Szybki transport w Sztokholmie zapewnią elektryczne promy Candela P-12 Shuttle

Strona główna Transport, Elektromobilność Szybki transport w Sztokholmie zapewnią elektryczne promy Candela P-12 Shuttle

Partnerzy portalu

Szybki transport w Sztokholmie zapewnią elektryczne promy Candela P-12 Shuttle - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Candela

Czy może być coś szybszego niż metro i tramwaje w mieście? Eksperci twierdzą, że duże miasta nie wykorzystują w pełni potencjału transportu rzecznego. Szwedzki producent łodzi elektrycznych Candela wdroży w stolicy Szwecji pierwsze elektryczne promy, które mają zapewnić szybki transport mieszkańców z przedmieść miast do centrum – w zaledwie 25 minut.

Firma Candela, zajmująca się technologią morską, opublikowała pierwsze zdjęcia dotychczas najszybszego i najbardziej energooszczędnego promu elektrycznego na świecie. Candela P-12 Shuttle, bo tak nazywa się ta innowacyjna jednostka, będzie w 2023 roku przewozić mieszkańców pomiędzy rozległymi sztokholmskimi przedmieściami Ekerö a centrum miasta. „Lecąc” nad powierzchnią wody, 30-osobowy statek elektryczny może osiągnąć szybkość 30 węzłów.

Region Sztokholmu będzie użytkował pierwszy statek P-12 Shuttle przez dziewięciomiesięczny okres próbny w 2023 roku. Jeśli spełni on pokładane w nim wysokie oczekiwania, istnieje nadzieja, że miejska flota ponad 70 promów z silnikami diesla zostanie ostatecznie zastąpiona przez P-12 Shuttles.

- Ruch morski jest najpopularniejszym transportem publicznym w regionie i chcę go rozwijać. Ale potrzebujemy lepszej technologii, aby podróżować szybciej i zmniejszyć wpływ na klimat. Dlatego cieszymy się, że możemy wypróbować tę nową technologię dla ruchu wodnego. Ten projekt może przyczynić się do powstania rozwiązań, które możemy wykorzystać w Sztokholmie, ale także stwarza możliwości zarówno dla eksportu, jak i miejsc pracy w regionie Sztokholmu - mówi Gustav Hemming, wiceprezes zarządu regionalnego w Sztokholmie.

Pod koniec 2022 roku w nowej, zautomatyzowanej fabryce firmy w Rotebro pod Sztokholmem Candela położy stępkę z włókna węglowego pod pierwszy prom Candela P-12 Shuttle. Po wstępnych testach, w 2023 roku na pokład elektrycznego promu wsiądą pierwsi pasażerowie dojeżdżający do pracy w Sztokholmie.

Jak wygląda specyfikacja P-12 Shuttle? Długość promu to 11,99 metrów, szerokość: 4,5 metra, waga -  8,5 tony. Prom został wyposażony w dwa silniki Candela C-POD, akumulatory o pojemności 180 kWh. Zasięg statku to 40-60 mil morskich przy prędkości serwisowej 25 węzłów.

Producent zapewnia, że innowacyjny prom może zapewnić również szybszy dojazd do pracy niż linie metra i autobusów, z którymi konkuruje. Ponadto jest nieskończenie bardziej energooszczędny niż statki spalinowe obsługujące obecnie tę samą trasę. Co być może jest najbardziej znaczące, statek jest szybszy niż podróż samochodem w godzinach szczytu. Obecnie podróż autobusem, metrem lub tradycyjnym promem (a nawet samochodem w godzinach szczytu) sięga 55 minut do centrum miasta. Candela P-12 Shuttle pokona 15-kilometrową trasę w zaledwie 25 minut - oszczędzając dojeżdżającym średnio 50 minut dziennie.


Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.