchów dostaw - podkreślił Vincent Clerc, dyrektor generalny A.P. Moller-Maersk.

Firma podkreśla, że definiuje „zielone paliwa” jako paliwa o niskiej lub bardzo niskiej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z paliwami kopalnymi. Różne ekologiczne paliwa osiągają różne skrócenia cyklu życia w zależności od ścieżki ich produkcji. Przez „niskie” rozumiemy paliwa charakteryzujące się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 65–80% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Dotyczy to np. niektórych biodiesli. „Bardzo niski” odnosi się do paliw charakteryzujących się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 80–95% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Polityka żeglugowego giganta wiąże się ze spełnieniem standardów Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie ograniczenia emisji CO2 przez branżę żeglugową. Ponadto Maersk realizuje też własne cele w ramach zostania liderem dekarbonizacji.



Fot. Maersk


Fot. Maersk

„Ane Maersk”  w swój dziewiczy rejs ma wyruszyć już z napędem na ekologiczny metanol, a Maersk w dalszym ciągu pilnie pracuje nad rozwiązaniami w zakresie pozyskiwania i bunkrowania na lata 2024–2025 dla swojej floty statków zasilanych metanolem.  Od czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo. Przypomnijmy, że nie jest to pierwsza jednostka duńskiej firmy z takim napędem, choć wyróżnia ją fakt, że Ana Maersk to pierwszy z nowej listy zamówień kontenerowiec, w dodatku zaliczany do największych w swojej klasie. Aktualnie na Bałtyku w ramach regularnej żeglugi działa 172-metrowy kontenerowiec Laura Maersk, który ochrzczono w Kopenhadze we wrześniu ub.r. Pierwszym terminalem kontenerowym, do którego zawinął był GCT w Porcie Gdynia.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.