Czy może być coś szybszego niż metro i tramwaje w mieście? Eksperci twierdzą, że duże miasta nie wykorzystują w pełni potencjału transportu rzecznego. Szwedzki producent łodzi elektrycznych Candela wdroży w stolicy Szwecji pierwsze elektryczne promy, które mają zapewnić szybki transport mieszkańców z przedmieść miast do centrum – w zaledwie 25 minut.
Firma Candela, zajmująca się technologią morską, opublikowała pierwsze zdjęcia dotychczas najszybszego i najbardziej energooszczędnego promu elektrycznego na świecie. Candela P-12 Shuttle, bo tak nazywa się ta innowacyjna jednostka, będzie w 2023 roku przewozić mieszkańców pomiędzy rozległymi sztokholmskimi przedmieściami Ekerö a centrum miasta. „Lecąc” nad powierzchnią wody, 30-osobowy statek elektryczny może osiągnąć szybkość 30 węzłów.
Region Sztokholmu będzie użytkował pierwszy statek P-12 Shuttle przez dziewięciomiesięczny okres próbny w 2023 roku. Jeśli spełni on pokładane w nim wysokie oczekiwania, istnieje nadzieja, że miejska flota ponad 70 promów z silnikami diesla zostanie ostatecznie zastąpiona przez P-12 Shuttles.
- Ruch morski jest najpopularniejszym transportem publicznym w regionie i chcę go rozwijać. Ale potrzebujemy lepszej technologii, aby podróżować szybciej i zmniejszyć wpływ na klimat. Dlatego cieszymy się, że możemy wypróbować tę nową technologię dla ruchu wodnego. Ten projekt może przyczynić się do powstania rozwiązań, które możemy wykorzystać w Sztokholmie, ale także stwarza możliwości zarówno dla eksportu, jak i miejsc pracy w regionie Sztokholmu - mówi Gustav Hemming, wiceprezes zarządu regionalnego w Sztokholmie.
Pod koniec 2022 roku w nowej, zautomatyzowanej fabryce firmy w Rotebro pod Sztokholmem Candela położy stępkę z włókna węglowego pod pierwszy prom Candela P-12 Shuttle. Po wstępnych testach, w 2023 roku na pokład elektrycznego promu wsiądą pierwsi pasażerowie dojeżdżający do pracy w Sztokholmie.
Jak wygląda specyfikacja P-12 Shuttle? Długość promu to 11,99 metrów, szerokość: 4,5 metra, waga - 8,5 tony. Prom został wyposażony w dwa silniki Candela C-POD, akumulatory o pojemności 180 kWh. Zasięg statku to 40-60 mil morskich przy prędkości serwisowej 25 węzłów.
Producent zapewnia, że innowacyjny prom może zapewnić również szybszy dojazd do pracy niż linie metra i autobusów, z którymi konkuruje. Ponadto jest nieskończenie bardziej energooszczędny niż statki spalinowe obsługujące obecnie tę samą trasę. Co być może jest najbardziej znaczące, statek jest szybszy niż podróż samochodem w godzinach szczytu. Obecnie podróż autobusem, metrem lub tradycyjnym promem (a nawet samochodem w godzinach szczytu) sięga 55 minut do centrum miasta. Candela P-12 Shuttle pokona 15-kilometrową trasę w zaledwie 25 minut - oszczędzając dojeżdżającym średnio 50 minut dziennie.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |